Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKoźluk, Magdalena
dc.contributor.authorPietrzak, Witold
dc.date.accessioned2015-05-25T08:27:49Z
dc.date.available2015-05-25T08:27:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/9062
dc.description.abstractW niniejszym artykule zestawiono i porównano dwóch lekarzy-humanistów, którzy żyli i tworzyli w pierwszej połowie XVII wieku. Interesując się jednocześnie literaturą i medycyną, pozostawili oni po sobie dzieła ukazujące wielorakość składników kultury tamtego okresu. Choć specjalizowali się w różnych gatunkach literackich, w satyrze i w emblemacie, to obaj wykorzystali teorię czterech płynów ustrojowych w oryginalny i właściwy sobie sposób. Pierwszy z nich, Thomas Sonnet de Courval (1577-1627), zastosował tę teorię w kontekście tradycyjnego sporu o kobietę do wyjaśnienia sporów małżeńskich, dając po raz pierwszy nie wartościującą, lecz naukową ich wykładnię. Drugi z autorów natomiast, Louis de Caseneuve (1577-1627), starał się uwypuklić dominujące cechy każdego z czterech temperamentów po to, aby za pomocą alegorii i mnemotechniki ułatwić zapamiętywanie doktryny fizjologicznej. Utwory tych dwóch humanistów stanowią tym samym interesujący przykład przenikania medycyny do sztuki literackiej w epoce późnego Renesansu.pl_PL
dc.description.abstractThis study considers and compares two humanist physicians who lived and were actif in the first half of the 17th century. Both of them interested in literature and medicine created works that testify to the multifaceted culture of the period. Within two different literary genres, satire and emblem, and in their own distinctive way, they deal with the doctrine of the four temperaments. Thomas Sonnet de Courval (1577-1627) perceives the theory from the perspective of the contemporary literary “Debate on Women” which discussed the institution of marriage, and gives not an axiological, but a scientific explanation of the issues raised. On the other hand, Louis de Caseneuve (1577-1627) tries to stress dominant features of the four temperaments in order to facilitate memorizing the physiological doctrine through allegory and mnemotechnics. The works of these two authors are interesting examples of how medicine and literature are interwoven in the humanist culture of the late Renaissance period.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;9
dc.subjecthumanist physicianspl_PL
dc.subjectsatirepl_PL
dc.subjectmedical emblemspl_PL
dc.subjectdoctrine of the four temperamentspl_PL
dc.subjectmultifaceted culturepl_PL
dc.subject17th centurypl_PL
dc.subjectart of memorypl_PL
dc.subject“Debate on Women”pl_PL
dc.subjectlekarze humaniścipl_PL
dc.subjectsatyrapl_PL
dc.subjectemblematy medycznepl_PL
dc.subjectteoria czterech płynów ustrojowychpl_PL
dc.subjectwielorodność kulturypl_PL
dc.subjectXVII wiekpl_PL
dc.subjectmnemotechnikapl_PL
dc.subjectspór o kobietępl_PL
dc.titleAu carrefour de la médecine et de la littérature : Thomas Sonnet de Courval et Louis de Caseneuvepl_PL
dc.title.alternativeWhere medicine and literature meet: Thomas Sonnet de Courval and Louis de Caseneuvepl_PL
dc.title.alternativeNa styku medycyny i literatury: Thomas Sonnet de Courval i Louis de Caseneuvepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number31-44pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesCaseneuve Louis de, 1626, Hieroglyphicorum et medicorum emblematum DODEKAKROYNOS, Lugduni: Sumptibus Pauli Frellon, in : I. P. Valerianus, Hieroglyphica, Lugduni: apud Paulum Frellon
dc.referencesCoste Joël, 2008, « Un regard médical sur la société française à l’époque d’Henri IV et de Marie de Médicis. Thomas Sonnet de Courval (1577-1627), gentilhomme normand et médecin satirique », XVIIe siècle, 2 (239), 339-361
dc.referencesDekoninck Ralph, 2011, « Imaginer la science : la culture emblématique jésuite entre ars rhetorica et scientia imaginum », in : Transmigrations. Essays in honour of Alison Adams and Stephen Rawels, Glasgow: Glasgow Emblems Studies, vol. 14, 105-120
dc.referencesDimler Richard G., 2002, “Current Jesuit Emblem Studies: An Overview”, in : Emblems Studies in honour of Peter M. Daly, ed. By M. Bath, P. F. Campa, D. S. Russell, Baden-Baden: Verlag Valentin Koerner, 63-122
dc.referencesDu Chesne Joseph, 1627, Le Pourtraict de la santé, Paris: Claude Morel
dc.referencesDuval Sophie, Marc Martinez, 2000, La Satire. Littératures française et anglaise, Paris: Armand Colin
dc.referencesElliott Robert, 1960, The Power of Satire: Magic, Ritual, Art, Princeton University Press
dc.referencesFramboisière Nicolas Abraham de la, 1608, Le Gouvernement necessaire à chacun pour vivre longuement en santé avec le gouvernement requis en l’usage des eaux Minerales, tant pour la preservation, que pour la guarison des maladies rebelles, Paris: Charles Chastellain
dc.referencesGalien, 1821-1833, De temperamentis liber secundus, III, in : Claudii Galeni Opera omnia. Editionem curavit C. G. Kühn, t. I-XX, Leipzig: prostat in officina libraria Car. Cnoblochii
dc.referencesGallier Anatole de, 1878, « L’imprimerie à Tournon », Bulletin de la Société Départementale d’Archéologie et de Statistique de la Drome, t. XII, Valence
dc.referencesKaczor Idaliana, 2012, Deus ritus cultus. Studium na temat charakteru religii starożytnych Rzymian, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
dc.referencesKoźluk Magdalena, 2012, « Folie et mélancolie. Un débat dans l’histoire », in : H. Perdicoyianni-Paleologou (ed.), The Concept of Madness from Homer to Byzantium, Venezia: Lexis
dc.referencesLenient Charles, 1866, 2e éd. revue et corrigée, 1877, La Satire en France, ou la littérature militante au XVIe siècle, Paris: Hachette
dc.referencesLópez Poza Sagrario, 1993, “Los emblemas y jeroglificos medicos de Louis de Caseneuve”, Cuadernos de Arte e Iconología, Madrid: Fundación Universitaria Espanola, t. VI (12), 9-21
dc.referencesManning John, Marc van Vaeck, 1999, The Jesuits and the Emblems Tradition, Turnhout: Brepols
dc.referencesMathieu-Castellani Gisèle, 1988, Emblèmes de la mort. Le dialogue de l’image et du texte, Paris: Nizet
dc.referencesPietrzak Witold Konstanty, 2011, „Thomas Sonnet de Courval a tradycja francuskiej nowelistyki”, in : M. Abramowicz, P. Matyaszewski (red), Dawne literatury romańskie. Żywioły, temperamenty, charaktery, Lublin: Wydawnictwo KUL, 121-134
dc.referencesRenner Bernd (éd.), 2008, La Satire dans tous ses états. Le « meslange satyricque » à la Renaissance française, Genève: Droz
dc.referencesRobillard de Beaurepaire Eugène de, 1865, « Les satires de Sonnet de Courval », Mémoires de l’Académie Impériale des Sciences, Arts et Belles Lettres de Caen, Caen: Le Blanc-Hardel, 164-228
dc.referencesRoger Jacques, 1969, « Emblématique et médecine », Histoire des sciences médicales (3-4), 115-131
dc.referencesSonnet de Courval Thomas, 1622, Les Œuvres satyriques, seconde edition reveue, corrigée et augmentée par l’Autheur, Paris: Rollet Boutonné
dc.referencesTervarent Guy de, 1958, Attributs et symboles dans l’art profane 1450-1600. Dictionnaire d’un langage perdu, Genève: Droz


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord