Show simple item record

dc.contributor.authorŚliwerski, Bogusław
dc.date.accessioned2013-04-12T12:18:05Z
dc.date.available2013-04-12T12:18:05Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/1543
dc.description.abstractThis article depicts five approaches to pedagogy, which can be recognized in the course of history: 1) Pedagogy as a philosophy (science of man, paideia, educational anthropology), 2) pedagogy as an independent discipline of humanities, 3) pedagogy as a subject of academic and vocational studies, 4) pedagogy as a subjective theory of education and 5) pedagogy as a community intellectual formation. I am still looking for answers to the question, which of these approaches raises criticism or points to the evolution of educational sciences and schooling as a helpful reflection for practitioners and new directions in researches.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherSalezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzaniapl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;2012, vol. 15, nr 1
dc.subjectpedagogypl_PL
dc.subjecteducational sciencepl_PL
dc.subjectmeta-theory of educationpl_PL
dc.subjectcolloquial theories of educationpl_PL
dc.subjectintellectual formationpl_PL
dc.subjectphilosophy of educationpl_PL
dc.titleCóż po pedagogice w ponowoczesności?pl_PL
dc.title.alternativeWhy We Need Pedagogy in Post-Modernism?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.referencesBanach Cz., Strategia i prognoza rozwoju edukacja w Polsce do roku 2020 – zadania nauk pedagogicznych, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica I” 2008.
dc.referencesBrezinka W., Metatheorie der Erziehung, Műnchen 1978.
dc.referencesBrzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1978.
dc.referencesDwudziestolecie funkcjonowania niepublicznych szkół wyższych w Polsce, red. H. Moroz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
dc.referencesFrankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. E. Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
dc.referencesGadamer H.-G, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przekł. B. Baran, WN PWN, Warszawa 2004.
dc.referencesGutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Wydawnictwo 69, Warszawa 1997.
dc.referencesHerbart J.F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. T. Stera, Gebethner i Wolff, Warszawa 1912.
dc.referencesKoźmiński A., Przyszłość niepublicznego szkolnictwa wyższego w Polsce [w:] Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
dc.referencesKrüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. D. Sztobryn, Wstęp i opracowanie B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2005.
dc.referencesKupisiewicz Cz., Szkice z dziejów dydaktyki. Od starożytności po czasy dzisiejsze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
dc.referencesPedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, red. Z. Kwieciński. B. Śliwerski, WN PWN, Warszawa 2002.
dc.referencesLeppert R., Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996.
dc.referencesMilerski B., Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2011.
dc.referencesNalaskowski S., Naukowość pedagogiki w ujęciu Kazimierza Sośnickiego, „Wychowanie Na Co Dzień” 2003, nr 1–2.
dc.referencesNIK – P/99/019, Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania nadzoru państwa nad niepaństwowymi szkołami wyższymi i wyższymi szkołami zawodowymi, Warszawa 2000, http://psrp.org.pl/attachments/article/1419/4.%20o%20wynikach%20kontroli%20funk cjonowania%20nadzoru%20panstwa%20nad%20niepanstwowymi%20szkolam.
dc.referencesNowak M., Pedagogika – próba zarysowania stanu, perspektyw i kierunków współczesnej polskiej myśli pedagogicznej, „Rocznik Pedagogiczny” 2010, nr 33.
dc.referencesNussbaum M.C., W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2008.
dc.referencesPedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006.
dc.referencesPotulicka E., J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
dc.referencesPryszmont-Ciesielska M., Ukryty program edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2010.
dc.referencesSzymański M.S., XXX-lecie Wydziału Pedagogicznego UW, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984, nr 3.
dc.referencesŚliwerski B., Klinika akademickiej pedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
dc.referencesŚliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
dc.referencesŚliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998.
dc.referencesTeoretyczne podstawy pedagogiki, red. S. Palka, Wydawnictwo UJ, Kraków 1987.
dc.referencesWitkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Wydawnictwo IBE, Warszawa 1998.
dc.referencesWitkowski L., Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
dc.referencesWołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, wyd. drugie poszerzone, Wydawnictwo Strzelec”, Kielce 1998.
dc.referencesZaczyński W.P., O potrzebie teorii w badaniach pedagogicznych dydaktycznych, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1991, nr 3.
dc.referencesŻywczok A., Aksjologia odkrycia naukowego – studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record