dc.contributor.author | Stasiak, Andrzej | |
dc.date.accessioned | 2021-08-25T06:06:54Z | |
dc.date.available | 2021-08-25T06:06:54Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Stasiak, A. (2021). Muzea filmowe w Polsce – oferta i zwiedzający. Annales UMCS Sectio B, 76, 95-125. DOI: 10.17951/b.2021.76.95-125 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0137-1983 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38826 | |
dc.description.abstract | Analyses of fi lm tourism often stress the fact that it is a chimeric phenomenon, diffi cult
to manage and transient. Thus, it is important to create permanent attractions that would draw fi lm
lovers, irrespective of the changing conjuncture on the tourist and fi lm market. Those can be, for
instance, fi lm museums. As a result of the conducted inventory (size and character of collection,
topic of exposition, additional activity, etc.) more than a dozen facilities of museum character
whose expositions are in diff erent ways connected with cinematography were identifi ed in Poland.
They were divided into fi ve groups: fi lm museums proper, halls of memory, institutions related to
museums, other museums connected with fi lm and defunct museums (closed down). The second
part of the paper characterises visitors to four institutions (Museum of Cinematography in Lodz,
Oskar Schindler’s Enamel Factory in Krakow, Bedtime Cartoons Museum in Rzeszow, Kargul
and Pawlak Museum in Lubomierz). On the basis of the available general museum statistics, the
level of frequency, visitors’ structure (including characteristics of typical visitors) and seasonality
of the tourist traffi c were determined. Oskar Schindler’s Enamel Factory in Krakow is a rarity
against all the other facilities. Due to the number of visitors (over 400 thousand) and the range
of impact (prevalence of foreign tourists), it has an international status. In turn, the potential of
other museums has, so far, been poorly used. | pl_PL |
dc.description.abstract | W analizach turystyki filmowej często podkreśla się, że jest to zjawisko chimeryczne,
trudne do zarządzania i szybko przemijające. Ważne jest więc stworzenie trwałych atrakcji, które
niezależnie od zmieniającej się koniunktury na rynku turystycznym i filmowym będą przyciągały
miłośników kina. Mogą to być np. muzea filmowe. W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji
(wielkość i charakter zbiorów, tematyka ekspozycji, dodatkowa działalność itd.) zidentyfikowano w Polsce kilkanaście placówek o charakterze muzealnym, których ekspozycje związane są
w różny sposób z kinematografią. Podzielono je na pięć grup: właściwe muzea fi lmowe, izby
pamięci, placówki paramuzealne, inne muzea związane z filmem oraz muzea nieistniejące (zlikwidowane). W drugiej części artykułu dokonano charakterystyki osób odwiedzających cztery
instytucje (Muzeum Kinematografi i w Łodzi, Fabryka „Emalia” Oskara Schindlera w Krakowie,
Muzeum Dobranocek w Rzeszowie, Muzeum Kargula i Pawlaka w Lubomierzu). Na podstawie
udostępnionych ogólnych statystyk muzealnych określono poziom frekwencji, strukturę widzów
(w tym sylwetki typowych odwiedzających) i sezonowość ruchu turystycznego. Ewenementem
na tle pozostałych placówek jest Fabryka „Emalia” Oskara Schindlera w Krakowie. Z uwagi na
liczbę zwiedzających (ponad 400 tys.) i zasięg oddziaływania (przewaga turystów z zagranicy) ma
rangę międzynarodową. Potencjał innych muzeów jak na razie jest jednak słabo wykorzystywany | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska sectio B – Geographia Geologia Mineralogia et Petrographia;76 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | turystyka filmowa | pl_PL |
dc.subject | muzea filmowe | pl_PL |
dc.subject | ruch turystyczny | pl_PL |
dc.subject | Muzeum Kinematografii w Łodzi | pl_PL |
dc.subject | Fabryka „Emalia” Oskara Schindlera w Krakowie | pl_PL |
dc.subject | Muzeum Dobranocek w Rzeszowie | pl_PL |
dc.subject | Muzeum Kargula i Pawlaka w Lubomierzu | pl_PL |
