Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą
Data
2023Autor
Jachimczak, Beata
Podgórska-Jachnik, Dorota
Tomaszewska, Anna
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Problematyka edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczniów od
wielu lat jest w kręgu zainteresowań wielu specjalistów ze środowiska
akademickiego, praktyków a także osób zarządzających oświatą.
Zmiany społeczne, które w konsekwencji spowodowały maksymalne
zróżnicowanie grup edukacyjnych (począwszy od przedszkola, po
szkoły podstawowe i ponadpodstawowe) zmotywowały do
poszukiwania skutecznych rozwiązań wzmacniających potencjał kadry
pedagogicznej w kierunku zaspokajania potrzeb uczniów, w tym
również tych z niepełnosprawnościami.
Edukacja dla wszystkich (włączająca) to nadal nowe doświadczenia,
obowiązki, przed którymi stają zarówno doświadczeni nauczyciele, jak
i nowicjusze. Są oni grupą zawodową na co dzień poddawaną surowej
ocenie wewnętrznej i zewnętrznej, obarczoną odpowiedzialnością za
kształtowanie przyszłych pokoleń, za tworzenie warunków wzrastania
młodego człowieka i rozwijania jego kompetencji w zakresie wiedzy,
samoświadomości, samoregulacji i motywacji. Wraz z wprowadzeniem
do szkół idei edukacji włączającej nauczyciele po raz kolejny zadają
sobie pytania: „Jeśli my tego nie zrobimy, to kto?”, „Jeśli nie teraz, to
kiedy?” „A jeśli teraz, to jak?”. W kontekście polityki oświatowej
otwierającej się na różnorodność w szkole ogólnodostępnej nie należy
stawiać pytań o to, czy ma ona sens, ale należy szukać
odpowiedzialnych i efektywnych rozwiązań przygotowujących całą
społeczność szkolną (w tym nauczycieli) do nowej, „wieloróżnorodnej”
grupy, z którą zetknie się w swojej pracy.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: