Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica
Browse by
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica
jako rocznik istnieje od 1981 roku. W nowej postaci, jako
Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica
ukazuje się począwszy od numeru 27(1) z 2015 roku.
Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica
to pismo naukowe poświęcone zagadnieniom filozofii praktycznej, filozofii kultury i szeroko pojętej aksjologii. Służyć ma ono pogłębionej filozoficznej refleksji nad problemami współczesnego życia społecznego i kształtem przestrzeni publicznej. Publikujemy teksty dotyczące badań nad etycznymi, estetycznymi, a także prawnymi i politycznymi aspektami współczesnych praktyk społecznych i kulturowych, jak również prace zajmujące się zagadnieniami filozofii praktycznej i estetyki z perspektywy historycznej, jak też stricte filozoficzno-teoretycznej. Zapraszamy do współpracy autorów polskich i zagranicznych związanych z filozofią, jak i reprezentantów innych dyscyplin, w tym także praktyków, aktywnych w swej działalności w sferze publicznej. Chcemy, by na łamach czasopisma konfrontowane były ze sobą perspektywy, z jakich na te same bądź na zbliżone zagadnienia patrzą przedstawiciele różnych dziedzin wiedzy – a więc filozofii, estetyki, etyki, politologii, nauk prawnych, a także ekonomii, medycyny, czy też religioznawstwa, kulturoznawstwa. Zależy nam również na tym, by na te same zagadnienia spojrzeli zarówno teoretycy, jak i praktycy, którzy mierzyć się muszą z nimi w swej konkretnej działalności w sferze publiczno-społecznej.
Poszczególne numery
Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica
mają w założeniu profil tematyczny i poświęcone są zagadnieniom ze specyficznych obszarów, jak przede wszystkim etyka i estetyka, ale także bioetyka, filozofia prawa, czy politologia. W każdym numerze obok artykułów naukowych publikowane będą artykuły polemiczne, omówienia dyskusji prowadzonych w filozoficznej prasie zagranicznej, komentarze i recenzje z prac naukowych. Do publikacji przyjmowane są teksty w języku polskim, angielskim i w innych językach kongresowych.
Dyscyplina: filozofia
Punktacja MNiSW: 20 punktów (2019)
Redakcja Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica - Aesthetica - Practica
ul. Lindleya 3/5
PL 90-131 Łódź
WWW:
http://folia-eap.uni.lodz.pl/pl/strona-glowna/
e-mail: fph.eap.redakcja@filozof.uni.lodz.pl
Nazwa wydawcy: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
eISSN: 2353-9631
ISSN: 0208-6107
Redaktor naczelny:
Andrzej M. Kaniowski
Zespół redakcyjny:
Agnieszka Rejniak-Majewska - sekretarz redakcji
Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Ewa Wyrębska
Jack J. Hutchens - korekta w j. angielskim
Justyna Czupiłka - korekta w j. polskim
Międzynarodowa Rada Doradcza:
Jan C. Joerden (Europa-Universität Viadrina)
Georg Lohmann (Prof. em. Otto-von-Guericke University Magdeburg)
Antonio Remesar (Universitat de Barcelona)
Gunnar Skirbekk (Universitetet i Bergen)
Richard Shusterman (Florida Atlantic University)
Richard Wolin (City University NY)
Polska Rada Naukowa;
Marek Gensler (Uniwersytet Łódzki)
Piotr Gutowski (Katolicki Uniwersytet Lubelski)
Marzenna Jakubczak (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie)
Marek Kozłowski (Uniwersytet Łódzki)
Roman Kubicki (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Józef Piórczyński (Prof. em., Uniwersytet Łódzki)
News
Collections in this community
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica 28/2016 [8]
Antoni Kępiński (1918–1972) – Philosophie und Psychiatrie
Recent Submissions
-
Komentarz do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w zakresie podstawowym w szkole średniej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The text is a critical commentary on the project of the curriculum of philosophical education in secondary schools. The authors – an interdisciplinary team of school and academic teachers – analyse the goals of the project ... -
Human drama in art of the blind painters Sargy Mann and John Bramblitt and in Fr. Józef Tischner’s reflections
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Nothing intrigues more than performing tasks that disability renders impossible. Overcoming physical limitations and mental restraints raises an interesting issue of the human creative potential broadly investigated by ... -
Pokazać niedające się pokazać. Wieloznaczność i wytwarzanie (obrazów) wspólnoty
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the article I discuss the strategies of visualizing the community in the video of Anna Okrasko Next to you I remember I am (2016). The images of the communities artist proposes are based on politician’s speech and scenes ... -
Komentarz do opublikowanego projektu podstaw programowych nauczania etyki w szkole podstawowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The text is a commentary on the project of core curricula in ethics, which was published by the Polish Ministry of Education in 2016 in connection with the reform of education in Poland. The authors draw attention to the ... -
