• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Chimica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Chimica 11/1995
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Chimica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Chimica 11/1995
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Problemy związane z nauczaniem równowag jonowych w roztworach

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
fh11Ryszard_Maciej_Janiuk73_77.pdf (694.6Kb)
Date
1995
Author
Janiuk, Ryszard Maciej
Metadata
Show full item record
Abstract
Kluczowe znaczenie dla zrozumienia przez uczniów istoty przemian przebiegających w roztworach wodnych elektrolitów ma właściwe opanowanie przez nich pojęcia „dysocjacja elektrolityczna (jonowa)”. Obserwowane w tym przypadku trudności mogą być w znacznej części spowodowane dotychczasowymi koncepcjami metodycznymi związanymi z nauczaniem tego pojęcia. Odrębny, ważny problem w nauczaniu omawianych zagadnień stanowi umiejętność wykorzystania przez uczniów, w przeprowadzonym przez nich rozumowaniu, pojęcia „równowaga” . Dotychczasowe badania w zakresie zrozumienia i posługiwania się tym pojęciem wykazują, że nie jest ono opanowywane przez uczniów w stopniu zadowalającym. Trudności występujące podczas zapoznawania uczniów z takimi pojęciami jak „hydroliza soli” czy „roztwory buforowe” mogą wynikać z konieczności równoczesnego wprowadzenia stosunkowo dużej liczby informacji, co prowadzi do przekroczenia pojemności pamięci krótkotrwałej.
 
Eine gute Beherrschung des Begriffs der elektrolytischen Dissoziation für den Schüler bedingt das Verstehen und die richtige Auffassung des Wesens aller Umwandlungen, die in den Wasserlösungen der Elektrolyte verlaufen. Viele Schwierigkeiten, die dabei entstehen und beobachtet werden, können im beträchtlichen. Teil durch die im Unterricht zu diesem Zweck bisher angewandten methodischen Konzeptionen verursacht werden. Ein wichtiges separates Problem, das mit dem besprochenen Unterrichtsgegenstand zusammenhängt, bildet die Fähigkeit der Schüler, den Begriff „Gleichgewicht” zu verwerten und zwar in ihrem Schlußfolgernprozeß. Die bis jetzt durchgeführten Untersuchungen im Bereich des Verstehens und der Verwendung dieses Begriff weisen darauf hin, daß der Begriff von den Schülern nicht genug gut angeeignet wird. Die Erklärung solcher Begriffe wie „Salzhydrolyse” oder „Pufferlösungen”, erfordert gleichzeitiger Anwendung von zahlreichen Informationen, was leicht zur Überschreitung der Kapazität des operativen Gedächtnisses führen kann.
 
URI
http://hdl.handle.net/11089/15563
Collections
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Chimica 11/1995 [14]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail