Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGlinkowski, Witold Piotr
dc.date.accessioned2016-11-03T11:53:36Z
dc.date.available2016-11-03T11:53:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20026
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie koncepcji wychowania Martina Bubera. Filozofa szczególnie interesowała specyfika relacji między wychowawcą a wychowankiem. Nie jest ona czysto dialogiczna, ponieważ kategoria „obejmowania” przysługuje wyłącznie wychowawcy. Tylko on potrafi rozpoznawać charakter, dynamikę i cel procesu wychowawczego. Jednak relacja z wychowankiem wykazuje szereg cech właściwych dialogice. Należą do nich np.: szczerość, bezpośredniość, obustronne zaangażowanie, podmiotowe traktowanie partnerów, a ich zwieńczeniem jest „obecność” rozumiana jako wzajemne „bycie-wobec”. Ważną kwestią, analizowaną przez Bubera w ramach koncepcji pedagogicznej, jest problem twórczości. Potencjał twórczy, którym dysponuje każdy wychowanek, jest szczególnie cenny z punktu widzenia pedagogiki. Wychowawca podejmuje działania na rzecz jego ujawnienia i kształtowania. Jednak rozwijanie zdolności twórczych nie powinno być traktowane jako cel, lecz jako środek. Twórca, jakkolwiek tworzy dla innych, pozostaje samotny. Proces tworzenia nie otwiera go na innych, gdyż mają oni do czynienia nie z nim, lecz z jego dziełem. Iluzją jest zatem oczekiwanie, że twórczość prowadzi do wspólnoty.pl_PL
dc.description.abstractThis paper aims to examine Martin Buber’s concept of educating. Buber’s specific field of interest was the teacher-pupil relation. It is not purely dialogical since the notion of ‘embracing’ inheres only in the teacher. Only he/she can recognize the specifics, dynamics and the aim of the educating process. Nevertheless, the relation with the pupil manifests a number of features typical for dialogics, such as: candor, directness, mutual engagement, subjective attitude towards partners, and – above all – ‘presence’ understood as mutual ‘being-towards’. An important issue raised by Buber in his concept of pedagogy is the problem of creativity. The creative potential, possessed by every pupil, is particularly valuable from the perspective of pedagogy. The teacher takes actions to reveal and shape it. However, developing creativity should not be treated as the goal, but as the means. The creator, despite the fact that he/she creates for others, remains solitary. The process of creating does not open him/her to the others, since they do not experience him/her, but only the result of the process. Therefore, it is an illusion to expect creativity to lead to community.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectMartin Buberpl_PL
dc.subjectpedagogika twórczościpl_PL
dc.subjectrelacja dialogicznapl_PL
dc.subjectwolnośćpl_PL
dc.subjectodpowiedzialnośćpl_PL
dc.subjectpedagogy of creativitypl_PL
dc.subjectdialogical relationshippl_PL
dc.subjectfreedompl_PL
dc.subjectresponsibilitypl_PL
dc.titleCodzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogicznepl_PL
dc.title.alternativeCommonness and Uncommonness of a Meeting – Dialogics of Martin Buber Towards the Relationship Between a Teacher and a Pupil. Pedagogical Intuitionspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number37-50pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteWitold P. Glinkowski – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, pracuje w Katedrze Filozofii Współczesnej w Instytucie Filozoficznym na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: filozofia dialogu, antropologia filozoficzna, hermeneutyka.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteWitold P. Glinkowski – doctor habilitatus, professor of the University of Łódź, works in the Department of Contemporary Philosophy at the Institute of Philosophy at the Faculty of Philosophy and History of the University of Łódź. Research interests: philosophy of dialog, philosophical anthropology, hermeneutics.pl_PL
dc.referencesArendt H. (1994) Kryzys edukacji w: Między czasem minionym a przeszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, Warszawa, Fundacja Aletheia.pl_PL
dc.referencesBaumgärtner F. (1995) Dialogische Freiheit bei Martin Buber und ihre Bedeutung für eine dialogische Erziehung, Regensburg, Universität Regensburg.pl_PL
dc.referencesBöckenhoff J. (1970) Die Begegnungsphilosophie. Ihre Geschichte – ihre Aspekte, Freiburg–München, Alber.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1962) Reden über Erziehung w: M. Buber, Werke, Bd. I: Schriften zur Philosophie, München–Heidelberg, Verlag Kösel & Lambert Schneider, s. 783–832.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1968a) Kształcenie charakteru, tłum. M.Ś., „Znak”, nr 7–8 (169–170), s. 915–926pl_PL
dc.referencesBuber M. (1968b) Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak”, nr 4 (166), s. 442–461.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1973a) Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1973b) Die Frage an den Einzelnen w: M. Buber, Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider, s. 197–267.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1980) Humanizm biblijny, tłum. J. Zychowicz, „Znak”, nr 7 (313), s. 841– 845.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1992a) Dialog w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 207–247.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1992b) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1992c) Pradystans i relacja w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 126–137.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1993) Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesBuber M. (2004a) O tym, co wychowawcze w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 46–48.pl_PL
dc.referencesBuber M. (2004b), O wychowywaniu charakteru w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 56.pl_PL
dc.referencesBukowski J. (1984) O zaufaniu, „Studia Filozoficzne”, nr 8.pl_PL
dc.referencesDąbrowa E., Jankowska D. (red.) (2008) Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesGadacz T. (1993) Wychowanie jako spotkanie w: Człowiek – wychowanie – kultura, F. Adamski (red.), Kraków, WAM.pl_PL
dc.referencesGara J. (2007) Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1, s. 53–82.pl_PL
dc.referencesGara J. (2008a) Martina Bubera filozofia „fundamentalnych słów” i fundamentalna filozofia wychowania w: Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej, B. Sitarska, R. Droba, K. Jankowski (red.), Siedlce, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 67–76.pl_PL
dc.referencesGara J. (2008b) Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków, WAM.pl_PL
dc.referencesGielarowski A., Zasada dialogiczna w wychowaniu, www.zsk.nowy.sacz.pl/zasada. html [dostęp: 3.03.2002].pl_PL
dc.referencesGlinkowski W. (2011) Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesGrünfeld W. (1965) Der Begegnungscharakter der Wirklichkeit in der Philosophie und Pädagogik Martin Bubers, Ratingen, Henn Verlag.pl_PL
dc.referencesHeitger M. (1983) Beiträge zu einer Pädagogik des Dialogs, Wien, Österreichischer Bundesverlag.pl_PL
dc.referencesHermanns J. C. (1987) Die Erziehungsphilosophie Martin Bubers als Ausdruck seiner Einstellung zum Mitmenschen. Ein philosophisch-pädagogisches Komplement zu pädagogischen Tendenzen der Gegenwart, Aachen, J. Mainz GmbH.pl_PL
dc.referencesHuber G. (1960) Menschenbild und Erziehung bei Martin Buber. Kultur- und Staatswissenschaftliche Schriften, Zürich, Polygraphischer Verlag.pl_PL
dc.referencesJaeger W. (1964) Paideia, t. 2, tłum. M. Plezia, Warszawa, Wydawnictwo PAX.pl_PL
dc.referencesJagiełło M. (2012) Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKwaśnica R. (1995) Ku dialogowi w pedagogice, „Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego”, Zeszyt 108.pl_PL
dc.referencesLipman M. (1991) Thinking in education, New York, Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesMartens E. (1988) Dydaktyka filozoficzna, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 6.pl_PL
dc.referencesPytela G. F. (1982) Die personale Begegnung bei Martin Buber als Ausgang pädagogischen Denkens, Wien, Universität Wien [Dissertation].pl_PL
dc.referencesRead H. (1976) Wychowanie przez sztukę, tłum. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Wydawnictwo Ossolineum, Wydawnictwo PAN.pl_PL
dc.referencesReger A. (1956) Menschenbild und Erziehung nach der Lehre Martin Bubers, München, Uni-Druck [Dissertation].pl_PL
dc.referencesReichenpfader S. (1971) Die personale Begegnung als Problem der wissenschaftlichen Pädagogik unter besondener Bezugnahme auf Ferdinand Ebner und Martin Buber, Wien, Universität Wien [Dissertation].pl_PL
dc.referencesRöhrs H., Meyer E. (1979) Die pädagogischen Ideen Martin Bubers, Wiesbaden, Akademische Verlagsgesellschaft.pl_PL
dc.referencesSchaller K. (1971) Die chassidischen Wurzeln der Pädagogik Martin Bubers w: Der Gebildete heute. Sachwalter und Mitmensch, Bochum, Kamps Pädagogische Taschenbüscher.pl_PL
dc.referencesSimon E. (1963) Martin Buber, der Erzieher w: Martin Buber, P. A. Schilpp, M. Friedman (red.), Stuttgart, W. Kohlhammer Verlag, s. 479–507.pl_PL
dc.referencesTarnowski J. (1980) Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak”, nr 7 (313), s. 867–874.pl_PL
dc.referencesTheunissen M. (1977) Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegewart, Berlin– New York, Walter de Gruyter.pl_PL
dc.referencesTillmann J. (1972) Kritisch-dialogische Handlungsorientierung nach Martin Buber als pädagogisches Problem, Bochum, Ruhr–Universität.pl_PL
dc.referencesWalczak P. (2007) Wychowanie jako spotkanie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesWęgrzecki A. (1992) O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków, Wydawnictwo PATpl_PL
dc.referencesYaron K. (1996) Martin Buber w: Myśliciele o wychowaniu, t. 1, Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, s. 145–159.pl_PL
dc.referencesZielewska B. (2002) Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1198746
dc.relation.volume2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord