Predyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowej
Oglądaj/ Otwórz
Data
2015Autor
Józefczyk, Anna
Kołakowska, Adrianna
Świętochowski, Waldemar
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przedmiotem artykułu jest określenie poziomu predyspozycji studentów psychologii
warunkujących ich zdolność do podjęcia zadań psychologa. Autorzy oparli się na teoretycznym
modelu predyspozycji zawodowych J. Hollanda, zgodnie z którym określony rodzaj predyspozycji
zawodowych determinuje sukces w konkretnym zawodzie; w tym przypadku w zawodzie
psychologa. Celem badań było: 1) oszacowanie poziomu predyspozycji badawczych i społecznych
u studentów oraz porównanie tego poziomu u studentów stacjonarnych i niestacjonarnych; 2) zidentyfikowanie
czynników psychologicznych determinujących poziom predyspozycji. W badaniach
wykorzystano test predyspozycji zawodowych J. Hollanda, Kwestionariusz do pomiaru inteligencji
emocjonalnej INTE oraz Test Osobowości NEO-FFI. Wzięło w nich udział 133 studentów psychologii
Uniwersytetu Łódzkiego. Wyniki wskazują m.in. na wyższy niż przeciętny poziom predyspozycji
badawczych i społecznych u studentów oraz na szczególną rolę inteligencji emocjonalnej
w kształtowaniu predyspozycji zawodowych przyszłych psychologów. The assessment of the level of professional capacities in the psychological students
is the subject of the paper. The theoretical basis was model of professional capacities by J. Holland.
According to it, certain capacities may determine one’s success in the field of professional activity,
in that case – in psychological work with the clinical patient/client. The aims of research were: 1) estimation of the level of scientific and social capacities in students and comparison of this level
between stationary and nonstationary ones; 2) identifying psychological factors determining the
level of certain capacities. The test of professional capacities by J. Holland, Inventory of Emotional
Intelligence (INTE) and Five Factor Personality Inventory NEO-FFI were used. 133 students of
stationary and nonstationary psychological study at the University of Łódź were investigated. The
results show, among others, the higher than average level of the scientific and social capacities in the
students of both group and considerably important role of emotional intelligence in the formation of
the professional capacities of expected psychologists.
Collections