dc.contributor.author | Glinkowski, Witold Piotr | |
dc.date.accessioned | 2016-11-03T11:53:36Z | |
dc.date.available | 2016-11-03T11:53:36Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20026 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest ukazanie koncepcji wychowania Martina Bubera. Filozofa szczególnie
interesowała specyfika relacji między wychowawcą a wychowankiem. Nie jest
ona czysto dialogiczna, ponieważ kategoria „obejmowania” przysługuje wyłącznie
wychowawcy. Tylko on potrafi rozpoznawać charakter, dynamikę i cel procesu wychowawczego.
Jednak relacja z wychowankiem wykazuje szereg cech właściwych
dialogice. Należą do nich np.: szczerość, bezpośredniość, obustronne zaangażowanie,
podmiotowe traktowanie partnerów, a ich zwieńczeniem jest „obecność” rozumiana
jako wzajemne „bycie-wobec”.
Ważną kwestią, analizowaną przez Bubera w ramach koncepcji pedagogicznej, jest
problem twórczości. Potencjał twórczy, którym dysponuje każdy wychowanek, jest
szczególnie cenny z punktu widzenia pedagogiki. Wychowawca podejmuje działania
na rzecz jego ujawnienia i kształtowania. Jednak rozwijanie zdolności twórczych nie
powinno być traktowane jako cel, lecz jako środek. Twórca, jakkolwiek tworzy dla
innych, pozostaje samotny. Proces tworzenia nie otwiera go na innych, gdyż mają oni
do czynienia nie z nim, lecz z jego dziełem. Iluzją jest zatem oczekiwanie, że twórczość
prowadzi do wspólnoty. | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper aims to examine Martin Buber’s concept of educating. Buber’s specific
field of interest was the teacher-pupil relation. It is not purely dialogical since the notion of ‘embracing’ inheres only in the teacher. Only he/she can recognize the
specifics, dynamics and the aim of the educating process. Nevertheless, the relation
with the pupil manifests a number of features typical for dialogics, such as: candor,
directness, mutual engagement, subjective attitude towards partners, and – above all
– ‘presence’ understood as mutual ‘being-towards’.
An important issue raised by Buber in his concept of pedagogy is the problem of creativity.
The creative potential, possessed by every pupil, is particularly valuable from
the perspective of pedagogy. The teacher takes actions to reveal and shape it. However,
developing creativity should not be treated as the goal, but as the means. The
creator, despite the fact that he/she creates for others, remains solitary. The process
of creating does not open him/her to the others, since they do not experience
him/her, but only the result of the process. Therefore, it is an illusion to expect creativity
to lead to community. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | Martin Buber | pl_PL |
dc.subject | pedagogika twórczości | pl_PL |
dc.subject | relacja dialogiczna | pl_PL |
dc.subject | wolność | pl_PL |
dc.subject | odpowiedzialność | pl_PL |
dc.subject | pedagogy of creativity | pl_PL |
dc.subject | dialogical relationship | pl_PL |
dc.subject | freedom | pl_PL |
dc.subject | responsibility | pl_PL |
dc.title | Codzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogiczne | pl_PL |
dc.title.alternative | Commonness and Uncommonness of a Meeting – Dialogics of Martin Buber Towards the Relationship Between a Teacher and a Pupil. Pedagogical Intuitions | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 37-50 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Witold P. Glinkowski – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego,
pracuje w Katedrze Filozofii Współczesnej w Instytucie Filozoficznym na Wydziale
Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe:
filozofia dialogu, antropologia filozoficzna, hermeneutyka. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Witold P. Glinkowski – doctor habilitatus, professor of the University of Łódź,
works in the Department of Contemporary Philosophy at the Institute of Philosophy
at the Faculty of Philosophy and History of the University of Łódź. Research
interests: philosophy of dialog, philosophical anthropology, hermeneutics. | pl_PL |
dc.references | Arendt H. (1994) Kryzys edukacji w: Między czasem minionym a przeszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, Warszawa, Fundacja Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Baumgärtner F. (1995) Dialogische Freiheit bei Martin Buber und ihre Bedeutung für eine dialogische Erziehung, Regensburg, Universität Regensburg. | pl_PL |
dc.references | Böckenhoff J. (1970) Die Begegnungsphilosophie. Ihre Geschichte – ihre Aspekte, Freiburg–München, Alber. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1962) Reden über Erziehung w: M. Buber, Werke, Bd. I: Schriften zur Philosophie, München–Heidelberg, Verlag Kösel & Lambert Schneider, s. 783–832. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1968a) Kształcenie charakteru, tłum. M.Ś., „Znak”, nr 7–8 (169–170), s. 915–926 | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1968b) Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak”, nr 4 (166), s. 442–461. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1973a) Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1973b) Die Frage an den Einzelnen w: M. Buber, Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider, s. 197–267. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1980) Humanizm biblijny, tłum. J. Zychowicz, „Znak”, nr 7 (313), s. 841– 845. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1992a) Dialog w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 207–247. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1992b) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1992c) Pradystans i relacja w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 126–137. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (1993) Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (2004a) O tym, co wychowawcze w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 46–48. | pl_PL |
