dc.contributor.author | Antkowiak, Krystyna | |
dc.date.accessioned | 2015-11-03T13:48:56Z | |
dc.date.available | 2015-11-03T13:48:56Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13167 | |
dc.description.abstract | Począwszy od XIII wieku, w poezji francuskiej pojawiają się akcenty osobiste. Tym, co skłoniło
poetów do porzucenia tradycyjnych toposów, była trudna sytuacja materialna bądź życiowa.
Poezja Franciszka Villona stanowi apogeum tej tendencji, z tą różnicą, że osobisty charakter jego
poezji wynika nie tylko z aluzji do wydarzeń z życia, ale również z faktu, iż poeta wyraża swój
stosunek do obowiązujących ówcześnie kodów kulturowych. Jest to spojrzenie na kulturę z punktu
widzenia człowieka, który zaznał w swoim życiu zarówno nędzy moralnej jak i materialnej,
i którego poziom intelektualny pozwalał na dystans zarówno wobec życia, jak i wobec kultury.
Skutkiem takiego spojrzenia jest stwierdzenie rozbieżności między życiem a jego obrazem w kulturze,
co poeta kwituje ironicznym śmiechem. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;3 | |
dc.title | La misére et le rire dans la poésie de François Villon | pl_PL |
dc.title.alternative | Śmiech jako reakcja na doświadczenie nędzy w poezji François Villona | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.page.number | 23-35 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Łódź | pl_PL |