dc.contributor.author | Jadacki, Jacek Juliusz | |
dc.date.accessioned | 2015-05-15T07:44:50Z | |
dc.date.available | 2015-05-15T07:44:50Z | |
dc.date.issued | 1993 | |
dc.identifier.issn | 0208-6107 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8817 | |
dc.description.abstract | Punktem wyjścia rozważań są cztery hipotezy: dwie leksykalne, gramatyczna i historyczna:
1. Wyrażenie „rozumieć" jest polisemem i to podwójnie:
a) wieloznacznością właściwą wielu predykatom mentalnym (tj. może mieć w szczególności
sens aktualny, habitualny, sekwencyjny lub procesualny);
b) wieloznacznością swoistą (tj. może w szczególności mieć sens intuicyjny, identyfikacyjny, indulgencyjny lub inskrypcyjny).
2. Wyrażenie „rozumieć” w sensie identyfikacyjnym występuje w kontekstach eliptycznych
(może mieć wówczas sens esencjalny, strukturalny, funkcjonalny, kauzalny, kategorialny lub
konceptualny).
3. Wszelkie (niemetaforyczne) konteksty i derywaty wyrażenia „rozumieć" dadzą się
sparafrazować za pomocą wprowadzonych rozróżnień.
4. Różnice zdań w sprawie rozumienia albo biorą się z pomieszania znaczeń, albo są
empirycznie testowalne.
Przedstawione hipotezy pozwalają usunąć nieporozumienia, dotyczące kolejno: argumentów
relacji rozumienia, kategorii semantycznej „rozumienia", relacji między poszczególnymi pojęciami
„rozumienia" oraz. między rozumieniem a innymi funkcjami mentalnymi, warunkami poprawności
definicji „rozumienia konceptualnego", na koniec kryteriów kompetencji językowej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica;9 | |
dc.title | Misunderstandings about Understanding | pl_PL |
dc.title.alternative | Nieporozumienia wokół rozumienia | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 33-41 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Warsaw University, Poland | pl_PL |