Business Environment Institutions in the Light of the Operational Programme Innovative Economy (OP IE)
Abstract
Realizacja jednego z siedmiu projektów przewodnich wskazanych w „Strategii Europa 2020
– Polityka przemysłowa w erze globalizacji” nakłada na instytucje otoczenia biznesu obowiązek
świadczenia usług na rzecz MŚP na najwyższym poziomie. Z uwagi na to, że udoskonalenie oferty
dla MŚP wymaga zaangażowania odpowiednich środków finansowych, które zwykle przewyższają
możliwości budżetowe tych instytucji, konieczne jest skorzystanie z zewnętrznych źródeł
finansowania przeznczonych na ten cel. Dla instytucji otoczenia biznesu w Polsce takie źródło stanowi
m.in. PO IG. Zatem dokonanie wstępnej oceny aktywności aplikacyjnej instytucji otoczenia
biznesu w ramach wybranych działań i poddziałań PO IG może stanowić jeden z parametrów weryfikujących ich zaangażowanie w udoskonalanie oferty dla MŚP. Ponieważ MŚP korzystają
zwykle z usług podmiotów funkcjonujących w regionie ich lokalizacji, zasadne jest przeprowadzenie
zbiorczej oceny dla instytucji otoczenia biznesu z poszczególnych województwach. Odpowiednim
narzędziem do przeprowadzenia takiej oceny jest benchmarking wyników, który umożliwia
wskazanie zarówno: 1) województw liderów – benchmark-ów – pod względem łącznej aktywności
aplikacyjnej instytucji otoczenia biznesu zlokalizowanych na ich obszarze, jak i 2) dystansu dzielącego
pozostałe województwa objęte benchmarking-iem. Przeprowadzony benchmarking wyników
dla wybranych działań i poddziałań PO IG wyróżnił cztery województwa wiodące: mazowieckie,
małopolskie, dolnośląskie i śląskie. Znaczący był również dystans między wskazanymi województwami
a pozostałymi objętymi benchmarking-iem, zwłaszcza dwoma: lubuskim i opolskim, z których
instytucje otoczenia biznesu nie znalazły się na żadnej z analizowanych list podpisanych umów
o dofinansowanie. Co więcej, do podmiotów z województw uznanych za benchmark-i trafiła większa
część wsparcia przyznanego dotychczas w ramach każdego z analizowanych działań i poddziałań.
Projekty instytucji z tych województw były również źródłem dobrych praktyk.
Collections