dc.contributor.author | Koźluk, Magdalena | |
dc.contributor.author | Pietrzak, Witold | |
dc.date.accessioned | 2015-05-25T08:27:49Z | |
dc.date.available | 2015-05-25T08:27:49Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/9062 | |
dc.description.abstract | W niniejszym artykule zestawiono i porównano dwóch lekarzy-humanistów,
którzy żyli i tworzyli w pierwszej połowie XVII wieku. Interesując się jednocześnie literaturą
i medycyną, pozostawili oni po sobie dzieła ukazujące wielorakość składników kultury tamtego
okresu. Choć specjalizowali się w różnych gatunkach literackich, w satyrze i w emblemacie, to
obaj wykorzystali teorię czterech płynów ustrojowych w oryginalny i właściwy sobie sposób.
Pierwszy z nich, Thomas Sonnet de Courval (1577-1627), zastosował tę teorię w kontekście
tradycyjnego sporu o kobietę do wyjaśnienia sporów małżeńskich, dając po raz pierwszy nie
wartościującą, lecz naukową ich wykładnię. Drugi z autorów natomiast, Louis de Caseneuve
(1577-1627), starał się uwypuklić dominujące cechy każdego z czterech temperamentów po to,
aby za pomocą alegorii i mnemotechniki ułatwić zapamiętywanie doktryny fizjologicznej. Utwory
tych dwóch humanistów stanowią tym samym interesujący przykład przenikania medycyny do
sztuki literackiej w epoce późnego Renesansu. | pl_PL |
dc.description.abstract | This study considers and compares two humanist physicians who lived and were
actif in the first half of the 17th century. Both of them interested in literature and medicine created
works that testify to the multifaceted culture of the period. Within two different literary genres,
satire and emblem, and in their own distinctive way, they deal with the doctrine of the four
temperaments. Thomas Sonnet de Courval (1577-1627) perceives the theory from the perspective
of the contemporary literary “Debate on Women” which discussed the institution of marriage,
and gives not an axiological, but a scientific explanation of the issues raised. On the other hand,
Louis de Caseneuve (1577-1627) tries to stress dominant features of the four temperaments in
order to facilitate memorizing the physiological doctrine through allegory and mnemotechnics.
The works of these two authors are interesting examples of how medicine and literature are
interwoven in the humanist culture of the late Renaissance period. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;9 | |
dc.subject | humanist physicians | pl_PL |
dc.subject | satire | pl_PL |
dc.subject | medical emblems | pl_PL |
dc.subject | doctrine of the four temperaments | pl_PL |
dc.subject | multifaceted culture | pl_PL |
dc.subject | 17th century | pl_PL |
dc.subject | art of memory | pl_PL |
dc.subject | “Debate on Women” | pl_PL |
dc.subject | lekarze humaniści | pl_PL |
dc.subject | satyra | pl_PL |
dc.subject | emblematy medyczne | pl_PL |
dc.subject | teoria czterech płynów ustrojowych | pl_PL |
dc.subject | wielorodność kultury | pl_PL |
dc.subject | XVII wiek | pl_PL |
dc.subject | mnemotechnika | pl_PL |
dc.subject | spór o kobietę | pl_PL |
dc.title | Au carrefour de la médecine et de la littérature : Thomas Sonnet de Courval et Louis de Caseneuve | pl_PL |
dc.title.alternative | Where medicine and literature meet: Thomas Sonnet de Courval and Louis de Caseneuve | pl_PL |
dc.title.alternative | Na styku medycyny i literatury: Thomas Sonnet de Courval i Louis de Caseneuve | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 31-44 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Caseneuve Louis de, 1626, Hieroglyphicorum et medicorum emblematum DODEKAKROYNOS, Lugduni: Sumptibus Pauli Frellon, in : I. P. Valerianus, Hieroglyphica, Lugduni: apud Paulum Frellon | |
dc.references | Coste Joël, 2008, « Un regard médical sur la société française à l’époque d’Henri IV et de Marie de Médicis. Thomas Sonnet de Courval (1577-1627), gentilhomme normand et médecin satirique », XVIIe siècle, 2 (239), 339-361 | |
dc.references | Dekoninck Ralph, 2011, « Imaginer la science : la culture emblématique jésuite entre ars rhetorica et scientia imaginum », in : Transmigrations. Essays in honour of Alison Adams and Stephen Rawels, Glasgow: Glasgow Emblems Studies, vol. 14, 105-120 | |
dc.references | Dimler Richard G., 2002, “Current Jesuit Emblem Studies: An Overview”, in : Emblems Studies in honour of Peter M. Daly, ed. By M. Bath, P. F. Campa, D. S. Russell, Baden-Baden: Verlag Valentin Koerner, 63-122 | |
dc.references | Du Chesne Joseph, 1627, Le Pourtraict de la santé, Paris: Claude Morel | |
dc.references | Duval Sophie, Marc Martinez, 2000, La Satire. Littératures française et anglaise, Paris: Armand Colin | |
dc.references | Elliott Robert, 1960, The Power of Satire: Magic, Ritual, Art, Princeton University Press | |
dc.references | Framboisière Nicolas Abraham de la, 1608, Le Gouvernement necessaire à chacun pour vivre longuement en santé avec le gouvernement requis en l’usage des eaux Minerales, tant pour la preservation, que pour la guarison des maladies rebelles, Paris: Charles Chastellain | |
dc.references | Galien, 1821-1833, De temperamentis liber secundus, III, in : Claudii Galeni Opera omnia. Editionem curavit C. G. Kühn, t. I-XX, Leipzig: prostat in officina libraria Car. Cnoblochii | |
dc.references | Gallier Anatole de, 1878, « L’imprimerie à Tournon », Bulletin de la Société Départementale d’Archéologie et de Statistique de la Drome, t. XII, Valence | |
dc.references | Kaczor Idaliana, 2012, Deus ritus cultus. Studium na temat charakteru religii starożytnych Rzymian, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | |
dc.references | Koźluk Magdalena, 2012, « Folie et mélancolie. Un débat dans l’histoire », in : H. Perdicoyianni-Paleologou (ed.), The Concept of Madness from Homer to Byzantium, Venezia: Lexis | |
dc.references | Lenient Charles, 1866, 2e éd. revue et corrigée, 1877, La Satire en France, ou la littérature militante au XVIe siècle, Paris: Hachette | |
dc.references | López Poza Sagrario, 1993, “Los emblemas y jeroglificos medicos de Louis de Caseneuve”, Cuadernos de Arte e Iconología, Madrid: Fundación Universitaria Espanola, t. VI (12), 9-21 | |
dc.references | Manning John, Marc van Vaeck, 1999, The Jesuits and the Emblems Tradition, Turnhout: Brepols | |
dc.references | Mathieu-Castellani Gisèle, 1988, Emblèmes de la mort. Le dialogue de l’image et du texte, Paris: Nizet | |
dc.references | Pietrzak Witold Konstanty, 2011, „Thomas Sonnet de Courval a tradycja francuskiej nowelistyki”, in : M. Abramowicz, P. Matyaszewski (red), Dawne literatury romańskie. Żywioły, temperamenty, charaktery, Lublin: Wydawnictwo KUL, 121-134 | |
dc.references | Renner Bernd (éd.), 2008, La Satire dans tous ses états. Le « meslange satyricque » à la Renaissance française, Genève: Droz | |
dc.references | Robillard de Beaurepaire Eugène de, 1865, « Les satires de Sonnet de Courval », Mémoires de l’Académie Impériale des Sciences, Arts et Belles Lettres de Caen, Caen: Le Blanc-Hardel, 164-228 | |
dc.references | Roger Jacques, 1969, « Emblématique et médecine », Histoire des sciences médicales (3-4), 115-131 | |
dc.references | Sonnet de Courval Thomas, 1622, Les Œuvres satyriques, seconde edition reveue, corrigée et augmentée par l’Autheur, Paris: Rollet Boutonné | |
dc.references | Tervarent Guy de, 1958, Attributs et symboles dans l’art profane 1450-1600. Dictionnaire d’un langage perdu, Genève: Droz | |