dc.subject | film tourism | pl_PL |
dc.subject | film museums | pl_PL |
dc.subject | tourist traffic | pl_PL |
dc.subject | Museum of Cinematography in Lodz | pl_PL |
dc.subject | Oskar Schindler’s Enamel Factory in Krakow | pl_PL |
dc.subject | Bedtime Cartoons Museum in Rzeszow | pl_PL |
dc.subject | Kargul and Pawlak Museum in Lubomierz | pl_PL |
dc.title | Muzea filmowe w Polsce - oferta i zwiedzający | pl_PL |
dc.title.alternative | Film Museums in Poland - the Offer and Visitors | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 95-125 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych | pl_PL |
dc.references | Beeton S. 2005. Film-Induced Tourism. Clevedon: Channel View Publications. | pl_PL |
dc.references | Beeton S. 2006. Understanding Film-Induced Tourism. Tourism Analysis 11(3), 181–188. https:// doi.org/10.3727/108354206778689808 | pl_PL |
dc.references | Beeton S. 2008. From the screen to the fi eld: The infl uence of fi lm on tourism and recreation. Tourism Recreation Research 33(1), 39–47. https://doi.org/10.1080/02508281.2008.11081288 | pl_PL |
dc.references | Beeton S. 2010. The advance of fi lm tourism. Tourism and Hospitality Planning & Development 7(1), 1–6. https://doi.org/10.1080/14790530903522572 | pl_PL |
dc.references | Bernat S. 2016. Film i turystyka filmowa a krajobraz. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego 34, 85–101. | pl_PL |
dc.references | Bieńkowska-Gołasa W. 2018. Film tourism in the promotion of selected tourist destinations. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia 17(4), 5–12. http://dx.doi.org/10.22630/ ASPE.2018.17.4.46 | pl_PL |
dc.references | Bolan P., Kearney M. 2017. Exploring fi lm tourism potential in Ireland: From Game of Thrones to Star Wars. Revista Turismo & Desenvolvimento 27/28(1), 2149–2156. | pl_PL |
dc.references | Buczkowska K. 2008. Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: AWF w Poznaniu. | pl_PL |
dc.references | Busby G., Ergul M., Eng J. 2013. Film tourism and the lead actor: An exploratory study of the infl uence on destination image and branding. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research 24(3), 395–404. https://doi.org/10.1080/13032917.2013.783874 | pl_PL |
dc.references | Butler R. 1990. The infl uence of the media in shaping international tourist patterns. Tourism Recreation Research 15(2), 46–53. https://doi.org/10.1080/02508281.1990.11014584 | pl_PL |
dc.references | Carl D., Kindon S., Smith K. 2007. Tourists’ Experiences of Film Locations: New Zealand as ‘Middle-Earth’. Tourism Geographies 9(1), 49–63. https://doi.org/10.1080/14616680601092881 | pl_PL |
dc.references | Ciszewska E. 2016. Postfi lmowa Łódź i spojrzenie turysty. Sposoby wykorzystywania filmowych walorów miasta w przedsięwzięciach biznesowych i niekomercyjnych. Panoptikum 16(23), 205–227. | pl_PL |
dc.references | Cohen E. 1979. A Phenomenology of Tourist Experiences. Sociology 13(2), 179–201. https://doi. org/10.1177/003803857901300203 | pl_PL |
dc.references | Cudny W. 2014. The infl uence of the “Komisarz Alex” tv series on the development of Łódź (Poland) in the eyes of city inhabitants. Moravian Geographical Reports 22(1), 33–43. https:// doi.org/10.2478/mgr-2014-0004 | pl_PL |
dc.references | Du Y., Li Y., Pan B., Zhang Y. 2019. Lost in Thailand: A case study on the impact of a fi lm on tourist behaviour. Journal of Vacation Marketing 26(3), 365–377. https://doi. org/10.1177/1356766719886902 | pl_PL |
dc.references | Faracik R. 2017. The historic town of Sandomierz as a tourist destination. Turyzm/Tourism 27(2), 35–44. https://doi.org/10.1515/tour-2017-0011 | pl_PL |
dc.references | Hamzah K., Aminuddin N., Mustapha N.A., Ismail M.N.I. 2016. Film-induced tourism: Young Malaysian traveller motivations to visit a destination. W: S.M. Radzi, M.H.M. Hanafi ah, N. Sumarjan, Z. Mohi, D. Sukyadi, K. Suryadi, P. Purnawarman (eds.), Heritage, Culture and Society: Research Agenda and Best Practices in the Hospitality and Tourism Industry (s. 449–454). London: CRC Press. | pl_PL |
