dc.contributor.author | Adamczyk, Beata | |
dc.contributor.author | Kowalska, Jolanta E. | |
dc.date.accessioned | 2015-10-16T07:33:17Z | |
dc.date.available | 2015-10-16T07:33:17Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Confrontational pedagogy as a proposition of new approach to work with socially maladjusted teenagers in educational centres German experiences / Pedagogika konfrontacyjna jako propozycja nowego podejścia do pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie w placówkach oświatowych. Doświadczenia niemieckie, [in:] Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015, p. 69–92 / s. 253–277. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-564-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12556 | |
dc.description | Supporting child and youth development, especially the wards of socio-therapeutic and reclamation centres, is one of the aims of educational process. As can be seen from previous experiences, classes based on education through sport and its values as well as moral models connected with it play an immense role. I hope most sincerely that the lesson plans, games and plays as well as educational classes included here will become a complementation of the previous volume where the issue of social maladjustment of the young people was presented from theoretical perspective. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Published within the project “Therapy through development. Programme of developing a chain of youth centres for young people at risk of being excluded from education system”. Project co-financed by the EU funds as part of the European Social Fund. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | “Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej”, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015; | |
dc.title | Confrontational pedagogy as a proposition of new approach to work with socially maladjusted teenagers in educational centres German experiences | pl_PL |
dc.title.alternative | Pedagogika konfrontacyjna jako propozycja nowego podejścia do pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie w placówkach oświatowych. Doświadczenia niemieckie | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by University of Łódź, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [69]-92; [253]-277 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Beata Adamczyk – MA, a pedagogue, graduate of the University of Łódź, scientific interests: professionalization of social work, social gerontology, quality methods in pedagogy. A scholarship holder of the Alice Salomon University of Applied Sciences in Berlin. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Beata Adamczyk – mgr, pedagog, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, zainteresowania badawcze: profesjonalizacja pracy socjalnej, gerontologia społeczna, metody jakościowe w pedagogice. Stypendystka Wyższej Szkoły Pracy Socjalnej i Pedagogiki Społecznej im. Alice Salomon w Berlinie. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jolanta Elżbieta Kowalska – PhD, assistant at the Department of Physical and Health Education at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. A member of Fair Play Club of the Polish Olympic Committee. A laureate of the Fair Play Prize of PKOl for promoting the fair play idea. Author and coordinator of a project: “I’m fair” – a government leader in the programme limiting crime and anti-social behaviour „It’s safer together”, nominated in 2012 for the European Crime Prevention Award (ECPA) and Conferences of Good Practices of the European Crime Prevention Network (EUCPN) “Sport, learning and art in preventing crime among children and teenagers”. Her scientific interests include primarily education in civilised reception of a sports event, and preventing anti-social behaviour through sport, promoting Olympic values and fair play principle. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jolanta Elżbieta Kowalska – dr, adiunkt w Pracowni Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Członek Klubu Fair Play Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Laureatka nagrody Fair Play PKOl za promocję idei fair play. Autorka i koordynatorka projektu „Jestem fair” – lidera rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”, w 2012 r. nominowanego do Europejskiej Nagrody Prewencji Kryminalnej (ECPA) oraz Konferencji Dobrych Praktyk Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości (EUCPN) „Sport, nauka i sztuka w zapobieganiu przestępczości wśród dzieci i młodzieży”. Jej zainteresowania badawcze obejmują przede wszystkim edukację do kulturalnego odbioru widowiska sportowego i przeciwdziałanie zachowaniom antyspołecznym poprzez sport, propagowanie wartości olimpijskich i zasady fair play. | pl_PL |
dc.references | Büchner R., „Miteinander klarkommen!” – Konfrontatives Sozial-Kompetenz Training (KSK), http://www.soziales-training.de/down/KSK-Konzept%202008.pdf [dostęp: 16.01.2015]. | pl_PL |
dc.references | Büchner R., Ziegler M., Konflikt- und Teamkompetenz ist trainierbar! Konfrontatives Soziales Kompetenz-Training (KSK) für Jugendliche an der Schnittstelle von Schule-Ausbildung-Beruf, [w:] U. Koch-Laugwitz (red.), Konfrontative Pädagogik – neue Handlungsstrategien im Umgang mit Kindern und Jugendlichen als Täter und Opfer in einer erziehenden Schule, Friedrich-Ebert-Stiftung, Berlin 2005. | pl_PL |
dc.references | Büchner R., Ziegler M., „Was tun mit den Schwierig(st)en?” Ein Interventionskonzept für (mehrfach-) auffällige, aggressive Schülerinnen an Berliner Schulen, 2004, http://www.soziales-training.de/down/Interventionskonzept.pdf [dostęp: 16.01.2015]. | pl_PL |
dc.references | Eine Handreichung für Schulen, praca zbiorowa w ramach projektu: stark.stärker.WIR., Ministerium für Kultus, Jugend und Sport, Wurttemberg–Stuttgart 2012, http://www.kontaktbuero-praevention-bw.de/site/pbsbw/get/documents/KULTUS.Dachmandant/KULTUS/Dienststellen/kontaktbuero-praevention-bw/pdf/Handreichung_Online.pdf [dostęp: 9.02.2015]. | pl_PL |
dc.references | Jetter-Schröder M., Matzke R., Negrelli B., Interventionsprogramm für verhaltensauffällige Schüler (InvaS). Ein Kooperationsprojekt von Stadtjugendamt, Staatlichem Schulamt und Polizeipräsidium Mannheim, [w:] U. Koch-Laugwitz (red.), Konfrontative Pädagogik – neue Handlungsstrategien im Umgang mit Kindern und Jugendlichen als Täter und Opfer in einer erziehenden Schule, Friedrich-Ebert-Stiftung, Berlin 2005. | pl_PL |
dc.references | Tischner W., Konfrontative Pädagogik – die vergessene “vaeterliche” Seite der Erziehung, 2004, http://www.antigewalt.com/c_fachartikeltischner.pdf [dostęp: 17.01.2015]. | pl_PL |
dc.references | Weidner J., Konfrontative Pädagogik. Plädoyer für eine gerade Linie mit Herz – auch im schulischen Alltag, [w:] U. Koch-Laugwitz (red.), Konfrontative Pädagogik – neue Handlungsstrategien im Umgang mit Kindern und Jugendlichen als Täter und Opfer in einer erziehenden Schule, Friedrich-Ebert-Stiftung, Berlin 2005. | pl_PL |
dc.references | Weidner J., Kilb R., Handbuch Konfrontative Pädagogik, Juventa Verlag, Weinheim und München 2010. | pl_PL |
dc.references | http://www.ifkh.de/konfrontative-handlungslehre/konfrontative-gesprachsfuhrung-in-der-jugendhilfe [dostęp: 9.02.2015]. | pl_PL |
dc.references | http://www.konfrontativepaedagogik.de [dostęp: 16.01.2015]. | pl_PL |