Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 181-200 z 760
-
Tekstowe realizacje wzorca gatunkowego życzeń pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu – perspektywa surdoglottodydaktyczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the article, the author draws the attention to how hearing-impaired persons use the genre of wishes. She notices departures from the canonical form of this genre, as well as deviations on the language level. She concludes ... -
W poszukiwaniu narzędzia diagnostycznego – ocena kompetencji językowej dzieci dwujęzycznych na etapie wczesnoszkolnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This article is the longitudinal study report. It discusses the development of language competence of bilingual children in preschool and early school years. The author analyzes the results of language competence tests in ... -
Pamiętniki jako źródło wiedzy o kształtowaniu się kompetencji leksykalnej (na przykładzie XVII-wiecznych Les anecdotes de Pologne… F. P. Dalairaca)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The author analyzes the lexical competence of F.P. Dalairac as reflected in the diary Les anecdotes de Pologne… written in French in the 17th century. Dalairac, who was the subject of king John III Sobieski, had written a ... -
Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego jako reprezentacja gatunku dydaktycznego (kierunki analizy genologicznej i zapowiedź rozprawy doktorskiej)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article is an announcement of a PhD dissertation which will discuss the current genre pattern of a handbook for teaching Polish as a foreign language, a set of variants and paradoxes of this pattern and the direction ... -
Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents the use of songs in Polish lessons as a part of ludicity strategy. The author shows the methods of introducing students to this way of learning grammar. She presents examples of exercises which can ... -
Językowo-komunikacyjne cechy poleceń w wybranych materiałach dydaktycznych do nauki języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The starting point for this article are postulates presented more than 20 years ago by Anna Burzyńska (1998) in a publication devoted to didactic instruction. The development of linguistics and changes in glottodidactics ... -
O leksyce nacechowanej stylistycznie w nauczaniu Białorusinów języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of the present paper is to describe the idea of stylistic marked vocabulary in teaching Polish in Belarusian environment. Particular attention is paid to the nuances of different stylistic tokens Polish and Belarusian, ... -
Sztuka nawijki, czyli jak uczyć cudzoziemców polskiego slangu młodzieżowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The Polish language can be used for formal announcements, serious academic articles, books or newspapers. But it is much more than that. It is also a special code used by young people in bars, clubs and at parties, or ... -
O nauczaniu stylu potocznego na lekcjach języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of this article is to discuss the problem of teaching an informal style in a class of Polish as a foreign language at a basic level. The starting point was constituted by a comment about the status of Polish ... -
Czy konstrukcje pytające w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego rejestrują najnowszy uzus polszczyzny potocznej?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article discusses the issue whether the contemporary colloquial Polish is well reflected in the use of questions in Polish as a foreign language textbooks. It presents the results of a survey in which the respondents ... -
Leksyka potoczna w podręczniku do nauki języka polskiego jako obcego Polski, krok po kroku (poziom A1) – wybrane zagadnienia w ujęciu statystycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This article focuses on colloquial lexis in a handbook for learning Polish as a foreign language Polski, krok po kroku (A1 level) in statistic perspective. The researcher quoted 103 colloquial entries from the above mentioned ... -
Rola stylu naukowego i urzędowo-kancelaryjnego na kursie przygotowującym kandydatów do podjęcia studiów w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Foreigners who decide to study in Poland often do not speak Polish at all or speak it very poorly. They need one year to learn the language enabling them to succeed in the following year in studies at their chosen university ... -
Cudzoziemiec w urzędzie. Elementy języka prawa i administracji publicznej w programach nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article presents the creation of lexical inventories based on a reflective approach to teaching programs. Consistent application of the principle of meeting the communicative needs and “real-life” language tasks results ... -
Michalina Biernacka, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 239
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Sprawozdanie z przebiegu państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego organizowanych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Tamara Czerkies, Bliżej tekstów, Wydawnictwo Hankuk Univeristy of Foreign Studies, Seul 2016, ss. 270
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Charakterystyka stylu naukowego i terminów na tle wariantywności języka w kraju i za granicą
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In the age of globalization and internationalization of science and technology, the need arises to not only teach general language but also its specialized variations. The knowledge of academic register is necessary to ... -
Na przerwie i na lekcji – język specjalistyczny w edukacji dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Poland follows an integrative system when it comes to working with foreign pupils: the pupil attends classes without regard to his or her knowledge of Polish. This model is sometimes called inclusive education (inclusion). ... -
Czytanie jako umiejętność kluczowa w nauce języka poprzez treść u dzieci dwujęzycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The paper touches upon the issues of acquiring cognitive academic language proficiency (CALP) by children as opposed to developing the basic interpersonal communication skills (BICS). It emphasise the role of reading skills ...