Osoby w podeszłym wieku jako szczególni uczestnicy ruchu drogowego
View/ Open
Date
2013Author
Susło, Robert
Siuta, Jędrzej
Trnka, Jakub
Gęsicki, Marcin
Drobnik, Jarosław
Metadata
Show full item recordAbstract
Books and papers have been reviewed to find out which changes typical for old people are influencing
the way they are taking part in traffic and results of the autopsies performed in the Forensic
Medicine Department, Medical University, Wrocław, Poland in the years 2008–2009 have been analyzed to choose the cases of people of the age 60 years and above, that died because of
traffic accidents. Old people constitute a special group of traffic participants, because with ageing
processes in the human organism and resulting organ changes, there is an increased risk of incurring
injuries or dying because of traffic accidents, the complications of the trauma related to traffic
accidents are more common and grave. They do not take into account the psychophysical fitness
limitations connected with the age and often play also the very demanding role of the drivers and
bikers. It is also depictured in the analyzed autopsy results. The results of the study suggest the
need to consider a possibility of introducing in Poland a periodic verification of older people abilities
to drive vehicles in public roads. Dokonano przeglądu literatury i piśmiennictwa w celu identyfikacji cech osób
w wieku starszym mających wpływ na sposób ich uczestniczenia w ruchu drogowym oraz przeanalizowano
materiał sekcyjny Zakładu Medycyny Sądowej Akademii Medycznej we Wrocławiu
z okresu lat 2008–2009 i wybrano przypadki osób powyżej 60 r.ż. zmarłych w związku
z wypadkami komunikacyjnymi. Osoby w podeszłym wieku stanowią specyficzną grupę uczestników
ruchu drogowego, ponieważ z uwagi na procesy starzenia się zachodzące w organizmie
i związane z tym m.in. zmiany narządowe zwiększa się u nich zarówno ryzyko odniesienia obrażeń
lub zgonu w wyniku wypadków w ruchu drogowym, jak również częstsze i cięższe są u nich
skutki zdrowotne obrażeń związanych z wypadkami komunikacyjnymi. Mimo ograniczeń psychofizycznych
związanych z wiekiem często biorą oni udział w ruchu drogowym także w wymagającej
roli kierowców rowerów i pojazdów mechanicznych. Powyższe znajduje odzwierciedlenie
w wynikach analizowanych sądowo-lekarskich sekcji zwłok. Wynik badania nasuwa pytanie o
potrzebę ewentualnego wprowadzenia w Polsce okresowej weryfikacji zdolności osób starszych
do uczestniczenia w ruchu drogowym w charakterze kierujących pojazdami.
Collections