Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica T. 24 (2014) nr 2 według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-12 z 12
-
Samuel Beckett and Ireland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Artykuł stanowi bardzo obszerne i szczegółowe studium złożonych relacji Becketta z Irlandią jako krajem oraz z irlandzkością pojmowaną jako stan ducha. Autorka wyczerpująco omawia fakty biograficzne, wypowiedzi Becketta ... -
Sztuki pasyjne po irlandzku, czyli kobiety i śmierć u Oskara Wilde’a i Mariny Carr
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)A little more than century apart from each other, Oscar Wilde and Marina Carr each took clear inspiration from antiquity to write intensely symbolic drama for their times, featuring powerful female characters with fatal ... -
Didaskalia w „Przekładach” Briana Friela
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Often regarded as purely utilitarian messages with no artistic value in themselves, stage directions are a neglected aspect of theatre studies. This paper seeks to answer the questions “Who speaks in stage directions? How? ... -
The Trinity of a New Age: Three struggling Women in Anne Devlin’s “Ourselves Alone” (1986) and “After Easter” (1994)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Artykuł omawia dwie sztuki autorstwa Anne Devlin, przedstawiające losy kobiet w zdominowanym przez mężczyzn oraz naznaczonym piętnem politycznej przemocy społeczeństwie Irlandii Północnej. Autorka wykorzystuje teorie ... -
Klarowność wypowiedzi dramatycznej, czyli irlandzki dramat końca wieku dwudziestego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Synge, with his “fully-flavoured” Hiberno-English established a tradition of Irish theatrical eloquence that has come down into the contemporary period in the lyrical fluencies of Brian Friel, the vatic speech of Frank ... -
Śmierć i przemiana w dramatach Williama Butlera Yeatsa
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article analyses the motifs of faith, sacrifice and transcendence as well as a variety of methods in which they are represented in the dramatic works of W.B. Yeats. The article also tackles the difficult theme of ... -
Polska premiera „Wesołka” Johna Millingtona Synge’a
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article traces the history of the Polish premiere and an early reception of J.M. Synge’s The Playboy of the Western World. The author draws attention to similarities between Irish and Polish political and historical ... -
Irlandzki dramat Casimira Markiewicza: anty-imperializm i awangarda w Dublinie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article traces the lives of the daughter of the landed class in the West of Ireland, Constance Gore Booth and a son of a Polish aristocratic family, Casimir Markievicz. She, the future Irish revolutionary, he a painter ... -
A haunting presence: William Butler Yeats’s Swift myth in “The Words upon the Window-Pane”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule podjęta została próba analizy dramatu W.B. Yeatsa The Words upon the Window Pane (1930), w którym irlandzki pisarz i poeta prezentuje własną interpretację postaci Jonathana Swifta oraz relacji z dwoma najważniejszymi ... -
Porzucając przemoc: lojaliści wobec Porozumienia Wielkopiątkowego w dramatach Gary Mitchella
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)While the momentous Good Friday Agreement of 1998 was welcomed by many, others firmly said ‘No’, perhaps none more adamantly than the men and women involved in Loyalist paramilitary organizations. As Gary Mitchell depicts ... -
Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Prompted by the swift economic growth and the equally rapid decline of the authority of the local Catholic Church, the 1990s witnessed a significant change in the Irish attitude towards national culture and morality. One ... -
Dramat irlandzki na pograniczu stylów i kultur
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)