dc.references | Han H.-J., Lee L.-S. 2008. A Study on the KBTS TV Drama Winter Sonata and its impact on Korea’s Hallyu tourism development. Journal of Travel and Tourism Marketing 24(2–3), 115–126. https://doi.org/10.1080/10548400802092593 | pl_PL |
dc.references | Hou Y. 2006. Visual presentation and the construction of destination image from the view of Hallyu. Tourism Tribune 21(2), 62–66. | pl_PL |
dc.references | Hudson S., Ritchie J.R.B. 2006. Promoting destinations via fi lm tourism: An empirical identifi cation of supporting marketing initiatives. Journal of Travel Research 44(4), 387–396. https://doi. org/10.1177/0047287506286720 | pl_PL |
dc.references | Ji Y., Beeton S. 2012. Is Film Tourism All the Same? Exploring Zhang Yimou’s Films’ Potential Infl uence on Tourism in China. Tourism Review International 15(3), 293–296, https://doi.org/ 10.3727/154427211X13216636845864 | pl_PL |
dc.references | Jones D., Smith K. 2005. Middle-earth meets New Zealand: Authenticity and location in the making of the Lord of the Rings. Journal of Management Studies 42(5), 923–945. https://doi. org/10.1111/j.1467-6486.2005.00527.x | pl_PL |
dc.references | Kanaan K.N., Al Najdawi B.M., Shatnawi H.S., Khaleefah Q.Q. 2019. Positioning fi lm tourism at the top of mental awareness: Some explanatory insights from the Jordanian case. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure 8(1), 1–13. | pl_PL |
dc.references | Kim S., Long P., Robinson M. 2009. Small screen, big tourism: The role of popular Korean television dramas in South Korean tourism. Tourism Geographies 11(3), 308–333. https://doi. org/10.1080/14616680903053334 | pl_PL |
dc.references | Kim S., Lee H., Chon K. 2010. Segmentation of diff erent types of Hallyu tourists using a multinomial model and its marketing implications. Journal of Hospitality and Tourism Research 34(3), 341–363. https://doi.org/10.1177/1096348009350646 | pl_PL |
dc.references | Konieczna E. 2014. Festiwale i przeglądy fi lmowe jako cel turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa 10, 6–18. | pl_PL |
dc.references | Kronenberg M. 2015. Turystyka fi lmowa w Łodzi: potencjał – produkt – perspektywy. W: E. Ciszewska, K. Klejsa (red.), Kultura filmowa współczesnej Łodzi (s. 147–162). Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT. | pl_PL |
dc.references | Kronenberg M. 2016. Potencjał turystyczny dziedzictwa filmowego w województwie łódzkim. Łódź: Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju REGIO. | pl_PL |
dc.references | Kubisz D., Matulewski P., Makohonienko M. 2014. Turystyka filmowa w województwie kujawsko-pomorskim. Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace 12, 65–75. | pl_PL |
dc.references | Kucharska S. 2012. European Union’s Founds as an Opportunity to Promote Film Tourism: the Polish Case. The 1st Belgrade International Tourism Conference 2012 Contemporary Tourism – Wishes and Opportunities BITCO 2012 Belgrade. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński M. 2014. Jak Ojciec Mateusz zachęca turystów do odwiedzenia Sandomierza. Infotezy 4(1). | pl_PL |
dc.references | Li S.N., Li H., Song H., Lundberg Ch., Shen S. 2017. The economic impact of on-screen tourism: The case of The Lord of the Rings and the Hobbit. Tourism Management 60, 177–187. https:// doi.org/10.1016/j.tourman.2016.11.023 | pl_PL |
dc.references | Riley R.W. 1994. Movie-induced tourism. W: A.V. Seaton (ed.), Tourism: The State of the Art (s. 453–458). West Sussex: John Wiley & Sons. | pl_PL |
dc.references | Riley R.W., Van Doren C.S. 1992. Movies as tourism promotion: A ‘pull’ factor in a ‘push’ location. Tourism Management 13(3), 267–274. https://doi.org/10.1016/0261-5177(92)90098-R | pl_PL |
dc.references | Riley R.W., Baker D., Van Doren C.S. 1998. Movie induced tourism. Annals of Tourism Research 25(4), 919–935. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00045-0 | pl_PL |
dc.references | Shani A., Wang S., Hudson S., Gil S.M. 2009. Impacts of a historical fi lm on the destination image of South America. Journal of Vacation Marketing 15(3), 229–242. https://doi. org/10.1177/1356766709104269 | pl_PL |
dc.references | Shim D. 2007. Korean wave and Korean women television viewers in Singapore. Asian Journal of Women’s Studies 13(2), 63–82. https://doi.org/10.1080/12259276.2007.11666025 | pl_PL |
dc.references | Stasiak A. 2007. O potrzebie rewolucji w polskim muzealnictwie XXI wieku. W: A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem czy oddzielnie? (s. 115–134). Łódź: WSTH w Łodzi. | pl_PL |
dc.references | Stasiak A. 2009. Turystyka literacka i fi lmowa. W: K. Buczkowska, A. Mikos von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej (s. 223–265). Poznań: AWF w Poznaniu. | pl_PL |
dc.references | Su H.J., Huang Y.-A., Brodowsky G., Kim H.J. 2011. The impact of product placement on TV- -induced tourism: Korean TV dramas and Taiwanese viewers. Tourism Management 32(4), 805–814. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.06.020 | pl_PL |
dc.references | Szpara K., Musz R. 2016. Turystyka fi lmowa w Sandomierzu. Prace Geografi czne 145, 31–45. http://dx.doi.org/10.4467/20833113PG.16.011.5400 | pl_PL |
dc.references | Šegota T. 2018. Creating (extra)ordinary heritage through fi lm-induced tourism: The case of Dubrovnik and Game of Thrones. W: C. Palmer, J. Tivers (eds.), Creating Heritage for Tourism (s. 115–126). London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Tkalec M., Zilic I., Recher V. 2017. The eff ect of fi lm industry on tourism: Game of Thrones and Dubrovnik. International Journal of Tourism Research 19(6), 705–714. https://doi.org/10.1002/ jtr.2142 | pl_PL |
dc.references | Tooke N., Baker M. 1996. Seeing is believing: The eff ect of fi lm on visitor numbers to screened locations. Tourism Management 17(2), 87–94. https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00111-5 | pl_PL |
dc.references | Tucki A. 2016. Turystyka fi lmowa – wybrana problematyka badawcza. Barometr Regionalny 14(2), 141–146. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak J. 2009. Turystyka filmowa w Polsce. Mrzonka czy szansa na rozwój gospodarczy wybranych regionów? W: K. Szpara, M. Gwóźdź (red.), Przestrzenne, gospodarcze i humanistyczne aspekty turystyki (s. 125–135). Kraków–Rzeszów–Zamość: Konsorcjum Akademickie – Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie, WSZiA w Zamościu. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak J. 2010. Turystyka fi lmowa specyfi cznym produktem turystycznym w Polsce i na świecie. W: D. Orłowski, E. Puchnarewicz (red.), Turystyka kulturowa a regiony turystyczne w Polsce (s. 377–388). Warszawa: Wydawnictwo WSTiJO. | pl_PL |
dc.references | Urbańczyk A. 2017. Set jetting szansą rozwoju obszaru recepcji (na przykładzie Nowej Zelandii). W: P. Gryszel (red.), Spojrzenie na współczesną turystykę (s. 30–40). Jelenia Góra: Wydawnictwo Ad Rem. | pl_PL |
dc.references | Urbańczyk A. 2019. Studia fi lmowe i ich rola w kreowaniu wrażeń turystycznych konsumenta. Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace 23, 85–100. | pl_PL |
dc.references | Urry J. 1990. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Sage Publications Ltd. | pl_PL |
dc.references | Walotek-Ściańska K., Harasimowicz M. 2014. Product placement w fi lmie. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie 2, 265–276. | pl_PL |
dc.references | Zawadzki P. 2013. City placement jako element promocji produktu turystycznego miast. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 304, 358–367. | pl_PL |
dc.references | Zmyślony P. 2001. Wpływ sztuki filmowej na rozwój nowych produktów turystycznych w Polsce. Problemy Turystyki 3–4, 21–30. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | andrzej.stasiak@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.17951/b.2021.76.95-125 | |
dc.discipline | geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna | pl_PL |