• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 164/2003
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 164/2003
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Econometric Evaluation of Effective Control in a System of "Transport-reserves" Type

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
127-138.pdf (5.631Mb)
Date
2003
Author
Król, Mieczysław
Pisula, Tomasz
Metadata
Show full item record
Abstract
The paper presents an econometric evaluation of possibilities of effective control in a system of ‘transport-reserves’ type with an emergency supply. The system consists of one sender of resources and one receiver of resources, and has a stock reservoir, which secures continuous operation of the receiver even if there is a supply failure. The effectiveness of the system operation (in economical terms) was assessed on the basis of the so-called function of losses. The function takes into account the total system losses, which are connected with: resources supply costs, storage costs and emergency supply costs from external suppliers. The function of losses also accounts for additional profits resulting from the sale of the excess resources to external buyers. The detailed econometric analysis of the function of losses for different variants of the system operation provided a lot of practical conclusions, which make it possible (by means of appropriate choice of the parameters) to control the system in such a way that its operation is the most effective.
 
W pracy przedstawiono ekonometryczną ocenę możliwości efektywnego sterowania pewnym systemem typu „transport-zasoby” z awaryjnym układem transportowym, składającym się z pojedynczego nadawcy zasobów i pojedynczego ich odbiorcy oraz z magazynem zasobów jako buforem, zapewniającym ciągłą pracę odbiorcy, nawet w sytuacji awarii dostaw zasobów od nadawcy. Za miarę efektywności funkcjonowania systemu (w aspekcie ekonomicznym) przyjęto tzw. funkcję strat, uwzględniającą sumaryczne straty systemu związane z kosztami pozyskiwania zasobów od nadawcy, kosztami magazynowania ich zapasów oraz kosztami awaryjnego pozyskiwania brakujących zasobów od innych kontrahentów zewnętrznych (w sytuacji ich deficytu). W funkcji strat uwzględniono także ewentualne dodatkowe zyski systemu, wynikające ze sprzedaży nadwyżki zasobów magazynowych (w sytuacji ich nadmiaru) kontrahentom zewnętrznym. Szczegółowa ekonometryczną analiza funkcji strat dla różnych wariantów funkcjonowania systemu pozwoliła na uzyskanie szeregu wniosków o istotnym znaczeniu praktycznym, które umożliwiają takie sterowanie funkcjonowaniem systemu (poprzez odpowiedni dobór jego parametrów), aby funkcjonował on najbardziej efektywnie (ponosił relatywnie niskie straty).
 
URI
http://hdl.handle.net/11089/6803
Collections
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 164/2003 [11]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail