Teatr z cyrku (na przykładzie Żoko, małpy brazylijskiej, 1825)
Abstract
Co to jest cyrk? Artykuł zawiera próbę definicji zjawiska. Odnosi się m.in. do
Cyrku Olimpijskiego czasów Mickiewicza. Następnie analizie zostaje poddany
melodramat w 3 aktach Żoko, małpa brazylijska (1825), wielki szlagier sceniczny
XIX w., spolszczony przez Józefa Damse. Polska prapremiera odbyła
się w Teatrze Narodowym w Warszawie (1828), gdzie rolę małpy zagrał „genialnie”
tancerz Heinrich Springer. W długiej karierze teatralnej Żoko świetną
kreację stworzył także Stanisław Krzesiński, m.in. na scenie Teatru Starego
w Lublinie (na benefis J. Frołowicza, zapewne w roku 1829). Nazwisko aktora
podobnego do małpy ukryte zostało na afiszu pod „trzema gwiazdkami”
(dla niepoznaki). What is the circus? The paper is an attempt to define the phenomenon. It refers
among others to the Olimpic Circus dating back to the times of Mickiewicz.
Next, the melodrama in 3 acts, Jocko, brasilian monkey (1825) is being
analysed. It was a great stage hit of the 19th century, translated into Polish by
Józef Damse. The Polish premiere was held in the National Theatre in Warsaw
(1928), where the monkey’s role was played ‘brilliantly’ by a dancer Heinrich
Springer. During a long career of the drama, Stanisław Krzesiński’s acting was
also excellent, including the performance on the stage of Stary Theatre in Lublin
(for J. Frołowicz’s benefit concert, probably in 1829). The name of the actor
looking like a monkey was camouflaged on the poster under ‘three asterisks’.
Collections
The following license files are associated with this item:

