dc.contributor.author | Uchman, Jadwiga | |
dc.date.accessioned | 2015-05-25T17:28:48Z | |
dc.date.available | 2015-05-25T17:28:48Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/9141 | |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi bardzo obszerne i szczegółowe studium złożonych relacji Becketta z Irlandią jako krajem oraz z irlandzkością pojmowaną jako stan ducha. Autorka wyczerpująco omawia fakty biograficzne, wypowiedzi Becketta oraz krytyków, a także same dramaty, aby oddać całą niejednoznaczność i nerwowość relacji autora Czekając na Godota do własnego kraju. Przy okazji artykuł staje się wyczerpującym wprowadzeniem do całej twórczości Irlandczyka, wskazując jednocześnie na tak ważne elementy jego dzieła i krytycznej recepcji, jak: problem języka, problem przekładu czy rolę biografii w kształtowaniu się twórczości tego autora. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2 | |
dc.subject | Samuel Beckett | pl_PL |
dc.subject | Irish drama | pl_PL |
dc.subject | Modernism | pl_PL |
dc.title | Samuel Beckett and Ireland | pl_PL |
dc.title.alternative | Samuel Beckett a Irlandia | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [83]-99 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Zakład Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jadwiga Uchman jest kierownikiem Zakładu Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej w Instytucie Anglistyki na Uniwersytecie Łódzkim. Jej zainteresowania badawcze obejmują dramat współczesny, w tym zwłaszcza dramat poetycki, teatr absurdu, filmowe adaptacje współczesnego dramatu, a także twórczość Samuela Becketta, Harolda Pintera i Toma Stopparda. Opublikowała następujące książki: The Problem of Time in the Plays of Samuel Beckett (Łódź, 1987), Reality, Illusion, Theatricality: A Study of Tom Stoppard (Łódź, 1998) oraz Samuel Beckett, Harold Pinter and Tom Stoppard. Playwrights and Directors (Łódź, 2011). | pl_PL |
dc.references | Ackerley, C.J. and Gontarski S.E., eds. The Faber Companion to Samuel Beckett. A Reader’s Guide to His Works, Life and Thought. London: Faber & Faber, 2006. | pl_PL |
dc.references | Bair, D. Samuel Beckett. A Biography. New York and London: Harcourt Brace Jovanovich, 1980. | pl_PL |
dc.references | Beer, A. “Beckett’s Bilingualism.” The Cambridge Companion to Beckett. Ed. J. Pilling. Cambridge University Press, 1996. 209–211. | pl_PL |
dc.references | Beckett, S. “All That Fall.” Collected Shorter Plays. London, Boston: Faber & Faber, 1984. 9–39. | pl_PL |
dc.references | Beckett, S. “Censorship in the Saorstat.” Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder, 1983. 84–88. | pl_PL |
dc.references | Beckett, S. Dante . . . Bruno . Vico . . Joyce.” Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder, 1983. 19–33. | pl_PL |
dc.references | Beckett, S. En attendant Godot. Paris: Les Editions Minuit, 1973. | pl_PL |
dc.references | Beckett, S. The Letters of Samuel Beckett. 1929–1940. Eds. M. Dow Fehsenfeld and L. More Overbeck. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. | pl_PL |
dc.references | Beckett, S. Proust and Three Dialogues with George Duthuit. London: John Calder, 1987. | pl_PL |
dc.references | Beckett, S. “Recent Irish Poetry.” Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder, 1983. 70–76. | pl_PL |
dc.references | Beckett, S. Waiting for Godot. London: Faber and Faber, 1969. | pl_PL |
dc.references | Bryden, M. Samuel Beckett and the Idea of God. Houndmills and London: MacMillan Press, 1998. | pl_PL |
dc.references | Butler, L. St John. “‘A Mythology with which I Am Perfectly Familiar’: Samuel Beckett and the Absence of God.” Irish Writers and Religion. Ed. R. Welch. Gerrards Cross, Buckinghamshire: Colin Smythe, 1992. 169–184. | pl_PL |
dc.references | Cronin, A. Samuel Beckett. The Last Modernist. London: Harper Collins Publishers, 1996. | pl_PL |
dc.references | Deane, S. “Introduction.” Selected Plays of Brian Friel. London: Faber & Faber, 1984. | pl_PL |
dc.references | Driver, T. “Beckett by the Madelaine.” Columbia Forum 3 (Vol. 4, Summer) (1961): 21–25. | pl_PL |
dc.references | Gierow, K.R. “Presentation Speech.” http//nobelprize/literature/laureates/1969/ press.html [accessed: 24.05. 2011]. | pl_PL |
dc.references | Harrington, J.P. „Samuel Beckett and the Countertradition.” Cambridge Companion to Twentieth Century Irish Drama. Ed. S. Richards. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. 164–176. | pl_PL |
dc.references | Grene, N. “The Spaces of Irish Drama.” Kaleidoscopic Views of Ireland. Eds. M.H. Mutran and L.P.Z. Izarra. Sao Paulo: Humanitas, Universitade de Sao Paulo, 2003. 53–73. | pl_PL |
dc.references | Harrington, J.P. “The Irish Beckett.” Modern British Drama. New York, London: Norton & Company, 1991. 545–560. | pl_PL |
dc.references | Kearney, R. Navigations: Collected Irish Essays 1976–2006. Syracuse, New York: Syracuse University Press, 2006. | pl_PL |
dc.references | Kilroy, T. “The Early Plays.” Cambridge Companion to Brian Friel. Ed. A. Roche. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 6–17. | pl_PL |
dc.references | Kenner, H. A Colder Eye. The Modern Irish Writers. New York: Knopf, 1983. | pl_PL |
dc.references | Knowlson, J. Damned to Fame. The Life of Samuel Beckett. New York: Simon & Schuster, 1996. | pl_PL |
dc.references | Knowlson, J. Samuel Beckett’s Theatrical Notebooks. “Krapp’s Last Tape”. London: Faber and Faber, 1992. | pl_PL |
dc.references | Libera, A. “Wstęp i objaśnienia tłumacza.” S. Beckett. Dzieła dramatyczne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1988. | pl_PL |
dc.references | Morin, E. Samuel Beckett and the Problem of Irishness. London: Palgrave Macmillan, 2009. | pl_PL |
dc.references | Morrison, K. Canters and Chronicles. The Use of Narrative in the Plays of Samuel Beckett and Harold Pinter. Chicago & London: The University of Chicago Press, 1983. | pl_PL |
dc.references | Mercier, V. Beckett/Beckett. Oxford: Oxford University Press, 1977. | pl_PL |
dc.references | Reid, A. “The Reluctant Prizeman.” The Arts. November 1969. | pl_PL |
dc.references | Shenker, I. “An Interview with Beckett (1956).” Samuel Beckett. The Critical Heritage. Eds. L. Graver and R. Federman. London: Routledge and Kegan Paul, 1979. 146–149. | pl_PL |
dc.references | Szczawińska, W. “Opowiadać, żeby żyć.” Dialog 5, 2004. 67–76. | pl_PL |
dc.references | Uchman, J. “The Identity of Godot – An Unsolved Puzzle?” Studies in English and American Literature. Eds. M. Edelson, I. Janicka-Świderska, J. Nałęcz-Wojtczak, P. Sturgess and A. Styczyńska. Warszawa – Łódź: PWN, 1984. 45–48. | pl_PL |
dc.references | Woodthorpe, P. “On the British Premiére of Waiting for Godot.” Beckett Remembering. Remembering Beckett. Uncollected Interviews with Samuel Beckett & Memories of Those Who Knew Him. Eds J. Knowlson and E. Knowlson. London: Bloomsbury, 2006. | pl_PL |
dc.references | Worth, K. The Irish Drama of Europe from Yeats to Beckett. Atlantic Highlands: Humanity Press, 1978. | pl_PL |
dc.references | Zeifman, H. “Religious Imagery in the Plays of Samuel Beckett.” Samuel Beckett. A Collection of Criticism. Ed. R. Cohn. New York: McGraw-Hill, 1975. 85–94. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | jagodauchman@wp.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 24 | |