Atrybucje i wyjaśnianie przyczynowe w badaniach nad turystyką (na przykładzie analiz dotyczących inhibitorów aktywności turystycznej Europejczyków w latach 1997–2014)
Abstract
Zasadniczym celem opracowania jest wskazanie roli i znaczenia atrybucji
jako instrumentu naukowego wyjaśniania zachowań turystycznych ludności, ze
szczególnym uwzględnieniem problematyki przyczyn braku uczestnictwa w turystyce
oraz zjawiska tzw. ekskluzji turystycznej. Praca składa się z dwóch części.
W pierwszej, która ma charakter teoretyczny, wskazano na znaczenie, jakie w nauce
ma kategoria przyczynowości. Scharakteryzowano także – ograniczając się do przykładu
nauk społecznych i humanistycznych – istotę zjawiska oraz najważniejsze
teorie atrybucji i wyjaśniania przyczynowego (kazualnego). W drugiej części zaprezentowano
analizy oparte na badaniach empirycznych inhibitorów aktywności
turystycznej, czyli czynników postrzeganych przez badanych jako przyczyny ich
braku uczestnictwa w wyjazdach turystycznych. Analizy porównawcze, którymi
objęto lata 1997–2014, dotyczą mieszkańców Polski oraz 31 innych krajów europejskich.
W odniesieniu do obywateli Polski wykorzystano badania prowadzone
w tym czasie przez Instytut Turystyki (IT), Główny Urząd Statystyczny (GUS) oraz
Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Do oceny zachowań mieszkańców
pozostałych krajów wykorzystano wyniki badań EUROSTAT, które przeprowadzono
w 1997 roku, uwzględniono także corocznie prowadzone (od roku 2008) badania
przez tę instytucję wykonywane w ramach cyklu badawczego „Flash Eurobarometr”,
w tym zwłaszcza raport z badań przeprowadzonych w 2015 roku, kiedy
objęto nimi ponad 30 tys. respondentów mieszkających we wszystkich 28 krajach
Unii Europejskiej oraz w Macedonii, Mołdawii, Czarnogórze, Islandii i Turcji. W odniesieniu
do lat 2009–2014 wykorzystano także wyniki badań, które – oprócz wymienionych
krajów – uzyskano dla Serbii, Norwegii i Izraela. The primary objective of the paper is to present the role and significance of
attributions as a research tool for explaining tourist behaviors of people, particularly
the rationale behind the lack of participation in tourism and the phenomenon of the
so-called tourist exclusion. The paper consists of two parts. The theoretical part
indicates the importance of causality in science and discusses both the concept and
central theories pertaining to attributions and casual explanation on the example of
social sciences and humanities. The second part of the paper presents the studies,
based on empirical research, pertaining to tourist activity inhibitors, i.e. factors
perceived by the examined individuals as the reasons for their lack of participation
in tourism. Comparative analyses describing the period between 1997 and 2014
embrace the citizens of Poland, as well as 31 other European countries. With
reference to Poland, the surveys carried out in this period by the Institute of Tourism
(IT), Central Statistical Office of Poland (GUS) and Public Opinion Research Center
(CBOS) have been utilized for the sake of the study, whereas with reference to the
inhabitants of other countries, the survey research of EUROSTAT carried out in 1997
has been utilized, as well as the surveys carried out annually by this institution
(since 2008) as part of The Flash Eurobarometer project, including in particular the
report of 2015 survey embracing more than 30 thousand respondents from all 28 EU
countries and Macedonia, Moldova, Montenegro, Iceland and Turkey. With reference
to the years 2009-2014, additionally the surveys embracing, apart from the hithertomentioned
countries, also the inhabitants of Serbia, Norway and Israel have been
used.
Collections
The following license files are associated with this item: