| dc.contributor.author | Ciechowicz, Jan | |
| dc.contributor.editor | Leyko, Małgorzata | |
| dc.contributor.editor | Snelewska-Stempień, Zofia | |
| dc.date.accessioned | 2023-06-22T09:35:37Z | |
| dc.date.available | 2023-06-22T09:35:37Z | |
| dc.date.issued | 2019 | |
| dc.identifier.citation | Ciechowicz J., Teatr z cyrku (na przykładzie Żoko, małpy brazylijskiej, 1825), [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.05 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-227-7 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47306 | |
| dc.description.abstract | Co to jest cyrk? Artykuł zawiera próbę definicji zjawiska. Odnosi się m.in. do
Cyrku Olimpijskiego czasów Mickiewicza. Następnie analizie zostaje poddany
melodramat w 3 aktach Żoko, małpa brazylijska (1825), wielki szlagier sceniczny
XIX w., spolszczony przez Józefa Damse. Polska prapremiera odbyła
się w Teatrze Narodowym w Warszawie (1828), gdzie rolę małpy zagrał „genialnie”
tancerz Heinrich Springer. W długiej karierze teatralnej Żoko świetną
kreację stworzył także Stanisław Krzesiński, m.in. na scenie Teatru Starego
w Lublinie (na benefis J. Frołowicza, zapewne w roku 1829). Nazwisko aktora
podobnego do małpy ukryte zostało na afiszu pod „trzema gwiazdkami”
(dla niepoznaki). | pl_PL |
| dc.description.abstract | What is the circus? The paper is an attempt to define the phenomenon. It refers
among others to the Olimpic Circus dating back to the times of Mickiewicz.
Next, the melodrama in 3 acts, Jocko, brasilian monkey (1825) is being
analysed. It was a great stage hit of the 19th century, translated into Polish by
Józef Damse. The Polish premiere was held in the National Theatre in Warsaw
(1928), where the monkey’s role was played ‘brilliantly’ by a dancer Heinrich
Springer. During a long career of the drama, Stanisław Krzesiński’s acting was
also excellent, including the performance on the stage of Stary Theatre in Lublin
(for J. Frołowicz’s benefit concert, probably in 1829). The name of the actor
looking like a monkey was camouflaged on the poster under ‘three asterisks’. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | cyrk | pl_PL |
| dc.subject | Cyrk Olimpijski | pl_PL |
| dc.subject | małpa w cyrku | pl_PL |
| dc.subject | circus | pl_PL |
| dc.subject | Olympic Circus | pl_PL |
| dc.subject | monkey | pl_PL |
| dc.title | Teatr z cyrku (na przykładzie Żoko, małpy brazylijskiej, 1825) | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 85-95 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-228-4 | |
| dc.references | Chapman Graham, 2004, Latający Cyrk Monty Pytona: tylko słowa, t. 1–2, tłum. Elżbieta Gałązka-Salamon, Wydawnictwo RM, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Ciechowicz Jan, 2000, O różnych sposobach czytania „Lekcji teatralnej” Mickiewicza, [w:] idem, Myślenie teatrem, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
| dc.references | Croft-Cooke Rupert, Cotes Peter, 1986, Świat cyrku, tłum. Zygmunt Dzięciołowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Danowicz Bogdan, 1984, Był cyrk olimpijski, Iskry, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Filler Witold, 1963, Cyrk, czyli emocje pradziadków, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Kocur Mirosław, 2005, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
| dc.references | Korzeniewski Bohdan, 1993, „Drama” i inne szkice, Wiedza o Kulturze, Wrocław. | pl_PL |
| dc.references | Kott Jan, 1959, Król Ubu i młodzi Polacy, „Przegląd Kulturalny”, 21.05. | pl_PL |
| dc.references | Kruszewska Felicja, 1928, Sen, Towarzystwo Wydawnicze „Bluszcz”, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Krzesiński Stanisław, 1957, Koleje życia, czyli materiały do historii teatrów prowincjonalnych, oprac. Stanisław Dąbrowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Kurek Krzysztof, 2012, Teatralna menażeria. Kilka uwag o obecności konia i małpy w sztukach widowiskowych XVIII i XIX wieku, [w:] Człowiek w świecie zwierząt – zwierzęta w świecie człowieka, red. Kazimierz Ilski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań. | pl_PL |
| dc.references | „Kurier Warszawski” 1828, nr 84. | pl_PL |
| dc.references | Majakowski Władimir, 1956, Łaźnia – dramat w sześciu aktach z cyrkiem i fajerwerkiem, tłum. Artur Sandauer, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Mickiewicz Adam, 1998, Dzieła, t. X [Literatura słowiańska. Kurs trzeci], oprac. Julian Maślanka, wydanie rocznicowe, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | „Motyl” 1829, nr 36–38. | pl_PL |
| dc.references | Meyerhold Wsiewołod, 1988, Buda jarmarczna, [w:] idem, Przed rewolucją (1905–1917), oprac. Jerzy Koenig, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Nawrocka Ewa, 2000, Był sobie cyrk. Cyrk Rodziny Afanasjeff, [w:] Gdańskie teatry osobne, red. Jan Ciechowicz, Andzej Żurowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
| dc.references | Promiński Marian, 1953, Cyrk przyjechał. Powieść, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Raszewski Zbigniew, 1959, Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, „Pamiętnik Teatralny”, z. 1–3 – przedruk w: idem, 1963, Staroświecczyzna i postęp czasu. O teatrze polskim (1765–1865), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Ratajczakowa Dobrochna, 2008, Kariera i upadek teatralnej małpy, [w:] Awangardowa encyklopedia, czyli słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł różnych. Prace ofiarowane Profesorowi Grzegorzowi Gaździe, red. Irena Hübner, Agnieszka Izdebska, Jarosław Płuciennik, Danuta Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
| dc.references | Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965 [Sbtp], 1973, red. naczelny Zbigniew Raszewski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Szczublewski Józef, 1971, Żywot Osterwy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Szwankowski Eugeniusz (oprac.), 1973, Repertuar teatrów warszawskich, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Uniwersalny słownik języka polskiego [Usjp], 2003, red. Stanisław Dubisz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Witkowski Michał, 1971, Świat teatralny młodego Mickiewicza, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-227-7.05 | |