Komunikologia znaturalizowana
Abstract
W artykule przedstawiam zarys pewnej filozoficznej teorii komunikacji, którą nazywam komunikologią znaturalizowaną. Koncepcja ta bardzo mocno akcentuje biologiczne determinanty komunikacji, które są zawsze obecne w procesach i zjawiskach komunikacyjnych. Staram się pokazać, że współczesna komunikacja, coraz bardziej sprzężona z nowoczesnymi technologiami medialnymi, sprzyja i katalizuje ujawnianie się w świecie ludzkim nadmiarowego racjomorfizmu (termin ten zaczerpnąłem z ewolucyjnej epistemologii Konrada Lorenza). Hejt, fake-newsy, postprawdę, a nawet zasadę „publikuj albo giń” można traktować jako efekty tej racjomorficznej nadwyżki. Jednocześnie wskazuję, że w sferze intersubiektywności ujawnia się zupełnie nowy fenomen, nieznany w przedinternetowych epokach komunikacyjnych, który – przez analogię do biologicznego racjomorfizmu – określam jako technoracjomorfizm albo racjomorfizm technologiczny. Okazuje się bowiem, że mechanizmy, wedle których działają nowoczesne technologie cyfrowe wykazują wiele analogi do mechanizmów racjomorficznych.
Collections
The following license files are associated with this item: