Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2024-08-29T11:35:55Z
dc.date.available2024-08-29T11:35:55Z
dc.date.issued2024-08-20
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53071
dc.description.abstractThe article is an attempt to apply in auto/biographical work the principles of CAP ethnography (creative analytical practices), a concept by Laurel Richardson, which assumes the abolition of the division between “product” and “process,” which leads to multidimensional engagement of creative perception. The adopted perspective refers to the tradition of reflexive thinking (and writing), with the aim of analyzing the moving Self. At another level, the text shows the local context of relational transformations occurring in the area of a creative individual/ thought collective (Ludwik Fleck), constituting a personal document that is a contribution to the intellectual history of Polish ethnography, cultural anthropology and educational sciences at the turn of the 20th and 21st centuries.en
dc.description.abstractArtykuł jest próbą zastosowania w pracy auto/biograficznej zasad etnografii CAP (creative analytical practices), konceptu Laurel Richardson, zakładającego zniesienie podziału między „produktem” a „procesem”, co prowadzi do wielowymiarowego angażowania twórczej percepcji. Przyjęta perspektywa odwołuje się do tradycji myślenia (i pisania) refleksywnego, za cel obierając analizę ruchomego Siebie. Na innym poziomie tekst pokazuje lokalny kontekst transformacji relacyjnych wytrącających się w obszarze jednostka twórcza/ kolektyw myślowy (Ludwik Fleck), stanowiąc dokument osobisty, będący przyczynkiem do historii intelektualnej polskiej etnografii, antropologii kulturowej oraz edukacji i nauk o wychowaniu przełomu wieków XX i XXI.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectCAP ethnographyen
dc.subjectreflexivityen
dc.subjectauto/biographical ruptures and discontinuitiesen
dc.subjectPolish ethnographyen
dc.subjectcultural anthropologyen
dc.subjecteducationen
dc.subjecteducational sciences at the turn of the 20th and 21st centuriesen
dc.subjectetnografia CAPpl
dc.subjectrefleksywnośćpl
dc.subjectauto/biograficzne zerwania i nieciągłościpl
dc.subjectpolska etnografiapl
dc.subjectantropologia kulturowapl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectnauki o wychowaniu przełomu wieków XX i XXIpl
dc.titleZerwania i nieciągłości auto/biograficznepl
dc.title.alternativeAuto/biographical ruptures and discontinuitiesen
dc.typeArticle
dc.page.number437-463
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnychpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesBachelard G., Kształtowanie się umysłu naukowego, Gdańsk 2002.pl
dc.referencesBarbier J.-M., Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, Łódź 2016.pl
dc.referencesBenedyktowicz Z., Etnografia – etnologia – antropologia kultury – ludoznawstwo. Czym są? Dokąd zmierzają? (Odpowiedzi na ankietę), „Polska Sztuka Ludowa” 1981, t. 35.pl
dc.referencesBourdieu P., Męska dominacja, Warszawa 2004.pl
dc.referencesBurszta W.J., Kafar M., Umykanie. Pomyślenia z etnografii życia, Łódź–Warszawa 2023.pl
dc.referencesCzaja D., Krew i łzy. Interpretacja jako namiętność, [w:] Sztuka interpretacji, red. B. Czajkowski, Wrocław 2006.pl
dc.referencesEco U., Dopiski na marginesie Imienia Róży, [w:] tenże, Imię Róży, Warszawa 2005.pl
dc.referencesEllis C., Revision. Autoethnographic Reflections on Life and Work, Walnut Creek 2009.pl
dc.referencesJullien F., Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, Łódź 2024.pl
dc.referencesKafar M., Bliskie relacje w doświadczaniu choroby terminalnej i żałobie, [w:] Doświadczanie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych, red. M. Skrzypek, B. Płonka-Syroka, Wrocław 2010.pl
dc.referencesKafar M., Iwona Kabzińska – szkic do portretu. Inspiracje kubistyczne, [w:] Antropologiczne wędrówek po „miejscach” bliskich i dalekich. Księga jubileuszowa dla Profesor Iwony Kabzińskiej, red. D. Demski, J. Derlicki, A. Woźniak, Warszawa 2020.pl
dc.referencesKafar M., Michel Foucault jako heterotopia, [w: ] Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, red. M. Kafar, Łódź 2011.pl
dc.referencesKafar M., O przełomie autoetnograficznym w humanistyce. W stronę nowego paradygmatu, [w:] Doświadczanie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych, red. M. Skrzypek, B. Płonka-Syroka, Wrocław 2010.pl
dc.referencesKafar M., W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, Łódź 2013.pl
dc.referencesKafar M., Kola A.F., Człowiek, życie i śmierć w kontekście etyczno-moralnych aspektów „praktyk humanistycznych”, [w:] Etyczno-moralne aspekty „praktyk humanistycznych”, red. M. Kafar, A.F. Kola, Toruń–Łódź 2015.pl
dc.referencesKafar M., Marynowicz-Hetka E., O „przepływach intelektualnych”: spotkania dialogowe, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2021, t. 13.pl
dc.referencesKafar M., Pasikowski S., Od tekstu do kontekstu. O praktyce upodmiotowiania w twórczości naukowej – prolegomena, „Przestrzenie Teorii” 2020, t. 34.pl
dc.referencesMarynowicz-Hetka E., Analyse transversale des activités et paradigme de la transformation, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2021, t. 13.pl
dc.referencesMarynowicz-Hetka E., Mistrzynie pracy socjalnej/społecznej – fenomen trwania z perspektywy rozwoju poprzez zerwania i nieciągłości. Propozycja ram narzędzia analizy, [w:] Kobiety w pracy socjalnej, red. A. Kotlarska-Michalska, Poznań 2013.pl
dc.referencesMarynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź 2019.pl
dc.referencesMarynowicz-Hetka E., The School of Thought. Relational Processes of Lasting Existence and Transformation, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, t. 8.pl
dc.referencesPiaget J., Mowa i myślenie u dziecka, Warszawa 1992.pl
dc.referencesRichardson L., Getting Personal. Writing-stories, „Qualitative Studies in Education” 2001, t. 34.pl
dc.referencesRichardson L., St. Pierre E.A., Pisanie jako metoda badawcza, [w:] Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2009.pl
dc.referencesRydlewski M., Żeby widzieć, trzeba wiedzieć. Kulturowy wymiar percepcji wzrokowej, Bydgoszcz 2016.pl
dc.referencesStomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., Warszawa 1986.pl
dc.referencesStomma L., Etnografia – etnologia – antropologia kultury – ludoznawstwo. Czym są? Dokąd zmierzają? (Odpowiedzi na ankietę), „Polska Sztuka Ludowa” 1981, t. 35.pl
dc.referencesSulima R., Głosy tradycji, Warszawa 2001.pl
dc.referencesTurner V., The Ritual Process. Structure and Anti-Structure, New York 1995.pl
dc.referencesWejland A.P., Dyskurs i tożsamość. Opowieści we wspólnocie naukowej, [w:] Okolice socjologicznej tożsamości. Księga poświęcona pamięci Wojciecha Sitka, red. Z. Kurcz, I. Taranowicz, Wrocław 2010.pl
dc.referencesWejland A.P., Patrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficzne, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, red. M. Kafar, Łódź 2016.pl
dc.referencesKafar M., Tematy, których mi nie odradzano. Szkice z antropologii współczesności (praca magisterska napisana w Katedrze Etnologii UŁ), Łódź 1997.pl
dc.contributor.authorEmailmarcin.kafar@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.S2024.31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0