dc.contributor.author | Dunin-Dudkowska, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-06-02T13:34:17Z | |
dc.date.available | 2015-06-02T13:34:17Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/9263 | |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia przegląd różnych stanowisk wobec zastosowania tłumaczenia dydaktycznego w nauczaniu jpjo. Obecnie dużą popularnością cieszy się podejście umiarkowane, oparte na założeniu, że należy stosować wszystkie techniki nauczania, które są skuteczne w nauczaniu języka obcego. Pomocą w przygotowaniu efektywnych ćwiczeń translatorycznych służą badania kontrastywne. Artykuł podaje zasady, jakich należy przestrzegać przy zastosowaniu technik tłumaczeniowych, przykładowe typy ćwiczeń translacyjnych oraz określa elementy systemu języka, których można uczyć za pomocą przekładu. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents a review of different attitudes towards the application of pedagogic translation in teaching Polish to foreigners. The moderate attitude towards pedagogic translation, which is based on the assumption that we should adopt all techniques that prove effective in foreign language acquisition, seems to be prevailing in language pedagogy nowadays. Contrastive studies are helpful while creating translation exercises. The article presents principles of the translation techniques, exemplary types of translation exercises and a list of elements of the language system that can be taught by means of translation. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;18 | |
dc.subject | tłumaczenie dydaktyczne (pedagogiczne) | pl_PL |
dc.subject | ćwiczenia tłumaczeniowe (translatoryczne) | pl_PL |
dc.subject | badania kontrastywne | pl_PL |
dc.title | Tłumaczenie dydaktyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [387]-392 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | pl_PL |
dc.references | Bielajew B. W., 1969, Zarys psychologii nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Catford J. C., 1967, Translation and Language Teaching, [w:] Linguistic Theories and Their Application, Strasbourg. | pl_PL |
dc.references | Closset F., 1965, Didaktik des neusprachlichen Unterrichts, München. | pl_PL |
dc.references | Girard R., 1962, Linguistic Theories and Their Applications, Baltimore. | pl_PL |
dc.references | Grucza F., 1979, Nauczanie języków obcych a tłumaczenie, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna, red. F. Grucza, Warszawa, s. 314–326. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarski P., 1981, Tłumaczenie i interferencja w procesie dydaktycznym, [w:] Glottodydaktyka a translatoryka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 141–162. | pl_PL |
dc.references | Lado R., 1964, Language Teaching. A Scientific Approach, New York–San Francisco–Toronto–London. | pl_PL |
dc.references | Majkiewicz A., 2007, Wybrane zagadnienia przekładu i ich użyteczność w glottodydaktyce, [w:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. J. Tambor, A. Achtelik, Katowice, s. 254–263. | pl_PL |
dc.references | Nida E., 1964, Towards the Science of Translating, Leiden. | pl_PL |
dc.references | Palmer H. E., 1917, The Scientific Study and Teaching of Language, London. | pl_PL |
dc.references | Pieńkos J., 2003, Rola przekładu w dydaktyce języków obcych, [w:] J. Pieńkos, Podstawy przekładoznawstwa. Od teorii do praktyki, Warszawa, s. 331–338. | pl_PL |
dc.references | Płusa P., 1986, Tłumaczenie w dydaktyce a dydaktyka tłumaczenia, [w:] Problemy translatoryki i dydaktyki translatorycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Prejbisz A., 1979, Rola tłumaczenia w nauczaniu języków obcych, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna, red. F. Grucza, Warszawa, s. 357–376. | pl_PL |
dc.references | Przechodzka G., 2004, Ćwiczenia translacyjne jako jedna z technik wspomagających nauczanie języka polskiego jako obcego, [w:] Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska, Kraków, s. 53–60. | pl_PL |
dc.references | Smólska J., 1979, Współczesne tendencje w metodyce nauczania języków obcych, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna, red. F. Grucza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sweet H., 1899, The Practical Study of Languages, London. | pl_PL |
dc.references | Tomaszkiewicz T., 2007, Zastosowanie przekładu w procesie nauczania, [w:] Metodyka nauczania języków obcych w Polsce (1957–2007), „Języki Obce w Szkole”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Wyszyński J., 1983, Funkcje tłumaczenia jako środka w procesie nauczania, „Języki Obce w Szkole”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2001, Język ojczysty a język obcy na lekcji, [w:] H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |