Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGołębiowska, Marta
dc.contributor.authorJanus-Konarska, Justyna
dc.date.accessioned2015-06-09T07:59:57Z
dc.date.available2015-06-09T07:59:57Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/9384
dc.description.abstractZjawisko tabu odgrywa ważną rolę w metodyce nauczania języków obcych. Celem artykułu jest zbadanie świadomości istnienia tabu w języku polskim i zakresów tematycznych, które to tabu obejmuje, wśród studentów uczących się języka polskiego na poziomie średnim i zaawansowanym. Autorki, na podstawie sondażowych badań ankietowych, sprawdziły znajomość słów tabuizowanych z wybranych pól tematycznych, takich jak śmierć, choroba, części ciała czy erotyka. Warto zaznaczyć, że przeprowadzona ankieta wzbudziła wśród respondentów wiele emocji i stała się punktem wyjścia do rozważań na temat tabu i wulgaryzmów w języku polskim. Studenci podkreślali, że to właśnie braki w słownictwie doprowadzają do nieporozumień lub blokady komunikacyjnej.pl_PL
dc.description.abstractThe phenomenon of the taboo plays a crucial role in the methodology of the Polish language teaching. The aim of this article is to examine the existence of the taboos in the Polish language and the topic areas in which it is present, among intermediate and advanced students of Polish. Using a survey, the authors of the article checked students’ knowledge of taboo words in selected topic areas, such as death, illness, parts of the body, or erotica. It is worth mentioning that the survey brought about various emotions in the respondents and became a starting point to reflect on taboos and vulgarisms in Polish language. The students indicated that deficiencies in vocabulary indeed lead to misunderstandings and hinder communication.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;18
dc.subjecttabupl_PL
dc.subjectkompetencja komunikacyjnapl_PL
dc.subjectkompetencja kulturowapl_PL
dc.titleSłowa z obszarów tabuizowanych w świadomości cudzoziemców uczących się języka polskiegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[183]-191pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.referencesBurzyńska A., 2002, Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy... O glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., 2008, Zmiany obszarów podlegających tabu we współczesnej kulturze, [w:] Tom jubileuszowy, Język a Kultura, red. A. Dąbrowska, t. 20, Wrocław, s. 173–196.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2009, O czym ma milczeć cudzoziemiec. Tematy i słownictwo nieobecne w podręcznikach języka polskiego jako obcego, [w:] Tabu w języku i kulturze, Język a Kultura, t. 21, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 241–257.pl_PL
dc.referencesDuszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomorowska H., 2002, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMalinowski B., 1987, Seks i stłumienie w społecznościach dzikich oraz inne studia o płci, rodzinie i stosunkach pokrewieństwa, przeł. B. Golda i in., Warszawa.pl_PL
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesŻurek A., 2008, Grzeczność językowa w polszczyźnie cudzoziemców, Łask.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord