dc.contributor.author | Józefczyk, Anna | |
dc.contributor.author | Kołakowska, Adrianna | |
dc.contributor.author | Świętochowski, Waldemar | |
dc.date.accessioned | 2016-06-14T07:25:45Z | |
dc.date.available | 2016-06-14T07:25:45Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1427-969X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18373 | |
dc.description.abstract | Przedmiotem artykułu jest określenie poziomu predyspozycji studentów psychologii
warunkujących ich zdolność do podjęcia zadań psychologa. Autorzy oparli się na teoretycznym
modelu predyspozycji zawodowych J. Hollanda, zgodnie z którym określony rodzaj predyspozycji
zawodowych determinuje sukces w konkretnym zawodzie; w tym przypadku w zawodzie
psychologa. Celem badań było: 1) oszacowanie poziomu predyspozycji badawczych i społecznych
u studentów oraz porównanie tego poziomu u studentów stacjonarnych i niestacjonarnych; 2) zidentyfikowanie
czynników psychologicznych determinujących poziom predyspozycji. W badaniach
wykorzystano test predyspozycji zawodowych J. Hollanda, Kwestionariusz do pomiaru inteligencji
emocjonalnej INTE oraz Test Osobowości NEO-FFI. Wzięło w nich udział 133 studentów psychologii
Uniwersytetu Łódzkiego. Wyniki wskazują m.in. na wyższy niż przeciętny poziom predyspozycji
badawczych i społecznych u studentów oraz na szczególną rolę inteligencji emocjonalnej
w kształtowaniu predyspozycji zawodowych przyszłych psychologów. | pl_PL |
dc.description.abstract | The assessment of the level of professional capacities in the psychological students
is the subject of the paper. The theoretical basis was model of professional capacities by J. Holland.
According to it, certain capacities may determine one’s success in the field of professional activity,
in that case – in psychological work with the clinical patient/client. The aims of research were: 1) estimation of the level of scientific and social capacities in students and comparison of this level
between stationary and nonstationary ones; 2) identifying psychological factors determining the
level of certain capacities. The test of professional capacities by J. Holland, Inventory of Emotional
Intelligence (INTE) and Five Factor Personality Inventory NEO-FFI were used. 133 students of
stationary and nonstationary psychological study at the University of Łódź were investigated. The
results show, among others, the higher than average level of the scientific and social capacities in the
students of both group and considerably important role of emotional intelligence in the formation of
the professional capacities of expected psychologists. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;19 | |
dc.subject | predyspozycje zawodowe | pl_PL |
dc.subject | zawód psychologa | pl_PL |
dc.subject | inteligencja emocjonalna | pl_PL |
dc.subject | professional capacity | pl_PL |
dc.subject | psychologist as profession | pl_PL |
dc.subject | emotional intelligence | pl_PL |
dc.title | Predyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowej | pl_PL |
dc.title.alternative | Professional and personality capacities to work with patient in future psychologists | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Anna Józefczyk, Adrianna Kołakowska, Waldemar Świętochowski, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [125]-140 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Osobowości i Różnic Indywidualnych. | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Przedszkole Miejskie nr 77 w Łodzi, 91-764 Łódź, ul. Bracka 23. | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Osobowości i Różnic Indywidualnych. | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 2353-4842 | |
dc.references | Bańka A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Warszawa: Print-B. | pl_PL |
dc.references | Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Konstrukcja itemów Kwestionariusza Predyspozycji Zawodowych. [W:] E. Kos, M. Kulesza (red.), Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Brzeziński J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Brzozowski P., Drwal R. (1995). Kwestionariusz osobowości Eysencka. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. | pl_PL |
dc.references | Centralny Instytut Ochrony Pracy (1998). Przewodnik po zawodach, t. I. Warszawa: MPiPS. | pl_PL |
dc.references | Czabała Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Gladding S. T. (1994). Poradnictwo zawodowe. Zajęcie wszechstronne. Warszawa: Urząd Pracy. | pl_PL |
dc.references | Heaton J. A. (2005). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Holland J. L. (1997). Making Vocational choices. Odessa: Psychological Assessment Resources. | pl_PL |
dc.references | Jaworowska A., Matczak A. (2001). Kwestionariusz inteligencji emocjonalnej INTE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. | pl_PL |
dc.references | Juczyński Z. (1998). Informator – psychologia: studia, programy, specjalizacje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Koper M. (2008). Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 232–246). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kulesza M., Kos E. (2010). Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Król-Korepta J. (2012). Wybrane teorie rozwoju zawodowego i planowania kariery. [W:] E. Bodzińska- Guzik, D. Szmigielska, Doradztwo zawodowe. Zarys problematyki i metod (s. 34–47). Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera. | pl_PL |
dc.references | McCrae R. R., Costa P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM. | pl_PL |
dc.references | Nauta M. M. (2010). The development, evolution, and status of Holland’s theory of vocational personalities: Reflections and future directions for counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 57 (1), 11–22. | pl_PL |
dc.references | Paszkowska-Rogacz A., Goleniowska L., Grosjer A., Hauk M., Jarmakowski-Kostrzanowski T. (2013). Wieloaspektowa ocena preferencji zawodowych WOPZ. Częstochowa: Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe APUS Robert Meller. | pl_PL |
dc.references | Prochaska J. O., Norcross J. C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. | pl_PL |
dc.references | Rakowska M. J. (2005). Skuteczność psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. | pl_PL |
dc.references | Reidenberg D. J. (2009). Help: I need a great therapist! Annals of the American Psychotherapy Association, 12 (2), 67–69. | pl_PL |
dc.references | Rodolfa E., Greenberg S., Hunsley J., Smith-Zoeller M., Cox D., Sammons M., Caro C., Spivak H. (2013). A competency model for the practice of psychology. Training and Education in Professional Psychology, 7 (2), 71–83. | pl_PL |
dc.references | Sobierajski T. (2013). Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja. Warszawa: ISNS UW. | pl_PL |
dc.references | Szczygieł D. (2008). Inteligencja emocjonalna – więcej niż IQ i osobowość? O potrzebie i znaczeniu sprawdzania trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 136–152). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Szybińska K., Mroczkowska D., Toeplitz Z. (2004). Obraz psychologa w oczach nie psychologów. Przegląd Psychologiczny, 47 (2), 191–219. | pl_PL |
dc.references | Śmieja M., Orzechowski J. (red.) (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Świętochowski W. (2014). Czy istnieje psychoterapia doskonała, czyli rzecz o eklektyzmie w psychoterapii. Psychologia Wychowawcza, 48 (6), 139–145. | pl_PL |
dc.references | Ustawa o zawodzie psychologa (2001), Dz. U. 2001, nr 73, poz. 76. | pl_PL |
dc.references | Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz osobowości Costy i McCrae. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. | pl_PL |
dc.references | Zimbardo P. G., Ruch F. L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | a.jozefczyk@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | adrianna.kolakowska@gmail.com | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | waldis@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/1427-969X.19.07 | |