Muzea filmowe w Polsce - oferta i zwiedzający
Streszczenie
Analyses of fi lm tourism often stress the fact that it is a chimeric phenomenon, diffi cult
to manage and transient. Thus, it is important to create permanent attractions that would draw fi lm
lovers, irrespective of the changing conjuncture on the tourist and fi lm market. Those can be, for
instance, fi lm museums. As a result of the conducted inventory (size and character of collection,
topic of exposition, additional activity, etc.) more than a dozen facilities of museum character
whose expositions are in diff erent ways connected with cinematography were identifi ed in Poland.
They were divided into fi ve groups: fi lm museums proper, halls of memory, institutions related to
museums, other museums connected with fi lm and defunct museums (closed down). The second
part of the paper characterises visitors to four institutions (Museum of Cinematography in Lodz,
Oskar Schindler’s Enamel Factory in Krakow, Bedtime Cartoons Museum in Rzeszow, Kargul
and Pawlak Museum in Lubomierz). On the basis of the available general museum statistics, the
level of frequency, visitors’ structure (including characteristics of typical visitors) and seasonality
of the tourist traffi c were determined. Oskar Schindler’s Enamel Factory in Krakow is a rarity
against all the other facilities. Due to the number of visitors (over 400 thousand) and the range
of impact (prevalence of foreign tourists), it has an international status. In turn, the potential of
other museums has, so far, been poorly used. W analizach turystyki filmowej często podkreśla się, że jest to zjawisko chimeryczne,
trudne do zarządzania i szybko przemijające. Ważne jest więc stworzenie trwałych atrakcji, które
niezależnie od zmieniającej się koniunktury na rynku turystycznym i filmowym będą przyciągały
miłośników kina. Mogą to być np. muzea filmowe. W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji
(wielkość i charakter zbiorów, tematyka ekspozycji, dodatkowa działalność itd.) zidentyfikowano w Polsce kilkanaście placówek o charakterze muzealnym, których ekspozycje związane są
w różny sposób z kinematografią. Podzielono je na pięć grup: właściwe muzea fi lmowe, izby
pamięci, placówki paramuzealne, inne muzea związane z filmem oraz muzea nieistniejące (zlikwidowane). W drugiej części artykułu dokonano charakterystyki osób odwiedzających cztery
instytucje (Muzeum Kinematografi i w Łodzi, Fabryka „Emalia” Oskara Schindlera w Krakowie,
Muzeum Dobranocek w Rzeszowie, Muzeum Kargula i Pawlaka w Lubomierzu). Na podstawie
udostępnionych ogólnych statystyk muzealnych określono poziom frekwencji, strukturę widzów
(w tym sylwetki typowych odwiedzających) i sezonowość ruchu turystycznego. Ewenementem
na tle pozostałych placówek jest Fabryka „Emalia” Oskara Schindlera w Krakowie. Z uwagi na
liczbę zwiedzających (ponad 400 tys.) i zasięg oddziaływania (przewaga turystów z zagranicy) ma
rangę międzynarodową. Potencjał innych muzeów jak na razie jest jednak słabo wykorzystywany
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: