Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBarańska-Szmitko, Anna
dc.date.accessioned2015-05-20T08:29:10Z
dc.date.available2015-05-20T08:29:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8986
dc.description.abstractThe aim of this paper is to verify the capacities and limitations of the column (understood as a genre) as a tool for creating the image of its author. In the paper, the distinguishing features of a column are first presented, and then a hypothesis is proposed for predicting what attributes of its author might be generated by the column’s features. This hypothesis is juxtaposed against the results of empirical research. The main task of the study was to read the texts of one of two Polish columnists – Krzysztof Varga and Szymon Hołownia – and subsequently answer questions indicating the authors’ attributes. This procedure enabled an image of the text’s author to be recreated. The results showed the influence that the distinguishing features of a column have on the image of a text’s author for readers.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectcolumnpl_PL
dc.subjectimagepl_PL
dc.subjectimage researchespl_PL
dc.titleMożliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autorapl_PL
dc.title.alternativeThe capacities and limitations of the column as a tool for creating an image of its authorpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[211]-227pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej; Łódź, 90-236, ul. Pomorska 171/173.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Barańska-Szmitko – jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, Zakładu Teorii i Praktyki Komunikacji. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół wizerunku, możliwości jego kreowania na poziomie werbalnym oraz interdyscyplinarnego podejścia w posługiwaniu się metodologią badania komunikacji, w szczególności językowej. Prowadzi projekt badawczy Kreowanie wizerunku autora felietonu przez odbiorcę tekstu, stanowiący jednocześnie podstawę jej rozprawy doktorskiej. Wymienione kierunki badań znalazły swoje odzwierciedlenie w takich publikacjach, jak np.: Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Wrocław 2013, s. 155–177; Wpływ zmiany zdjęcia autora felietonu na jego wizerunek, [w:] Communication design. Projektowanie komunikacji 1, red. M. Grech, A. Siemes, Wrocław 2012, s. 157–170.pl_PL
dc.referencesBarańska-Szmitko A., Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Wrocław 2013.pl_PL
dc.referencesBarańska-Szmitko A., Wizerunek Szymona Hołowni komunikowany w jego felietonach, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 3 [w druku].pl_PL
dc.referencesBudzyński W., Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesChudziński E., Felieton. Geneza i ewolucja gatunku, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. 4 zm., uzup., rozszerz., Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesFleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesFleischer M., Typologia komunikacji, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesGrech M., Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań, [w:] Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże, red. M. Grech, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesJedliński R., Gatunki publicystyczne w szkole średniej, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesKlein T., Felieton – niektóre historyczne i teoretyczne aspekty gatunku, „Polonistyka” 1983, nr 4.pl_PL
dc.referencesMaziarski J., Felieton, [w:] Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław 1976.pl_PL
dc.referencesNiczyperowicz A., Felieton. Piękny pasożyt, [w:] Dziennikarstwo od kuchni, red. Niczyperowicz, Poznań 2001.pl_PL
dc.referencesNiczyperowicz A., Przepis na felieton, [w:] Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996.pl_PL
dc.referencesSiemes A., Jak badać komunikację, [w:] „Communication Design Magazine” 2011, vol. 1, http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/jak_badac_komunikacje/ [dostęp: 6.01.2014].pl_PL
dc.referencesSławkowa E., Style współczesnego felietonu (Z zagadnień stylistyki gatunku), [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1: Mowy piękno wielorakie, red. D. Ostaszewska, Katowice 2000.pl_PL
dc.referencesStasińki P., Poetyka i pragmatyka felietonu, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesSteciąg M., Informacja, wywiad, felieton. Sposób istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym, Zielona Góra 2006.pl_PL
dc.referencesWojcik K., Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesWojtak M., Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Lublin 2008.pl_PL
dc.referencesWojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.pl_PL
dc.referencesWojtak M., Rola stylizacji w modyfikowaniu poetyki felietonu, „Prace Filologiczne” 2007, t. 53.pl_PL
dc.referencesWolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesFras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.pl_PL
dc.referencesLitwin J., Stylistyczne atrybuty felietonistyki J. Waldorffa, [w:] Składnia. Stylistyka. Struktura tekstu, red. M. Krauz, K. Ożóg, Rzeszów 2002.pl_PL
dc.contributor.authorEmailankabaranska@poczta.fmpl_PL
dc.relation.volume23


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord