Show simple item record

dc.contributor.authorStasiak, Andrzej
dc.date.accessioned2021-08-25T06:06:54Z
dc.date.available2021-08-25T06:06:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationStasiak, A. (2021). Muzea filmowe w Polsce – oferta i zwiedzający. Annales UMCS Sectio B, 76, 95-125. DOI: 10.17951/b.2021.76.95-125pl_PL
dc.identifier.issn0137-1983
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38826
dc.description.abstractAnalyses of fi lm tourism often stress the fact that it is a chimeric phenomenon, diffi cult to manage and transient. Thus, it is important to create permanent attractions that would draw fi lm lovers, irrespective of the changing conjuncture on the tourist and fi lm market. Those can be, for instance, fi lm museums. As a result of the conducted inventory (size and character of collection, topic of exposition, additional activity, etc.) more than a dozen facilities of museum character whose expositions are in diff erent ways connected with cinematography were identifi ed in Poland. They were divided into fi ve groups: fi lm museums proper, halls of memory, institutions related to museums, other museums connected with fi lm and defunct museums (closed down). The second part of the paper characterises visitors to four institutions (Museum of Cinematography in Lodz, Oskar Schindler’s Enamel Factory in Krakow, Bedtime Cartoons Museum in Rzeszow, Kargul and Pawlak Museum in Lubomierz). On the basis of the available general museum statistics, the level of frequency, visitors’ structure (including characteristics of typical visitors) and seasonality of the tourist traffi c were determined. Oskar Schindler’s Enamel Factory in Krakow is a rarity against all the other facilities. Due to the number of visitors (over 400 thousand) and the range of impact (prevalence of foreign tourists), it has an international status. In turn, the potential of other museums has, so far, been poorly used.pl_PL
dc.description.abstractW analizach turystyki filmowej często podkreśla się, że jest to zjawisko chimeryczne, trudne do zarządzania i szybko przemijające. Ważne jest więc stworzenie trwałych atrakcji, które niezależnie od zmieniającej się koniunktury na rynku turystycznym i filmowym będą przyciągały miłośników kina. Mogą to być np. muzea filmowe. W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji (wielkość i charakter zbiorów, tematyka ekspozycji, dodatkowa działalność itd.) zidentyfikowano w Polsce kilkanaście placówek o charakterze muzealnym, których ekspozycje związane są w różny sposób z kinematografią. Podzielono je na pięć grup: właściwe muzea fi lmowe, izby pamięci, placówki paramuzealne, inne muzea związane z filmem oraz muzea nieistniejące (zlikwidowane). W drugiej części artykułu dokonano charakterystyki osób odwiedzających cztery instytucje (Muzeum Kinematografi i w Łodzi, Fabryka „Emalia” Oskara Schindlera w Krakowie, Muzeum Dobranocek w Rzeszowie, Muzeum Kargula i Pawlaka w Lubomierzu). Na podstawie udostępnionych ogólnych statystyk muzealnych określono poziom frekwencji, strukturę widzów (w tym sylwetki typowych odwiedzających) i sezonowość ruchu turystycznego. Ewenementem na tle pozostałych placówek jest Fabryka „Emalia” Oskara Schindlera w Krakowie. Z uwagi na liczbę zwiedzających (ponad 400 tys.) i zasięg oddziaływania (przewaga turystów z zagranicy) ma rangę międzynarodową. Potencjał innych muzeów jak na razie jest jednak słabo wykorzystywanypl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska sectio B – Geographia Geologia Mineralogia et Petrographia;76
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectturystyka filmowapl_PL
dc.subjectmuzea filmowepl_PL
dc.subjectruch turystycznypl_PL
dc.subjectMuzeum Kinematografii w Łodzipl_PL
dc.subjectFabryka „Emalia” Oskara Schindlera w Krakowiepl_PL
