dc.contributor.author | Prizel-Kania, Adriana | |
dc.date.accessioned | 2015-06-02T09:43:44Z | |
dc.date.available | 2015-06-02T09:43:44Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/9234 | |
dc.description.abstract | Kwestia doboru tekstów spełniających określone zadanie dydaktyczne jest jedną z najistotniejszych w glottodydaktyce. Artykuł ma na celu wskazanie zasadniczych cech materiałów służących rozwijaniu sprawności słuchania w warstwach: językowej, komunikacyjnej, dźwiękowej oraz kompozycyjnej. Wskaźniki struktury i języka tekstów mówionych zostały ustalone poprzez analizę właściwości tekstu w akcie komunikacyjnym z uwzględnieniem cech współczesnej polszczyzny. | pl_PL |
dc.description.abstract | Texts are the most important aspect in teaching foreign languages. Relevant input is the basis for developing language skills, vocabulary, and grammar. Listening tasks should present samples of spoken language and the communicative situation in which the text can be used, as the situation has a huge influence on the content of the text. This paper discusses the structural and linguistic features of the texts which are suitable for teaching listening. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;18 | |
dc.subject | tekst | pl_PL |
dc.subject | język mówiony | pl_PL |
dc.subject | rozumienie ze słuchu | pl_PL |
dc.title | Teksty mówione w rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu. Próba charakterystyki | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [371]-377 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
dc.references | Beaugrande R. A. de, Dressler W. U., 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dunaj B., 1981, Odmiana oficjalna i nieoficjalna języka mówionego, „Studia nad polszczyzną mówioną Krakowa, Zeszyty Naukowe UJ, Prace Językoznawcze”, z. 70, s. 11–20. | pl_PL |
dc.references | Dunaj B. (red.), Studia nad polszczyzną mówioną Krakowa, Warszawa–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Furdal A., 1973, Klasyfikacja odmian współczesnego języka polskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Furdal A., 1977, Językoznawstwo otwarte, Opole. | pl_PL |
dc.references | Jakobson R., 1989, W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kerbrat-Orecchioni C., 1980, L’Enonciation. De la subjectivité dans nangage, Paris. | pl_PL |
dc.references | Klemensiewicz Z., 1961, W kręgu języka literackiego o artystycznego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ożóg K., 1993, Ustna odmiana języka ogólnego, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Pisarek W., 1991, Zróżnicowanie języka narodowego, [w:] Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Pisarkowa K., 1978, Zdanie mówione a rola kontekstu, [w:] Studia nad składnią polszczyzny mówionej, red. T. Skubalanka, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Prizel-Kania A., 2010, Teksty i konteksty w testowaniu sprawności rozumienia ze słuchu (na przykładzie egzaminów certyfikatowych), [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego 2, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Skubalanka T., (red.), 1978, Studia nad składnią polszczyzny mówionej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Urbańczyk S., 1968, Szkice z dziejów języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wilkoń A., 1987, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Wilkoń A., 2002, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Żydek-Bednarczuk U., 1994, Struktura tekstu rozmowy potocznej, Katowice. | pl_PL |