dc.references | Buber M. (2004b), O wychowywaniu charakteru w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 56. | pl_PL |
dc.references | Bukowski J. (1984) O zaufaniu, „Studia Filozoficzne”, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowa E., Jankowska D. (red.) (2008) Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Gadacz T. (1993) Wychowanie jako spotkanie w: Człowiek – wychowanie – kultura, F. Adamski (red.), Kraków, WAM. | pl_PL |
dc.references | Gara J. (2007) Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1, s. 53–82. | pl_PL |
dc.references | Gara J. (2008a) Martina Bubera filozofia „fundamentalnych słów” i fundamentalna filozofia wychowania w: Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej, B. Sitarska, R. Droba, K. Jankowski (red.), Siedlce, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 67–76. | pl_PL |
dc.references | Gara J. (2008b) Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków, WAM. | pl_PL |
dc.references | Gielarowski A., Zasada dialogiczna w wychowaniu, www.zsk.nowy.sacz.pl/zasada. html [dostęp: 3.03.2002]. | pl_PL |
dc.references | Glinkowski W. (2011) Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Grünfeld W. (1965) Der Begegnungscharakter der Wirklichkeit in der Philosophie und Pädagogik Martin Bubers, Ratingen, Henn Verlag. | pl_PL |
dc.references | Heitger M. (1983) Beiträge zu einer Pädagogik des Dialogs, Wien, Österreichischer Bundesverlag. | pl_PL |
dc.references | Hermanns J. C. (1987) Die Erziehungsphilosophie Martin Bubers als Ausdruck seiner Einstellung zum Mitmenschen. Ein philosophisch-pädagogisches Komplement zu pädagogischen Tendenzen der Gegenwart, Aachen, J. Mainz GmbH. | pl_PL |
dc.references | Huber G. (1960) Menschenbild und Erziehung bei Martin Buber. Kultur- und Staatswissenschaftliche Schriften, Zürich, Polygraphischer Verlag. | pl_PL |
dc.references | Jaeger W. (1964) Paideia, t. 2, tłum. M. Plezia, Warszawa, Wydawnictwo PAX. | pl_PL |
dc.references | Jagiełło M. (2012) Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Kwaśnica R. (1995) Ku dialogowi w pedagogice, „Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego”, Zeszyt 108. | pl_PL |
dc.references | Lipman M. (1991) Thinking in education, New York, Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Martens E. (1988) Dydaktyka filozoficzna, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 6. | pl_PL |
dc.references | Pytela G. F. (1982) Die personale Begegnung bei Martin Buber als Ausgang pädagogischen Denkens, Wien, Universität Wien [Dissertation]. | pl_PL |
dc.references | Read H. (1976) Wychowanie przez sztukę, tłum. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Wydawnictwo Ossolineum, Wydawnictwo PAN. | pl_PL |
dc.references | Reger A. (1956) Menschenbild und Erziehung nach der Lehre Martin Bubers, München, Uni-Druck [Dissertation]. | pl_PL |
dc.references | Reichenpfader S. (1971) Die personale Begegnung als Problem der wissenschaftlichen Pädagogik unter besondener Bezugnahme auf Ferdinand Ebner und Martin Buber, Wien, Universität Wien [Dissertation]. | pl_PL |
dc.references | Röhrs H., Meyer E. (1979) Die pädagogischen Ideen Martin Bubers, Wiesbaden, Akademische Verlagsgesellschaft. | pl_PL |
dc.references | Schaller K. (1971) Die chassidischen Wurzeln der Pädagogik Martin Bubers w: Der Gebildete heute. Sachwalter und Mitmensch, Bochum, Kamps Pädagogische Taschenbüscher. | pl_PL |
dc.references | Simon E. (1963) Martin Buber, der Erzieher w: Martin Buber, P. A. Schilpp, M. Friedman (red.), Stuttgart, W. Kohlhammer Verlag, s. 479–507. | pl_PL |
dc.references | Tarnowski J. (1980) Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak”, nr 7 (313), s. 867–874. | pl_PL |
dc.references | Theunissen M. (1977) Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegewart, Berlin– New York, Walter de Gruyter. | pl_PL |
dc.references | Tillmann J. (1972) Kritisch-dialogische Handlungsorientierung nach Martin Buber als pädagogisches Problem, Bochum, Ruhr–Universität. | pl_PL |
dc.references | Walczak P. (2007) Wychowanie jako spotkanie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Węgrzecki A. (1992) O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków, Wydawnictwo PAT | pl_PL |
dc.references | Yaron K. (1996) Martin Buber w: Myśliciele o wychowaniu, t. 1, Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, s. 145–159. | pl_PL |
dc.references | Zielewska B. (2002) Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198746 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |