dc.contributor.author | Perloff, Marjorie | |
dc.date.accessioned | 2015-07-10T10:43:37Z | |
dc.date.available | 2015-07-10T10:43:37Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/10889 | |
dc.description | translated by Tomasz Cieślak-Sokołowski | pl_PL |
dc.description.abstract | The author of the article describes a mode of twentieth century poetry for which the
key concept is that of constructivism — the specific understanding that language is
itself a field of meaning-making. In the successive parts of her paper, Marjorie Perloff
ponders on Eliot’s The Love Song of J. Alfred Prufrock with special regard to his actual
literary practice. The poetic mode of instability and dislocation, the poetics of indeterminacy
— she tries to convince us — are to become, in their more extreme forms,
the characteristic mode of such contemporary poets as John Ashbery, Robert Creeley,
Lyn Hejinian and Charles Bernstein. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo PRIMUM VERBUM | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;1 | |
dc.title | Awangardowy Eliot | pl_PL |
dc.title.alternative | The Avant-Garde Eliot | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 275-292 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Stanford University | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marjorie Perloff jest emerytowaną profesor Stanford University, autorką
kilkunastu książek (od spisanej w duchu nowokrytycznym Rhyme and Meaning in the Poetry of
Yeats z roku 1970, po jeden z manifestów tzw. nowych studiów modernistycznych 21st-Century
Modernism z roku 2002 — książka została wydana w prestiżowej serii Blackwell Manifestos).
Peter Barry w The Encyclopedia of Literary Critics and Criticism (1999) nazwał Perloff czołową
amerykańską krytyczką współczesnej poezji, krytyczką łączącą ożywione zainteresowanie dla
kanonizowanych poetów Wysokiego Modernizmu (Pound, Eliot) z umiejętnością wsłuchania
się w rytm przemian amerykańskiej poezji powojennej (od poetów nowojorskich po tzw.
L=A=N=G=U=A=G=E poetry lat 80. i 90.). | pl_PL |