Zerwania i nieciągłości auto/biograficzne
Streszczenie
The article is an attempt to apply in auto/biographical work the principles of CAP ethnography (creative analytical practices), a concept by Laurel Richardson, which assumes the abolition of the division between “product” and “process,” which leads to multidimensional engagement of creative perception. The adopted perspective refers to the tradition of reflexive thinking (and writing), with the aim of analyzing the moving Self. At another level, the text shows the local context of relational transformations occurring in the area of a creative individual/ thought collective (Ludwik Fleck), constituting a personal document that is a contribution to the intellectual history of Polish ethnography, cultural anthropology and educational sciences at the turn of the 20th and 21st centuries. Artykuł jest próbą zastosowania w pracy auto/biograficznej zasad etnografii CAP (creative analytical practices), konceptu Laurel Richardson, zakładającego zniesienie podziału między „produktem” a „procesem”, co prowadzi do wielowymiarowego angażowania twórczej percepcji. Przyjęta perspektywa odwołuje się do tradycji myślenia (i pisania) refleksywnego, za cel obierając analizę ruchomego Siebie. Na innym poziomie tekst pokazuje lokalny kontekst transformacji relacyjnych wytrącających się w obszarze jednostka twórcza/ kolektyw myślowy (Ludwik Fleck), stanowiąc dokument osobisty, będący przyczynkiem do historii intelektualnej polskiej etnografii, antropologii kulturowej oraz edukacji i nauk o wychowaniu przełomu wieków XX i XXI.
Collections