Model a postawy życiowe i zawodowe nauczycieli na podsawie badań w województwie olsztyńskim
Abstract
Celem pracy jest poznanie i porównanie postaw nauczycieli z postulowanym modelem, porównanie hierarchii modelowej poszczególnych powinności, tj. tej, którą można odtworzyć w oparciu o całokształt przepisów prawnych, wystąpień przedstawicieli władz oświatowych i czynników politycznych, ważniejszych
publikacji z hierarchią środowiskową, tj. dokonywaną przez nauczycieli. Jednocześnie chodziło o przynajmniej hipotetyczne wyjaśnienie tego, jakie czynniki, okoliczności wpływają pozytywnie
a jakie negatywnie na stopień zbliżenia postaw do modelu. Ponieważ zbiorowość nauczycielska jest zróżnicowana z punktu
widzenia jej cech społeczno-demograficznych, ważne było więc
zanalizowanie poziomu akceptacji modelu przez poszczególne grupy
respondentów, wyodrębnione ze wzglądu na te cechy. Oparto
się przy tym na założeniu, iż postawy badanych w dużym zakresie ukształtowały się pod wpływem warunków społecznych w jakich wychowywali się i obecnie żyją.
Collections