Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMilewska, Mariola
dc.contributor.authorSkrzypczyński, Marek
dc.contributor.authorWłodarczyk, Bogdan
dc.contributor.editorStasiak, Andrzej
dc.date.accessioned2023-04-12T15:03:43Z
dc.date.available2023-04-12T15:03:43Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.citationMilewska, M., Skrzypczyński, M., Włodarczyk, B. (2004). Mierniki jako ważny element nauczania hotelarstwa. Turystyka i Hotelarstwo, 5, 107-133.pl_PL
dc.identifier.issn1644-8871
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46706
dc.description.abstractIn teaching hotel trade the ability of using, calculating and interpreting different kinds of measures plays a vital role, although it is sometimes underestimated .The authors present in an orderly way the basic and most commonly used measures in teaching hotel trade, at the same time classifying them into three groups: – hotel parameters (so called basic measures), – activity indicators ( related to the hotel activity), – factors (highlighting chosen features used with a chosen indicator). The paper discusses parameters and indicators according to the uniform scheme. Each quantity has been defined, expressed in mathematical formula and presented as an example indicating its practical use. Within parameters seven notions have been described: the size of a hotel, service potential of a hotel, accommodation, overnight stay with full board, number of lodgings, nominal number of lodgings and capabilities of rendering hotel services. Indicators for teaching purposes have been put into three groups i.e. operation indicators concerned with the use of the hotel or its section and hotel employment, economic indicators and finally geographical and tourist function indicators. Totally 27 different measures used in hotel activity have been discussed in the present paper. Three analytical methods used for analysing operational data i.e. horizontal, vertical and indicating have been included in the summary of the paper. The use of each of them is related to the range of research, the degree at which available information and indicators have been used, but also to standard, location, function and individual decisions made by employees of a hotel or a corporation.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesTurystyka i Hotelarstwo;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleMierniki jako ważny element nauczania hotelarstwapl_PL
dc.title.alternativeMeasures as significant elements of teaching hotel tradepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number107-133pl_PL
dc.referencesGworys W., Kornak A.S., Szeremeta R., 2003, Jak kierować hotelami i innymi obiektami noclegowymi, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki, Częstochowa.pl_PL
dc.referencesHarris P., 1995, Planowanie zysku w hotelarstwie, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHotel Benchmark Deloitte, 2004, Świat Hoteli, 3.pl_PL
dc.referencesKoman S., Kubicki M., 1996, Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Polskie Hotele, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKornak A.S., 1994, Jak kierować hotelami i innymi obiektami noclegowymi? Management i marketing w praktyce, Wyd. Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości, Łódź.pl_PL
dc.referencesKowalczyk A., 2000, Geografia turyzmu, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesKwiatkowski W., 1997, Marketing w hotelach – zastosowanie w praktyce, Wyd. Ośrodek Doskonalenia Kadr Orbis S.A., Warszawa.pl_PL
dc.referencesLijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2002, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁopaciński K., 2003, Po angielsku, Hotelarz, 1.pl_PL
dc.referencesSkrzypczyński M., 2000, Monografia hotelu Gromada – Świętokrzyski w Cedzynie koło Kielc, praca magisterska wykonana w Katedrze Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, 1978–1981, M. Szymczak (red.), PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesTulibacki T., 1992, Organizacja i zarządzanie hotelem, Wyd. FBC, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTurkowski M., 2003, Marketing usług hotelarskich, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWarszyńska J., Jackowski A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWskaźniki działalności hotelowej – RevPAR kontra GOPPAR, 2003, Świat Hoteli, 4.pl_PL
dc.relation.volume5pl_PL
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe