Codzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogiczne
Streszczenie
Celem artykułu jest ukazanie koncepcji wychowania Martina Bubera. Filozofa szczególnie
interesowała specyfika relacji między wychowawcą a wychowankiem. Nie jest
ona czysto dialogiczna, ponieważ kategoria „obejmowania” przysługuje wyłącznie
wychowawcy. Tylko on potrafi rozpoznawać charakter, dynamikę i cel procesu wychowawczego.
Jednak relacja z wychowankiem wykazuje szereg cech właściwych
dialogice. Należą do nich np.: szczerość, bezpośredniość, obustronne zaangażowanie,
podmiotowe traktowanie partnerów, a ich zwieńczeniem jest „obecność” rozumiana
jako wzajemne „bycie-wobec”.
Ważną kwestią, analizowaną przez Bubera w ramach koncepcji pedagogicznej, jest
problem twórczości. Potencjał twórczy, którym dysponuje każdy wychowanek, jest
szczególnie cenny z punktu widzenia pedagogiki. Wychowawca podejmuje działania
na rzecz jego ujawnienia i kształtowania. Jednak rozwijanie zdolności twórczych nie
powinno być traktowane jako cel, lecz jako środek. Twórca, jakkolwiek tworzy dla
innych, pozostaje samotny. Proces tworzenia nie otwiera go na innych, gdyż mają oni
do czynienia nie z nim, lecz z jego dziełem. Iluzją jest zatem oczekiwanie, że twórczość
prowadzi do wspólnoty. This paper aims to examine Martin Buber’s concept of educating. Buber’s specific
field of interest was the teacher-pupil relation. It is not purely dialogical since the notion of ‘embracing’ inheres only in the teacher. Only he/she can recognize the
specifics, dynamics and the aim of the educating process. Nevertheless, the relation
with the pupil manifests a number of features typical for dialogics, such as: candor,
directness, mutual engagement, subjective attitude towards partners, and – above all
– ‘presence’ understood as mutual ‘being-towards’.
An important issue raised by Buber in his concept of pedagogy is the problem of creativity.
The creative potential, possessed by every pupil, is particularly valuable from
the perspective of pedagogy. The teacher takes actions to reveal and shape it. However,
developing creativity should not be treated as the goal, but as the means. The
creator, despite the fact that he/she creates for others, remains solitary. The process
of creating does not open him/her to the others, since they do not experience
him/her, but only the result of the process. Therefore, it is an illusion to expect creativity
to lead to community.
Collections