dc.subjectMuzeum Dobranocek w Rzeszowiepl_PL
dc.subjectMuzeum Kargula i Pawlaka w Lubomierzupl_PL
dc.subjectfilm tourismpl_PL
dc.subjectfilm museumspl_PL
dc.subjecttourist trafficpl_PL
dc.subjectMuseum of Cinematography in Lodzpl_PL
dc.subjectOskar Schindler’s Enamel Factory in Krakowpl_PL
dc.subjectBedtime Cartoons Museum in Rzeszowpl_PL
dc.subjectKargul and Pawlak Museum in Lubomierzpl_PL
dc.titleMuzea filmowe w Polsce - oferta i zwiedzającypl_PL
dc.title.alternativeFilm Museums in Poland - the Offer and Visitorspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number95-125pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznychpl_PL
dc.referencesBeeton S. 2005. Film-Induced Tourism. Clevedon: Channel View Publications.pl_PL
dc.referencesBeeton S. 2006. Understanding Film-Induced Tourism. Tourism Analysis 11(3), 181–188. https:// doi.org/10.3727/108354206778689808pl_PL
dc.referencesBeeton S. 2008. From the screen to the fi eld: The infl uence of fi lm on tourism and recreation. Tourism Recreation Research 33(1), 39–47. https://doi.org/10.1080/02508281.2008.11081288pl_PL
dc.referencesBeeton S. 2010. The advance of fi lm tourism. Tourism and Hospitality Planning & Development 7(1), 1–6. https://doi.org/10.1080/14790530903522572pl_PL
dc.referencesBernat S. 2016. Film i turystyka filmowa a krajobraz. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego 34, 85–101.pl_PL
dc.referencesBieńkowska-Gołasa W. 2018. Film tourism in the promotion of selected tourist destinations. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia 17(4), 5–12. http://dx.doi.org/10.22630/ ASPE.2018.17.4.46pl_PL
dc.referencesBolan P., Kearney M. 2017. Exploring fi lm tourism potential in Ireland: From Game of Thrones to Star Wars. Revista Turismo & Desenvolvimento 27/28(1), 2149–2156.pl_PL
dc.referencesBuczkowska K. 2008. Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: AWF w Poznaniu.pl_PL
dc.referencesBusby G., Ergul M., Eng J. 2013. Film tourism and the lead actor: An exploratory study of the infl uence on destination image and branding. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research 24(3), 395–404. https://doi.org/10.1080/13032917.2013.783874pl_PL
dc.referencesButler R. 1990. The infl uence of the media in shaping international tourist patterns. Tourism Recreation Research 15(2), 46–53. https://doi.org/10.1080/02508281.1990.11014584pl_PL
dc.referencesCarl D., Kindon S., Smith K. 2007. Tourists’ Experiences of Film Locations: New Zealand as ‘Middle-Earth’. Tourism Geographies 9(1), 49–63. https://doi.org/10.1080/14616680601092881pl_PL
dc.referencesCiszewska E. 2016. Postfi lmowa Łódź i spojrzenie turysty. Sposoby wykorzystywania filmowych walorów miasta w przedsięwzięciach biznesowych i niekomercyjnych. Panoptikum 16(23), 205–227.pl_PL
dc.referencesCohen E. 1979. A Phenomenology of Tourist Experiences. Sociology 13(2), 179–201. https://doi. org/10.1177/003803857901300203pl_PL
dc.referencesCudny W. 2014. The infl uence of the “Komisarz Alex” tv series on the development of Łódź (Poland) in the eyes of city inhabitants. Moravian Geographical Reports 22(1), 33–43. https:// doi.org/10.2478/mgr-2014-0004pl_PL
dc.referencesDu Y., Li Y., Pan B., Zhang Y. 2019. Lost in Thailand: A case study on the impact of a fi lm on tourist behaviour. Journal of Vacation Marketing 26(3), 365–377. https://doi. org/10.1177/1356766719886902pl_PL
dc.referencesFaracik R. 2017. The historic town of Sandomierz as a tourist destination. Turyzm/Tourism 27(2), 35–44. https://doi.org/10.1515/tour-2017-0011pl_PL
dc.referencesHamzah K., Aminuddin N., Mustapha N.A., Ismail M.N.I. 2016. Film-induced tourism: Young Malaysian traveller motivations to visit a destination. W: S.M. Radzi, M.H.M. Hanafi ah, N. Sumarjan, Z. Mohi, D. Sukyadi, K. Suryadi, P. Purnawarman (eds.), Heritage, Culture and Society: Research Agenda and Best Practices in the Hospitality and Tourism Industry (s. 449–454). London: CRC Press.pl_PL
dc.referencesHan H.-J., Lee L.-S. 2008. A Study on the KBTS TV Drama Winter Sonata and its impact on Korea’s Hallyu tourism development. Journal of Travel and Tourism Marketing 24(2–3), 115–126. https://doi.org/10.1080/10548400802092593pl_PL
dc.referencesHou Y. 2006. Visual presentation and the construction of destination image from the view of Hallyu. Tourism Tribune 21(2), 62–66.pl_PL
dc.referencesHudson S., Ritchie J.R.B. 2006. Promoting destinations via fi lm tourism: An empirical identifi cation of supporting marketing initiatives. Journal of Travel Research 44(4), 387–396. https://doi. org/10.1177/0047287506286720pl_PL
dc.referencesJi Y., Beeton S. 2012. Is Film Tourism All the Same? Exploring Zhang Yimou’s Films’ Potential Infl uence on Tourism in China. Tourism Review International 15(3), 293–296, https://doi.org/ 10.3727/154427211X13216636845864pl_PL
dc.referencesJones D., Smith K. 2005. Middle-earth meets New Zealand: Authenticity and location in the making of the Lord of the Rings. Journal of Management Studies 42(5), 923–945. https://doi. org/10.1111/j.1467-6486.2005.00527.xpl_PL
dc.referencesKanaan K.N., Al Najdawi B.M., Shatnawi H.S., Khaleefah Q.Q. 2019. Positioning fi lm tourism at the top of mental awareness: Some explanatory insights from the Jordanian case. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure 8(1), 1–13.pl_PL
dc.referencesKim S., Long P., Robinson M. 2009. Small screen, big tourism: The role of popular Korean television dramas in South Korean tourism. Tourism Geographies 11(3), 308–333. https://doi. org/10.1080/14616680903053334pl_PL
dc.referencesKim S., Lee H., Chon K. 2010. Segmentation of diff erent types of Hallyu tourists using a multinomial model and its marketing implications. Journal of Hospitality and Tourism Research 34(3), 341–363. https://doi.org/10.1177/1096348009350646pl_PL
dc.referencesKonieczna E. 2014. Festiwale i przeglądy fi lmowe jako cel turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa 10, 6–18.pl_PL
dc.referencesKronenberg M. 2015. Turystyka fi lmowa w Łodzi: potencjał – produkt – perspektywy. W: E. Ciszewska, K. Klejsa (red.), Kultura filmowa współczesnej Łodzi (s. 147–162). Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.pl_PL
dc.referencesKronenberg M. 2016. Potencjał turystyczny dziedzictwa filmowego w województwie łódzkim. Łódź: Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju REGIO.pl_PL
dc.referencesKubisz D., Matulewski P., Makohonienko M. 2014. Turystyka filmowa w województwie kujawsko-pomorskim. Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace 12, 65–75.pl_PL
dc.referencesKucharska S. 2012. European Union’s Founds as an Opportunity to Promote Film Tourism: the Polish Case. The 1st Belgrade International Tourism Conference 2012 Contemporary Tourism – Wishes and Opportunities BITCO 2012 Belgrade.pl_PL
dc.referencesLeszczyński M. 2014. Jak Ojciec Mateusz zachęca turystów do odwiedzenia Sandomierza. Infotezy 4(1).pl_PL
dc.referencesLi S.N., Li H., Song H., Lundberg Ch., Shen S. 2017. The economic impact of on-screen tourism: The case of The Lord of the Rings and the Hobbit. Tourism Management 60, 177–187. https:// doi.org/10.1016/j.tourman.2016.11.023pl_PL
dc.referencesRiley R.W. 1994. Movie-induced tourism. W: A.V. Seaton (ed.), Tourism: The State of the Art (s. 453–458). West Sussex: John Wiley & Sons.pl_PL
dc.referencesRiley R.W., Van Doren C.S. 1992. Movies as tourism promotion: A ‘pull’ factor in a ‘push’ location. Tourism Management 13(3), 267–274. https://doi.org/10.1016/0261-5177(92)90098-Rpl_PL
dc.referencesRiley R.W., Baker D., Van Doren C.S. 1998. Movie induced tourism. Annals of Tourism Research 25(4), 919–935. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00045-0pl_PL
dc.referencesShani A., Wang S., Hudson S., Gil S.M. 2009. Impacts of a historical fi lm on the destination image of South America. Journal of Vacation Marketing 15(3), 229–242. https://doi. org/10.1177/1356766709104269pl_PL
dc.referencesShim D. 2007. Korean wave and Korean women television viewers in Singapore. Asian Journal of Women’s Studies 13(2), 63–82. https://doi.org/10.1080/12259276.2007.11666025pl_PL
dc.referencesStasiak A. 2007. O potrzebie rewolucji w polskim muzealnictwie XXI wieku. W: A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem czy oddzielnie? (s. 115–134). Łódź: WSTH w Łodzi.pl_PL
dc.referencesStasiak A. 2009. Turystyka literacka i fi lmowa. W: K. Buczkowska, A. Mikos von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej (s. 223–265). Poznań: AWF w Poznaniu.pl_PL
dc.referencesSu H.J., Huang Y.-A., Brodowsky G., Kim H.J. 2011. The impact of product placement on TV- -induced tourism: Korean TV dramas and Taiwanese viewers. Tourism Management 32(4), 805–814. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.06.020pl_PL
dc.referencesSzpara K., Musz R. 2016. Turystyka fi lmowa w Sandomierzu. Prace Geografi czne 145, 31–45. http://dx.doi.org/10.4467/20833113PG.16.011.5400pl_PL
dc.referencesŠegota T. 2018. Creating (extra)ordinary heritage through fi lm-induced tourism: The case of Dubrovnik and Game of Thrones. W: C. Palmer, J. Tivers (eds.), Creating Heritage for Tourism (s. 115–126). London: Routledge.pl_PL
dc.referencesTkalec M., Zilic I., Recher V. 2017. The eff ect of fi lm industry on tourism: Game of Thrones and Dubrovnik. International Journal of Tourism Research 19(6), 705–714. https://doi.org/10.1002/ jtr.2142pl_PL
dc.referencesTooke N., Baker M. 1996. Seeing is believing: The eff ect of fi lm on visitor numbers to screened locations. Tourism Management 17(2), 87–94. https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00111-5pl_PL
dc.referencesTucki A. 2016. Turystyka fi lmowa – wybrana problematyka badawcza. Barometr Regionalny 14(2), 141–146.pl_PL
dc.referencesUrbaniak J. 2009. Turystyka filmowa w Polsce. Mrzonka czy szansa na rozwój gospodarczy wybranych regionów? W: K. Szpara, M. Gwóźdź (red.), Przestrzenne, gospodarcze i humanistyczne aspekty turystyki (s. 125–135). Kraków–Rzeszów–Zamość: Konsorcjum Akademickie – Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie, WSZiA w Zamościu.pl_PL
dc.referencesUrbaniak J. 2010. Turystyka fi lmowa specyfi cznym produktem turystycznym w Polsce i na świecie. W: D. Orłowski, E. Puchnarewicz (red.), Turystyka kulturowa a regiony turystyczne w Polsce (s. 377–388). Warszawa: Wydawnictwo WSTiJO.pl_PL
dc.referencesUrbańczyk A. 2017. Set jetting szansą rozwoju obszaru recepcji (na przykładzie Nowej Zelandii). W: P. Gryszel (red.), Spojrzenie na współczesną turystykę (s. 30–40). Jelenia Góra: Wydawnictwo Ad Rem.pl_PL
dc.referencesUrbańczyk A. 2019. Studia fi lmowe i ich rola w kreowaniu wrażeń turystycznych konsumenta. Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace 23, 85–100.pl_PL
dc.referencesUrry J. 1990. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Sage Publications Ltd.pl_PL
dc.referencesWalotek-Ściańska K., Harasimowicz M. 2014. Product placement w fi lmie. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie 2, 265–276.pl_PL
dc.referencesZawadzki P. 2013. City placement jako element promocji produktu turystycznego miast. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 304, 358–367.pl_PL
dc.referencesZmyślony P. 2001. Wpływ sztuki filmowej na rozwój nowych produktów turystycznych w Polsce. Problemy Turystyki 3–4, 21–30.pl_PL
dc.contributor.authorEmailandrzej.stasiak@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.17951/b.2021.76.95-125
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe