Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNkejabahizi, Jean Chrysostome
dc.date.accessioned2015-05-26T13:05:28Z
dc.date.available2015-05-26T13:05:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/9163
dc.description.abstractZamieszkujemy rozmaite miejsca, a nasze doświadczenia zmieniają się wraz z ekologicznymi, geograficznymi, historycznymi uwarunkowaniami. Powoduje to różnice pod względem wiedzy i umiejętności, stylów życia, wartości, które stanowią o kulturowej różnorodności. Kontakt pomiędzy ego a innymi stwarza poczucie zagrożenia, ponieważ wszystko, co pochodzi z innego kraju, wydaje się obce i groźne. To dlatego postrzegamy innych w negatywnym świetle. Potrzebujemy czasu, aby właściwie ich ocenić, a w konsekwencji zbliżyć się do nich i nauczyć się żyć obok. Ten proces, obserwowany już od czasów starożytnych Greków i Rzymian, nie był w stanie wykorzenić strachu prowadzącego do unikania „innych”, pomimo utworzenia takich pojęć jak tolerancja i dialog kultur. Pozostaje to wciąż dla ludzkości wyzwaniem, czemu dają świadectwo niektóre opowieści podróżnicze.pl_PL
dc.description.abstractWe live in diverse places with variable experiences due to ecological, geographical, historical environment. That creates difference in terms of knowledge and skills, lifestyles, values, which constitutes cultural diversity. The contact between ego and others creates a feeling of insecurity because any foreign thing seems to be strange and threatening. This explains why we have always a negative view about others. We need a period of appreciation and recognition, for being closed with and learn a share living. This exercise which took place from Greeks and Romans Antiquity has not succeeded in exorcizing the fear and avoidance of others, despite the invention of some notions like tolerance and culture dialogue. That is still being a challenge for humanity as it is narrated by some travel accounts.pl_PL
dc.language.isofrfr
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;9
dc.subjectRwandapl_PL
dc.subjectmulticulturalismen
dc.subjectmenacesen
dc.subjecttravel storyen
dc.subject20th centuryen
dc.subjectwielokulturowośćpl_PL
dc.subjectzagrożeniapl_PL
dc.subjectrelacja z podróżypl_PL
dc.subjectXX wiekpl_PL
dc.titleLa pluralité des cultures : une menace pour l’egofr
dc.title.alternativeMulticulturalism – a menace to "ego"en
dc.title.alternativeRóżnorodność kulturowa – zagrożenie dla „ego”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number145-153
dc.contributor.authorAffiliationUniversité nationale du Rwandapl_PL
dc.referencesBeaulieu Danielle, 1978, Il neige sur les frangipaniers, Sherbrooke: Naaman
dc.referencesClaudel Paul, 1907, Art poétique, Paris: Gallimard
dc.referencesDupuis Hervé, 1995, Voir ailleurs, Montréal: Triptyque, cité par Jacques Caroux et Pierre Rajotte, 2011, «Le soi chez les autres : comment se transformer sans se perdre?», @nalyses. Revue de critique et de théorie littéraire, vol. 6 (1), en ligne, Dossier – Identité et altérité dans les littératures francophones du Canada, mis à jour le 10/03/2011, URL : http://www.revue-analyses.org/index.php?id=1785
dc.referencesElbadawi Soeuf, 2003, «Cultures ‘immigrées’ ou diversité à la française?», Africultures (57)
dc.referencesGevers Marie, 1953, Des mille collines aux neuf volcans, Paris: Stock
dc.referencesGonzales-Bernaldo Pilar, Manuela Martini, Marie Louise Kaplan, 2008, Étrangers et Sociétés : représentations, coexistences, interactions dans la longue durée, Rennes: Presses Universitaires de Rennes
dc.referencesKane Cheikh Ahidou, 1961, L’Aventure ambiguë, Paris: Julliard
dc.referencesLandais Clotilde, 2011, «Aliénation et altérité : la construction identitaire dans Aliss de Patrick Senécal», @nalyses. Revue de critique et de théorie littéraire, vol. 6 (1), en ligne, Dossier – Identité et altérité dans les littératures francophones du Canada, mis à jour le 10/03/2011, URL: http://www.revue-analyses.org/index.php?id=1782
dc.referencesLoba Aké, 1960, Kocoumbo, l’étudiant noir, Paris: Flammarion
dc.referencesMontesquieu, 2006, Lettres persanes, Paris: Larousse, (CVI), URL: http://www.numilog.com/extrait/extrait.asp?id_livre=86887
dc.referencesNkejabahizi Jean Chrysostome, 2006, «L’engagement anticolonialiste en littérature africaine : fin d’une époque», Études Rwandaises (11), 232-269
dc.referencesNkejabahizi Jean Chrysostome, 2007, «Uruhare rw’ubuyobozi gikoroni mu mihindukire y’umuco nyarwanda» [Le rôle de la colonisation dans les changements culturels au Rwanda], in : Uruhare rw’umuco mu kubaka umuryango nyarwanda [La culture dans la construction d’une nation au Rwanda], Butare: Éditions de l’Université nationale du Rwanda
dc.referencesRicœur Paul, 1990, Soi-même comme un autre, Paris: Éditions du Seuil
dc.referencesTervonen Taina, 2003, « Le français n’est pas mon destin », entretien avec Boubacar Boris Diop, Africultures (57)
dc.referencesUwiringiyimana Jean Claude, 2007, « L’hétérogénéité des frontières du Rwanda colonial dans Des Mille collines aux neuf volcans de Marie Gevers”, Études Rwandaises (15)
dc.referencesVinsonneau Geneviève, 2002, L’Identité culturelle, Paris: Armand Colin


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord