dc.contributor.author | Marciniak-Kajzer, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-08-29T11:35:57Z | |
dc.date.available | 2024-08-29T11:35:57Z | |
dc.date.issued | 2024-08-20 | |
dc.identifier.issn | 1506-6541 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53078 | |
dc.description.abstract | The article attempts to point out two categories of medieval monuments that are associated with magical activities by archaeologists. This interpretation is possible in two cases. Firstly, these are things that were not necessary in everyday life, hence their role is difficult to determine. Objects considered as amulets or talismans, figurines, rattles, specific containers and masks are discussed here. Another category of monuments considered to be related to magical activities are those that do not differ from those used in everyday activities, but their finding in specific stratification systems indicates their use for magical, most often apotropaic, purposes. Particularly noteworthy here are items considered as foundation offerings and items of natural origin, such as belemnites or stone and flint tools from earlier eras, which were stored in houses or placed in the walls or under the floors of buildings. Such objects were called “thunderstones” (Latin: ceraunie). | en |
dc.description.abstract | W artykule podjęto próbę wskazania na dwie kategorie średniowiecznych zabytków, które przez archeologów łączone są z działaniami magicznymi. Interpretacja taka możliwa jest w dwóch przypadkach. Po pierwsze, są to rzeczy, które nie były konieczne w codziennym życiu, stąd ich rola jest trudna do określenia. Tutaj omówione zostały przedmioty uważane za amulety czy talizmany, figurki, grzechotki, specyficzne pojemniki czy maski. Inną kategorią zabytków uznawanych za powiązane z działaniami magicznymi są te, które nie różnią się wprawdzie od wykorzystywanych w codziennych zajęciach, jednak ich odnalezienie w specyficznych układach stratyfikacyjnych wskazuje na użycie ich w celach magicznych, najczęściej apotropaicznych. Tutaj na szczególną uwagę zasługują przedmioty uznane za ofiary zakładzinowe oraz przedmioty pochodzenia naturalnego, takie jak belemnity, czy kamienne i krzemienne narzędzia pochodzące z wcześniejszych epok, które były przechowywane w domach lub umieszczane w ścianach czy pod podłogą budynków. Przedmioty takie były określane mianem „kamieni piorunowych” (łac. ceraunie). | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Zeszyty Wiejskie | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Middle Ages | en |
dc.subject | archaeology | en |
dc.subject | magic | en |
dc.subject | amulets | en |
dc.subject | foundation offerings | en |
dc.subject | thunderstones | en |
dc.subject | średniowiecze | pl |
dc.subject | archeologia | pl |
dc.subject | magia | pl |
dc.subject | amulety | pl |
dc.subject | ofiary zakładzinowe | pl |
dc.subject | kamienie piorunowe | pl |
dc.title | Amulety, talizmany, ofiary zakładzinowe i inne materialne świadectwa wykorzystywania magii przez średniowiecznych mieszkańców ziem polskich | pl |
dc.title.alternative | Amulets, talismans, foundation offerings and other material evidence of the use of magic by medieval inhabitants of Poland | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 547-562 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Archeologii Historycznej i Bronioznawstwa | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4373 | |
dc.references | Andrałojć M., Wczesnopiastowskie cmentarzysko rzędowe w Gołuniu, gm. Pobiedziska, woj. wielkopolskie, „Studia Lednickie” 2015, t. 14. | pl |
dc.references | Banasiak P., Rola belemnitów w praktykach pogrzebowych na ziemiach polskich na przestrzeni dziejów, [w:] Zwyczaje i akcesoria apotropaiczne w cywilizacjach świata, red. K. Kleczkowska, W. Kosior, A. Kuchta, I. Łataś, Kraków 2018. | pl |
dc.references | Banaszak D., Tabaka A., Ślady wierzeń pogańskich na przykładzie znalezisk z Ostrowa Lednickiego, „Slavia Antiqua” 2020, t. 61. | pl |
dc.references | Barański J., Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007. | pl |
dc.references | Ciepłe. Elitarna nekropola wczesnośredniowieczna na Pomorzu Wschodnim, red. E. Tarwicka, Gdańsk 2019. | pl |
dc.references | Brzozowska M, Kamień piorunowy, [w:] Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. 1 Kosmos, z. 1 Niebo, światła niebieskie, ogień, kamienie, red. J. Bartmiński, Lublin 1996. | pl |
dc.references | Duma P., Magia ochronna przeciw czarownicom, złemu urokowi oraz inne środki apotropaiczne w świetle znalezisk archeologicznych w Europie, „Klio” 2000, t. 53(2). | pl |
dc.references | Dworaczyk M., Kowalska A.B., Rulewicz M., Szczecin we wczesnym średniowieczu. Wschodnia cześć Suburbium, Szczecin 2003. | pl |
dc.references | Filipowiak W., Słowiańskie wierzenia pogańskie u ujścia Odry, [w:] Wierzenia przedchrześcijańskie na ziemiach polskich, red. M. Kwapiński, H. Paner, Gdańsk 1993. | pl |
dc.references | Gardeła L., Scandinavian Amulets in Viking Age Poland, Rzeszów 2014. | pl |
dc.references | Gloger Z., Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce, t. II, Warszawa 1907–1909. | pl |
dc.references | Gloger Z., Encyklopedia staropolska, t. 1, Warszawa 1972. | pl |
dc.references | Grupa D., Wełniane woreczki jako wyraz magicznych zachowań wczesnośredniowiecznych mieszkańców osady rzemieślniczo-rybackiej w Gdańsku, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Archeologia” 2017, t. 35. | pl |
dc.references | Herold N., Filozoficzna koncepcja zabobonu w ujęciu Józefa Marii Bocheńskiego OP, „Rocznik Tomistyczny” 2020, t. 9(1). | pl |
dc.references | Jaguś J., Uwagi na temat wymowy magicznej średniowiecznych amuletów i ozdób na ziemiach polskich, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin. Sectio F, Historia” 2003, t. 58. | pl |
dc.references | Jerzak-Gierszowska T., Religia a magia. Klasyczne koncepcje antropologiczne, Poznań 1995. | pl |
dc.references | Kajkowski K., Woliński „but Widara”. Przyczynek do dyskusji nad relacjami słowiańsko-skandynawskimi we wczesnym średniowieczu, „Materiały Zachodniopomorskie” 2018, t. 14. | pl |
dc.references | Karwot E., Katalog magii Rudolfa. Źródło etnograficzne XIII w., Wrocław 1955. | pl |
dc.references | Kóčka-Krenz H., Biżuteria północno-zachodnia we wczesnym średniowieczu, Poznań 1993. | pl |
dc.references | Kočka-Krenz H., Wczesnośredniowieczna biżuteria zachodniosłowiańska, „Studia Lednickie” 2014, nr 13. | pl |
dc.references | Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Kowalska A.B., Źródła materialne o religijności mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina, [w:] Religia ludów Morza Bałtyckiego. Stosunki polsko-duńskie w dziejach, red. M. Bogacki, M. Franz, Z. Pilarczyk, Toruń 2010. | pl |
dc.references | Kurasiński T., Kamienie zrodzone z pioruna. O nietypowej formie recyklingu w średniowieczu i czasach nowożytnych, „Przegląd Archeologiczny” 2021, t. 69. | pl |
dc.references | Kurasiński T., Magia – religia – ostentacja. Kaptorgi z wczesnośredniowiecznego cmentarzyska w Radomiu w ujęciu komparatystycznym, „Slavia Antiqua” 2021, t. 62. | pl |
dc.references | Lepówna B., Materialne przejawy wierzeń ludności Gdańska w X–XIII w., „Pomorania Antiqua” 1981, t. 10. | pl |
dc.references | Lévi-Strauss C., Myśl nieoswojona, Warszawa 1969. | pl |
dc.references | Malinowski B., Magia, nauka i religia, [w:] tegoż, Dzieła, t. 7, Warszawa 1990. | pl |
dc.references | Marciniak-Kajzer A., Rzeczy ludzi średniowiecza. W domu, Łódź 2020. | pl |
dc.references | Milutinović D., Monety rzymskie w skarbach średniowiecznych – amulety chroniące skarb?, „Folia Numismatica” 2015, nr 29(1). | pl |
dc.references | Moszyński K., Kultura ludowa Słowian. Cz. II – Kultura duchowa, z. 1, Kraków 1934. | pl |
dc.references | Pirożyński J., Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa 2002. | pl |
dc.references | Popkiewicz E., Bursztyn w wierzeniach średniowiecznych ludzi, [w:] Religijność ludów Morza Bałtyckiego. Stosunki polsko-duńskie w dziejach, red. M. Bogacki, M. Franz, Z. Pilarczyk, Toruń 2010. | pl |
dc.references | Sieradzan J., O względności pojęć „magii i religii”, „Lud” 2005, t. 89. | pl |
dc.references | Słownik starożytności słowiańskich, t. III, z. 2, Wrocław–Kraków 1968. | pl |
dc.references | Srebrny naszyjnik z kaptorgami i krzyżowatą zawieszką z Dziekanowic, red. J. Wrzesiński, A.M. Wyrwa, Lednica 2015. | pl |
dc.references | Stanisławski B., Jómswikinga saga w świetle źródeł archeologicznych, [w:] Wolin wczesnośredniowieczny, cz. 2, red. B. Stanisławski, W. Filipowiak, Warszawa 2014. | pl |
dc.references | Szafrański W., Prahistoria religii na ziemiach polskich, Wrocław–Łódź 1987. | pl |
dc.references | Szczepanik P., Nowe znalezisko miniaturowego konika z okolic Cedyni, „Materiały Zachodniopomorskie” 2019, t. 15. | pl |
dc.references | Szczepanik P., Wczesnośredniowieczne maski Słowian. Obrazy zmarłych, bogów, czy rekwizyty rytualne?, „Przegląd Archeologiczny” 2020, t. 68. | pl |
dc.references | Sztyber A., Kaptorgi. Przykład kunsztu wczesnośredniowiecznego z złotnictwa, „Alma Mater” 2008, t. 99. | pl |
dc.references | Ślusarski K.W., Wczesnośredniowieczne pisanki i grzechotki gliniane z ziem polskich. Próba typologii, [w:] Hereditatem cognoscere. Studia i szkice dedykowane Profesor Marii Miśkiewicz, red. Z. Kobyliński, Warszawa 2004. | pl |
dc.references | Tambiah S.J., Magia, religia, nauka a zakres racjonalności, Kraków 2007. | pl |
dc.references | Wawrzeniuk J., Symbolika jajka w grobie dziecka w okresie wczesnośredniowiecznym, [w:] Dusza maluczka, a strata ogromna, red. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Poznań 2004. | pl |
dc.references | Wierciński A., Magia i religia: Szkice z antropologii religii, Warszawa 2010. | pl |
dc.references | Wiśniowski E., Badania nad początkami i rozwojem średniowiecznej sieci parafialnej na ziemiach polskich, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F, Historia” 1990, t. 45. | pl |
dc.references | Zimoń H., Terminy „magia” i „czarownictwo” w świetle badań etnologicznych i religioznawczych, „Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii” 2011, t. 58(3). | pl |
dc.references | Sołtysiak A., Myślenie magiczne w interpretacji archeologicznej. Próba klasyfikacji, przykłady, perspektywy, referat wygłoszony podczas konferencji Tajemnica grobu Mikołaja Kopernika. Dialog ekspertów, Kraków 22–23 II 2010, https://www.academia.edu/1377913/My%C5%9Blenie_magiczne_w_interpretacji_archeologicznej?email_work_card=title | pl |
dc.contributor.authorEmail | anna.kajzer@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1506-6541.S2024.38 | |