Treści kształcenia a uczenie się, aby żyć wspólnie. Przykłady z podstawy programowej kształcenia ogólnego z przedmiotu etyka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of this paper is twofold. First, to analyze the different understandings of the content in Polish general education core curriculum and then to produce a reliable model for practitioners, mainly ethics teachers how ... -
Gradualizm etyczny – poza antropocentryzmem i biocentryzmem?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The realm of ethics is most often restricted to man and the human world: only humans can act morally or immorally, only humans can be morally praised or blamed, only humans can be moral agents and only humans can be moral ... -
Dialektyka oporu. Edukacja jako proces odkrywania znaczeń
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Splitting up of educational practice into a value-free cognitive component and a cognition-free emotive component which dominated in modern account of education, has led to the serious misunderstanding of the subject and ... -
Jak podstawa programowa kształcenia ogólnego w polskiej szkole podstawowej ujmuje umiejętność oceniania jako kompetencję ucznia?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In this article, I analyze a legally established core curriculum for basic education in Poland. This analysis aims to draw attention to the risk that in Polish primary school the student’s ability to make such evaluations ... -
Od Redakcji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Od Redakcji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Etyka w polskiej szkole w opiniach nauczycieli praktyków (analiza danych jakościowych)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article presents the results of empirical analysis of the transcription of twenty-two in-depth free interviews conducted with ethics teachers, teaching this subject in Polish schools at various levels of education. The ... -
Etyka niezależna a przedmiot szkolny etyka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The ethical ideas developed by Tadeusz Kotarbiński have long triggered philosophical discussions, but they can also be inspiring for other sciences. The article presents the concept of independent ethics from the pedagogical ... -
Nauczanie etyki w szkołach w Polsce – rozwiązania organizacyjne oraz podręczniki i materiały edukacyjne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article presents the results of a nationwide survey concerning the opinions and experiences of ethics teachers related to the teaching of this subject in schools in Poland. Particular attention is devoted to the ... -
Pamięć zbiorowa jako alibi
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The subject of the article is the concept of collective memory, considered through the prism of ‘lived history’ – appearing in two forms: ‘lived in the actual and objective sense’ and ‘experienced in the content sense’ – ... -
W kwestii sprawiedliwości diachronicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This text is drawn from autobiographical notes and published here for the first time. It addresses the complex question of what stance members of later-born generations should adopt as fellow citizens toward the moral and ... -
Perception of Urban Habitat and the Structure of Human Interaction. Dialogues with the Artist as Part of Creative Intervention
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In this paper I bring closer some of the aspects of my work, I show the approach to the space when working in public locations. The components of this approach are a careful observation of the environment, spending time ... -
Among Prestigious Edifices – on Ceramic Decorations and Mosaics in Poland Post-WWII
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Ceramic materials may have multifarious applications, the visual arts being one of them. Furthermore, they have been often used in architecture for decorative purposes. In Poland, the application of ceramics in architecture ... -
Cricoteka – Theatrical Dimension of Architecture
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The paper concerns the analysis of the building of Cricoteka in terms of theatricality, which is the role of architecture in the performance of city life. It discusses such aspects as the transfer of the idea of theatre ... -
Sleep in the City. Private Experience of Beauty and Its Urban Implications
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In my paper I try to trace and understand the reasons for the birth of the 24/7 world as it is described by Johnatan Crary in his book 24/7 Late Capitalism and the Ends of Sleep. He proposes a grim vision of late capitalism ... -
Dual Place of Street Art – the City vs the Internet
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Street art (or more broadly urban art), as the name suggests, has its own specific place, which is the street. However one would be mistaken to think that this type of art can only be seen there. Most street art lovers ...