Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców: Recent submissions
Now showing items 161-180 of 760
-
Świadomość lingwistyczna (przyszłych) lektorów języka polskiego jako obcego – kilka uwag o znajomości fleksji imiennej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The article concerns the issue of linguistic awareness among students who attend the program for the prospective teachers of Polish as a foreign language at the Faculty of Philology at the University of Lodz. In the text, ... -
Social media in foreign language teaching and learning – a review
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The main purpose of this review is to present why and how social media can be applied in language teaching and learning, as seen from the point of view of practitioners. Vygotskian constructionism has provided the theoretical ... -
Współczesne teorie grzeczności językowej i ich wpływ na badania w obszarze glottodydaktyki polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)The main aim of this paper is to present the various approaches to politeness research which have been documented by researchers from all over the word in last fifty years. In the first part of the article the author ... -
Foreign language teacher education in Germany, Iran and Poland – a comparative study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)This article discusses the issues of academic education of foreign language teachers in three different educational systems. It presents them in the context of education culture and school culture, showing their influence ... -
Strategie komunikacyjne jako sposób na skuteczne komunikowanie się mimo niedostatków językowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)The author discussed the concept of communication strategies and the two most popular research approaches: interactive and sociolinguistic. She presented strategic activities of students learning Polish as a second language, ... -
Sposoby inicjowania i podtrzymywania kontaktu ze studentami na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)The aim of the article is to present examples of verbal (oral) lectors’ behaviors that were aimed at initiating contact with students, maintaining attention and activating the participants in the institutionalized space, ... -
Teaching Polish as a foreign language within the history of the Polish language
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)This article presents a synthesis of the history of Polish as a foreign language, which has previously been omitted in historical and linguistic studies. The author analysed all existing studies published in book form on ... -
Non-verbal communication in the teaching of Polish as a foreign language using the example of Asian groups. The difficulties, challenges and solutions
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)There exists a major gap in the teaching of Polish as a foreign language. It applies to the teaching of extra-verbal communication. It would seem that the acquisition of the extra-verbal code of Polish can occur in students ... -
Jakie oblicza glottodydaktyki polonistycznej? Różnorodność i współzależność
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)The aim of the article is to present the texts included in this volume of the journal. The author shortly discusses all the articles, in the order in which they appear, and at the same time indicates common themes not only ... -
Aspekt polskiego czasownika jako problem przekładu oraz wyzwanie dla uczących się i nauczających języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article concerns the issue of Slavonic aspect of Polish verb in the contrastive approach. The base for the contrastive analysis is Polish-German and German-Polish translation. Empirical research could finally be conducted ... -
Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The objective of the article is to present the achievements of genre studies that might be used in teaching Polish as a foreign language. Assuming that genres of speech are products of particular cultures, while teaching ... -
Ekwiwalencja pozycyjna konstrukcji składniowych w teorii i praktyce glottodydaktycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article discusses the problem of alternative connectivity of lexical units. This phenomenon, which we called positional equivalence, is analyzed from the perspective of teaching Polish as a foreign language (PFL). The ... -
Polskie przyimki pierwotne a przypadki analityczne w węgierskiej perspektywie porównawczej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The paper aims to offer a synchronic presentation of the Polish case, which, with an exception of very few synthetic constructions, is in principle a two-element structure, consisting of two constituents – a preposition ... -
Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś – o kulinariach w Słowenii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Culinary arts are an important part of every nation’s culture. The goal of our text is to converge the linguistic-cultural view of Slovene culinary arts from a hetero-stereotypical point of view of Polish people. For our ... -
Jak liczą Polacy – lingwakulturowe aspekty gramatyki opisowej i historycznej liczebnika
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article is dedicated to the issue of how to teach the grammar of numerals to foreigners. The article exposes the problem of a dual way of expressing plurality in sentence structures. The author provides the grammatical ... -
Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistyczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The most important goal of the presented article is to show how the concept of discourse, which can be considered as crucial for the humanities in recent decades, has been rooted in Polish-language glottodidactics. In the ... -
Glottodydaktyczne a lingwistyczne spojrzenie na błąd językowy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This article concerns the concept of language error in linguistics and in glottodidactics. The starting point is that the approach to language errors in the first language teaching differs from the one prevalent in ... -
Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne – stan obecny i perspektywy rozwoju
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the first part of the article, the author defines teaching Polish as a foreign language (Polish glottodidactics) as a field of scientific research, identifies its subfields, among which she pays to special attention to ... -
Kreatywny trening percepcji przed artykulacją – czyli ćwiczenia fonetyczne uwzględniające prawidłową drogę akwizycji. Uwagi na marginesie książki Ewy Kołaczek, Testuj swój polski – Fonetyka (Prolog, Kraków 2017, ss. 166)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the article is to review the textbook Testuj swój polski – Fonetyka by Ewa Kołaczek. It is the newest collection of phonetic exercises for Polish as a foreign language at the A1–B1 levels (according to CEFR). ... -
Stopień opanowania sprawności pisania u studenta z dysfunkcją słuchu – studium przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the article is to describe selected difficulties with writing in Polish experienced by a hearing-impaired student. The research material comes from a B.A thesis and selected other texts written by a student of ...