Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzezińska, Joanna
dc.date.accessioned2012-07-16T05:46:46Z
dc.date.available2012-07-16T05:46:46Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/868
dc.description.abstractW ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost zainteresowania islamem na Zachodzie zarówno w mediach, jak i w środowiskach akademickich oraz wśród zwykłych ludzi. Niewątpliwie zwiększona uwaga wobec wyznawców Allacha wynika w dużej mierze z powszechnej społecznej obawy przed odmienną i nierzadko wrogą mniejszością religijną i kulturową, której liczna reprezentacja i wyraźna obecność w wielu państwach zachodnich nie daje się ignorować. Aby pozbyć się lęku względem jakiejkolwiek innej, obcej kultury, należy ją poznawać, studiować i próbować zrozumieć, posługując się przy tym znanymi sobie narzędziami, pojęciami, twierdzeniami przede wszystkim dla porównania, zbadania różnic i podobieństw. Niniejszy artykuł stanowi również głos w dyskusji na temat islamu z perspektywy zachodniej, a ściślej na temat działań emancypacyjnych kobiet muzułmańskich jako ruchu feministycznego, którego koncepcja i założenia teoretyczne stanowią dorobek myśli i nauki zachodniej. Celem opracowania jest próba odpowiedzi na pytania: czy i jaki feminizm jest możliwy w kręgu kultury arabsko-muzułmańskiej? Dla rozważenia tezy o syntezie pojęć islamu i feminizmu w pierwszej części artykułu zostały zdefiniowane znaczenia obu terminów. Następnie przeprowadzono rekonstrukcję procesu powstania i ewolucji ruchu kobiet w Egipcie poprzez charakterystykę trzech fal ruchu w oparciu o dotychczasową anglojęzyczną literaturę przedmiotu. Na jej podstawie w konkluzjach uzasadniono i objaśniono pojęcia: „feminizm muzułmański”, „feminizm islamski” oraz „feminizm islamistyczny”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 39
dc.subjectgenderpl_PL
dc.subjectruch kobietpl_PL
dc.subjectruch kobiet w Egipciepl_PL
dc.subjectislampl_PL
dc.subjectfeminizmpl_PL
dc.subjectfeminizm muzułmańskipl_PL
dc.subjectfeminizm islamskipl_PL
dc.subjectfeminizm islamistycznypl_PL
dc.titleIslam i feminizm? - ruch kobiet w Egipcie na rzecz równouprawnienia płcipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number129-148
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.referencesAhmed L. (1992), Women and Gender in Islam, New Haven–London: Yale University Press
dc.referencesAmani Saleh A. (2010), Womens Movement In: Kuwait, Egypt, Iran and the UK, AuthorHouse.
dc.referencesAmin Qasim (1992), The Liberation of Women and The New Woman, trans. S. Sidhom Peterson, Cairo: American University in Cairo Press
dc.referencesAl-Ali N. S. (2000), Secularism, Gender and the State in the Middle East. The Egyptian Women’s Movement, Cambridge: Cambridge University Press.
dc.referencesAl-Ali N. S. (2002), The Women’s Movements in Egypt with Selected References to Turkey, Civil Society and Social Movements Programme Paper, No. 5, United Nations Research Institute for Social Development
dc.referencesBadran M., Cooke F. (eds.), (1990), Opening the Gates: A Century of Arab Feminist Writing, Bloomington: Indiana University Press
dc.referencesBadran M. (1993), Gender Activism: Feminists and Islamists in Egypt, [w:] Moghadam v. (ed.), Identity Politics and Women: Cultural Reassertions and Feminisms in International Perspective, Boulder: Westerview Press.
dc.referencesBadran M. (1995), Feminists, Islam, and Nation: Gender and the Making of Modern Egypt, Princeton: Princeton University Press.
dc.referencesBadran M. (2005), Between Secular and Islamic Feminism/s. Reflections on the Middle East and Beyond, „Journal of Middle East Women’s Studies”, vol. 1 (1).
dc.referencesBadran M. (2009), Feminism in Islam. Secular and Religious Convergences, Oxford: Oneworld Publications
dc.referencesDuval S. (1998), New Veils and New Voices: Islamist Women’s Groups in Egypt, [w:] Ask K., Tjomsland M., Women and Islamization: Contemporary Dimensions of Discourse on Gender Relations, Oxford: Berg
dc.referencesEl Saadawi N. (1997), The Nawal El Saadawi Reader, New York–London: Zed Books
dc.referencesEl Saadawi N. (2007a), The Hidden face of Eve, New York–London: Zed Books
dc.referencesEl Saadawi N. (2007b), Women at Poin Zero, New York–London: Zed Books
dc.referencesEl Saadawi N. (2011), Forty Years of Women’s Lib, „The Guardian”, 11.03.
dc.referencesKaram A. (1998), Islam, Secularisms and the State: Contemporary Feminism in Egypt, London: Macmillian.
dc.referencesKoran (1986), tłum. J. Bielawski, Warszawa: PIW.
dc.referencesMajcher A. (2005), Feministka Zajnab al-Ghazali?, [w:] Dziekan M. M., Kończak I. (red.), Kobiety Bliskiego Wschodu, Łódź: Ibidem
dc.referencesMalinowska E. (2002), Feminizm europejski, demokracja parytetowa a polski ruch kobiet, Łódź: Wyd. UŁ
dc.referencesNalborczyk A. S., Marek A. (2005), Nie bój się islamu. Leksykon dla dziennikarzy, Warszawa: Więź
dc.referencesPutnam Tong R. (2002), Myśl feministyczna. Wprowadzenie, Warszawa: PWN
dc.referencesSha’rawi H. (1986), Harem Years: The Memoire of an Egyptian Feminist, New York: Feminist Press at the University of New York.
dc.referencesSłownik języka polskiego (2011), Warszawa: PWN, http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=feminizm dostęp 21.11.2011
dc.referencesSłownik socjologii i nauk społecznych (2006), Warszawa: PWN.
dc.referencesŚlęczka K. (1999), Feminizm, Katowice: Książnica
dc.referencesTalhami G. H. (1996), The Mobilization of Muslim Women in Egypt, Gainesville: University Press of Florida.
dc.referencesWarnock Fernea E. (1998), In Search of Islamic Feminism, New York: Anchor Books Doubleday
dc.referencesYamani M. (ed.), (1996), Feminism and Islam: Llegal and Literary Perspectives, London: Ithaca Press


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord