Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKuźma, Inga B.
dc.contributor.authorDe Santo, Milica Kočović
dc.date.accessioned2024-08-29T11:35:54Z
dc.date.available2024-08-29T11:35:54Z
dc.date.issued2024-08-20
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53066
dc.description.abstractThe authors of the text present the decolonization of imagination issue. They treat it as an interpretive tool, along with a critical reflection on this proposal and an attempt to apply it in the cultural context of the Global North. The authors’ attention focused on a case involving an intervention in natural space through land art. Their considerations and research were provided by a field case, i.e., the International Open-Air Wicker and Land-Art Forms held in Łódź. The authors’ methodological background is primarily cultural anthropology. They also included research on the land art, environment, and landscape; they also drew from considerations of the Anthropocene and anthropopressure. Besides, they were based on the degrowth approach, which is a key term for the decolonization of imagination. What deepens the interpretation challenge, in the authors’ opinion, is the location of these open-air events - an urban botanical garden. It is a biological system under human control. Artistic actions in such a place may be associated with another anthropo-interference, although a botanical garden, being artificially created, is generally susceptible to changes introduced primarily by human beings. Despite this, according to the authors, land art transforms the existing garden environment towards regaining and strengthening its own “naturalness” and becoming an entity per se, although this happens at points, in selected aspects and places.en
dc.description.abstractAutorki tekstu przedstawią zagadnienie, jakim jest tzw. dekolonizacja wyobraźni. Potraktowały je jako narzędzie interpretacyjne wraz z krytycznym namysłem nad tą propozycją i próbą zastosowania w kontekście kulturowym Globalnej Północy. Uwaga autorek skupiła się na wybranym przypadku, polegającym na interwencji w przestrzeni przyrodniczej za pośrednictwem sztuki ziemi. Materiału do rozważań i badań dostarczył terenowy casus, czyli Międzynarodowy Plener Form z Wikliny i Land-Artu odbywający się w Łodzi. Zapleczem metodologicznym i warsztatowym autorek jest przede wszystkim antropologia kulturowa. Włączyły też do swoich rozważań badania land-artu, środowiska oraz pejzażu; czerpały z rozważań nad antropocenem i antropopresją. Oparły się też na teorii dewzrostu, z której wyrasta kluczowy dla autorek termin, czyli dekolonizacja wyobraźni. Tym, co pogłębia wyzwanie interpretacyjne w opinii autorek, jest lokalizacja owych plenerów – miejski ogród botaniczny. Jest to układ przyrodniczy poddany ściślej kontroli człowieka. Akcje artystyczne w takim miejscu mogą się kojarzyć z kolejną antropo-ingerencją, choć ogród botaniczny jako sztucznie wytworzony jest z zasady podatny na zmiany wprowadzane przede wszystkim przez ludzi. Pomimo tego, zdaniem autorek, land-art dokonuje transformacji zastanego środowiska ogrodu w kierunku odzyskiwania i wzmacniania przez nie własnej „naturalności” i stawania się bytem per se. Dzieje się tak punktowo, w wybranych aspektach i miejscach.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectland-arten
dc.subjectdecolonization of imaginationen
dc.subjectGlobal Northen
dc.subjectbotanical gardenen
dc.subjectanthropopressionen
dc.subjectland-artpl
dc.subjectdekolonizacja wyobraźnipl
dc.subjectGlobalna Północpl
dc.subjectogród botanicznypl
dc.subjectantropopresjapl
dc.titleLokalny land-art jako przykład dekolonizacji wyobraźni w perspektywie antropologii kulturowejpl
dc.title.alternativeLocal land-art as an example of decolonization of imagination from the perspective of cultural anthropologyen
dc.typeArticle
dc.page.number335-367
dc.contributor.authorAffiliationKuźma, Inga B. - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Pracownia Antropologii Praktycznejpl
dc.contributor.authorAffiliationDe Santo, Milica Kočović - Institute of Economic Sciences, Belgrad (Serbia)pl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesAdamczewska A., Bomanowska A., Janowska J., Flora synantropijna ogrodu botanicznego w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Botanica” 2000, z. 15.pl
dc.referencesAnguelovsky I., Sprawiedliwość środowiskowa, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.pl
dc.referencesBoltanski L., Od rzeczy do dzieła. Proces atrybucji i nadawania wartości przedmiotom, [w:] Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, red. J. Sowa, M. Kozłowski, A. Kurant, K. Szadkowski, K. Szreder, Warszawa 2011.pl
dc.referencesCastoriadis C., La montée de l’insignifiance, Paryż 1996.pl
dc.referencesCzerwińska K., Sztuka jako narzędzie budowania relacji między człowiekiem a naturą, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 2017, t. 17, s. 103-114.pl
dc.referencesDewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.pl
dc.referencesFrydryczak B., Krajobraz. Próba ujęcia w perspektywie interdyscyplinarnej, „Studia Europaea Gnesnensia” 2011, t. 4.pl
dc.referencesGajewska G., Przyroda(i)kultura w epoce antropocenu, „Przestrzenie Teorii” 2021, t. 17.pl
dc.referencesGajewska G., Światopoglądowa i stylistyczna katachreza Michela Foucaulta i Donny Haraway, „Studia Europaea Gnesnensia” 2013, t. 8.pl
dc.referencesGańko A., Wandzel A., Chwasty i ruiny. O związkach krajobrazu i pamięci w projekcie Chwasty Karoliny Grzywnowicz, „Przegląd Humanistyczny” 2018, z. 1.pl
dc.referencesHabuda A., Przyroda i jej elementy. Przedmiot ochrony prawnej czy podmioty prawa?, „Radca Prawny. Zeszyty Naukowe” 2023, t. 1, z. 34.pl
dc.referencesHaraway D., Nichols Goodeve T., Jestem listotą, Poznań 2023.pl
dc.referencesHelfrich S., Bollier D., Dobra wspólne, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.pl
dc.referencesIngold T., The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, New York, 2011.pl
dc.referencesKosidło A., O roli czynników zewnętrznych w procesie dekolonizacji Afryki. Próba systematyzacji, „Dzieje Najnowsze” 1992, R. XXIII, t. 2.pl
dc.referencesKronenberg J., Dewzrost to dewzrost!, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.pl
dc.referencesKrupa-Ławrynowicz A., Lokalność w krajobrazie. Etnograficzny przypis do projektu „Śladami Przeszłości po Gminie Mstów”, „Zeszyty Wiejskie” 2020, z. 26.pl
dc.referencesLatouche S., Dekolonizacja wyboraźni, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.pl
dc.referencesLowenhaupt Tsing A., The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins, Princeton 2015.pl
dc.referencesMartinez-Alier J., Nurty globalnego ruchu ekologicznego, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.pl
dc.referencesMazurczak W., Kolonializm – dekolonizacja – postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji, „Przegląd Politologiczny” 2016, nr 3.pl
dc.referencesPaulson S., Ekologia polityczna, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.pl
dc.referencesPopczyk M., Ekologiczny paradygmat w sztuce i estetyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego. Prace z Nauk Społecznych. Folia Philosophica” 1998, t. 16.pl
dc.referencesRzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989.pl
dc.referencesSzacki J., Spotkania z utopią, Warszawa 1980.pl
dc.referenceswa Thiong’o N., Decolonising the Mind: The Politics of Language in African Literature, London 1986.pl
dc.referencesWood D.A., Epistemic Decolonization. A Critical Investigation into the Anticolonial Politics of Knowledge, Cham 2020.pl
dc.referencesWorłowska M., Marko-Worłowska M., Czy dzieła sztuki mogą kształtować postawę szacunku do przyrody – sztuka ekologiczna w Polsce, „Proceedings of ECOpole” 2010, t. 4, nr 2.pl
dc.referencesDekolonizacja jako proces pomiędzy sztuką i zarządzaniem. Dagmara Wyskiel w rozmowie z Marcosem Figueroą, https://obieg.pl/89-dekolonizacja-jako-proces-pomiedzy-sztuka-i-zarzadzaniempl
dc.referencesDziamski G., Sztuka ekologiczna (eko-art), https://dzikiezycie.pl/archiwum/2004/sierpien-2004/sztuka-ekologiczna-eko-artpl
dc.referenceshttps://www.ekologia.pl/wiedza/slowniki/leksykon-ekologii-i-ochrony-srodowiska/antropopresja#przyklad-antropopresjipl
dc.referenceshttps://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/kowal-bezskrzydly-opis-wystepowanie-i-zdjecia-owad-kowal-bezskrzydly-ciekawostki,22171.htmlpl
dc.referenceshttps://www.facebook.com/groups/882318656398309/pl
dc.referenceshttps://filozofuj.eu/bartlomiej-knosala-natura-w-antropocenie/pl
dc.referenceshttps://portalkomunalny.pl/plus/artykul/robert-smithson-artysta-ziemi/pl
dc.referenceshttps://serwisy.gazetaprawna.pl/ekologia/artykuly/8529367,rzeka-osobowosc-prawna-zanieczyszczenie-odry-katastrofa-ekologiczna.htmlpl
dc.referenceshttps://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/3201,pojecie.html za ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.pl
dc.referenceshttps://swiatmakro.com/2013/07/10/kowal-bezskrzydly-pyrrhocoris-apterus-bo-w-grupie-razniej-i-bezpieczniej/pl
dc.referenceshttps://zacheta.art.pl/pl/mediateka-i-publikacje/interwencja-artystycznapl
dc.referencesKrajobraz kulturowy, http://studiakrajobrazowe.amu.edu.pl/vocabulary_tag/krajobraz-naturalny/pl
dc.referencesLebensztejn A., „Rozkoszne widoki” czy „dzikie krainy”? Pejzaż w europejskim piśmiennictwie o sztuce od XV do początku XVIII wieku. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Marcina Fabiańskiego, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Historyczny, Instytut Historii Sztuki, Kraków 2017, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/304306/lebensztejn_rozkoszne_widoki_czy_dzikie_krainy_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=ypl
dc.referencesPejzaż, http://studiakrajobrazowe.amu.edu.pl/vocabulary_tag/pejzaz/pl
dc.referencesStasiak M., Docenić chwasty, „Tygodnik Spraw Obywatelskich” 2022, nr 130(26), https://instytutsprawobywatelskich.pl/docenic-chwasty/pl
dc.referencesWajrak A., Kowal kłuje lipę, https://wyborcza.pl/piatekekstra/7,129155,14292805,kowal-kluje-lipe.htmlpl
dc.referencesWerblan-Jakubiec H., Zych M., Rola ogrodów botanicznych w badaniach nad bioróżnorodności, „Wszechświat” 2007, t. 108, nr 7–9, https://www.ksib.pl/materials/wszechswiat/Wszechswiat2007_7-9_Werblan-Jakubiec&Zych.pdfpl
dc.contributor.authorEmailKuźma, Inga B. - inga.kuzma@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailDe Santo, Milica Kočović - milica.kocovic@ien.bg.ac.rs
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.S2024.26


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0