dc.contributor.author | Śliwerski, Bogusław | |
dc.date.accessioned | 2013-04-12T12:18:05Z | |
dc.date.available | 2013-04-12T12:18:05Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 1899-2226 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/1543 | |
dc.description.abstract | This article depicts five approaches to pedagogy, which can be recognized in the course of history: 1) Pedagogy as a philosophy
(science of man, paideia, educational anthropology), 2) pedagogy as an independent discipline of humanities, 3) pedagogy as a subject of
academic and vocational studies, 4) pedagogy as a subjective theory of education and 5) pedagogy as a community intellectual formation. I
am still looking for answers to the question, which of these approaches raises criticism or points to the evolution of educational sciences and
schooling as a helpful reflection for practitioners and new directions in researches. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Annales. Etyka w życiu gospodarczym;2012, vol. 15, nr 1 | |
dc.subject | pedagogy | pl_PL |
dc.subject | educational science | pl_PL |
dc.subject | meta-theory of education | pl_PL |
dc.subject | colloquial theories of education | pl_PL |
dc.subject | intellectual formation | pl_PL |
dc.subject | philosophy of education | pl_PL |
dc.title | Cóż po pedagogice w ponowoczesności? | pl_PL |
dc.title.alternative | Why We Need Pedagogy in Post-Modernism? | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.references | Banach Cz., Strategia i prognoza rozwoju edukacja w Polsce do roku 2020 – zadania nauk
pedagogicznych, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica
I” 2008. | |
dc.references | Brezinka W., Metatheorie der Erziehung, Műnchen 1978. | |
dc.references | Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1978. | |
dc.references | Dwudziestolecie funkcjonowania niepublicznych szkół wyższych w Polsce, red. H. Moroz,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. | |
dc.references | Frankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, tłum.
E. Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001. | |
dc.references | Gadamer H.-G, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przekł. B. Baran, WN
PWN, Warszawa 2004. | |
dc.references | Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak,
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. | |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Wydawnictwo
69, Warszawa 1997. | |
dc.references | Herbart J.F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. T. Stera, Gebethner
i Wolff, Warszawa 1912. | |
dc.references | Koźmiński A., Przyszłość niepublicznego szkolnictwa wyższego w Polsce [w:] Polskie szkolnictwo
wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu
Warszawskiego, Warszawa 2009. | |
dc.references | Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum.
D. Sztobryn, Wstęp i opracowanie B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2005. | |
dc.references | Kupisiewicz Cz., Szkice z dziejów dydaktyki. Od starożytności po czasy dzisiejsze, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. | |
dc.references | Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, red. Z. Kwieciński. B. Śliwerski, WN PWN,
Warszawa 2002. | |
dc.references | Leppert R., Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki, Wydawnictwo Uczelniane
WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996. | |
dc.references | Milerski B., Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, Wydawnictwo
Naukowe ChAT, Warszawa 2011. | |
dc.references | Nalaskowski S., Naukowość pedagogiki w ujęciu Kazimierza Sośnickiego, „Wychowanie Na
Co Dzień” 2003, nr 1–2. | |
dc.references | NIK – P/99/019, Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania nadzoru państwa nad niepaństwowymi
szkołami wyższymi i wyższymi szkołami zawodowymi, Warszawa 2000,
http://psrp.org.pl/attachments/article/1419/4.%20o%20wynikach%20kontroli%20funk
cjonowania%20nadzoru%20panstwa%20nad%20niepanstwowymi%20szkolam. | |
dc.references | Nowak M., Pedagogika – próba zarysowania stanu, perspektyw i kierunków współczesnej
polskiej myśli pedagogicznej, „Rocznik Pedagogiczny” 2010, nr 33. | |
dc.references | Nussbaum M.C., W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego,
Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2008. | |
dc.references | Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006. | |
dc.references | Potulicka E., J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków 2010. | |
dc.references | Pryszmont-Ciesielska M., Ukryty program edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza
ATUT, Wrocław 2010. | |
dc.references | Szymański M.S., XXX-lecie Wydziału Pedagogicznego UW, „Kwartalnik Pedagogiczny”
1984, nr 3. | |
dc.references | Śliwerski B., Klinika akademickiej pedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
2011. | |
dc.references | Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009. | |
dc.references | Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
1998. | |
dc.references | Teoretyczne podstawy pedagogiki, red. S. Palka, Wydawnictwo UJ, Kraków 1987. | |
dc.references | Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Wydawnictwo IBE, Warszawa
1998. | |
dc.references | Witkowski L., Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia –
próby, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009. | |
dc.references | Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle
powszechnym, wyd. drugie poszerzone, Wydawnictwo Strzelec”, Kielce 1998. | |
dc.references | Zaczyński W.P., O potrzebie teorii w badaniach pedagogicznych dydaktycznych, „Kwartalnik
Pedagogiczny” 1991, nr 3. | |
dc.references | Żywczok A., Aksjologia odkrycia naukowego – studium rozwoju i wychowania osobowości
naukowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009. | |