Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRydz, Sylwia
dc.contributor.authorGłód, Anita
dc.date.accessioned2015-04-30T09:27:40Z
dc.date.available2015-04-30T09:27:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8574
dc.description.abstractTożsamość osobowa jest jednym z podstawowych aspektów jednostki, który daje jej poczucie ciągłości w czasie, spójności i odrębności od innych. Koncepcja tożsamości wywodzi się od Erika Eriksona, następnie została wzbogacona przez Jamesa Marcię oraz Wima Meeusa, gdzie zostały wyodrębnione cztery statusy tożsamości jako cztery sposoby radzenia sobie z problemami tożsamościowymi. Poczucie tożsamości kształtuje się przez całe życie jednostki, jednakże na okres dorastania przypada kryzys tożsamości. To wówczas człowiek stawia sobie podstawowe pytania związane z poczuciem Ja: kim jestem, do czego dążę, co jest dla mnie ważne? To gdzie mieszkamy – czy w ojczyźnie, czy poza nią – wydaje się mieć znaczenie dla kształtowania się tożsamości osobowej. Podjęto próbę porównania statusów tożsamości młodych Polaków mieszkających w Polsce oraz młodych Polaków mieszkających na Litwie. W badaniu zastosowano odrębny pomiar czterech statusów tożsamości dla czterech sfer ważnych z punktu widzenia poszukiwań i wyborów tożsamościowych: sfera relacji z rodzicami, rówieśnikami, szkoła, ideologia. Uzyskano szereg interesujących różnic.pl_PL
dc.description.abstractPersonal identity is one of the basic aspects of an individual. It gives her/him a sense of continuity, integrity, and individuality. The concept of identity was originated by Eric Erikson and later it was elaborated by James Marcia, who differentiated four statuses of identity based on four methods of coping with identity issues. Additional work with regard to the subject of personal identity was developed by Wim Meeus. The sense of personal identity develops throughout individual life span; however, the main crisis of identity occurs during adolescence. At this time a person asks herself/himself the fundamental questions related to self awareness: Who am I? What are my goals? What is important for me? Where we live, whether in a homeland or not, appears to have a great significance in shaping personal identity. The attempt was undertaken to compare the statuses of identity of young Poles living in Poland and those living in Lithuania. In the research there was employed a distinct measurement of four statuses of identity for four spheres of human functioning: a sphere of the relationships with parents, peers, a school, and an ideology. A range of interesting and varied results was obtained.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;18
dc.subjectstatuses of identityen
dc.subjectpersonal identityen
dc.subjectstatusy tożsamościpl_PL
dc.subjecttożsamość osobowapl_PL
dc.titleStatusy tożsamości osobowej u młodzieży zamieszkującej Polskę oraz mieszkającej na Litwiepl_PL
dc.title.alternativeThe statuses of personal identity in adolescents living in Poland and Lithuaniaen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number111-127pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Psychologiipl_PL
dc.identifier.eissn2353-4824
dc.referencesBambrowicz O. (2008). Polak mały poza Polską – „Ten inny” czy „ten obcy”?, http://www.badanialiterackie. pl/obcy/209-218_Bambrowicz.pdf [dostęp: 15.10.2012].pl_PL
dc.referencesErikson E. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesGrochmal-Bach B., Puchalska M. (2004). Tożsamość człowieka a teoria mikrogenetyczna. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Padagogiczna „Ignatianum”.pl_PL
dc.referencesGrygielski M. (1999). Style komunikacji rodzicielskiej a identyfikacja dzieci z rodzicami. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesKroger J., Martinussen M., Marcia J. (2010). Identity status change during adolescence and young adulthood: A meta-analysis. Journal of Adolescence, 33, 638–698.pl_PL
dc.referencesMarcia J. (1980). Identity in adolescence. [W:] J. Adelson (red.), Handbook of Adolescent Psychology. New York: Wiley and Sons.pl_PL
dc.referencesMarcia J. (1993). The status of the statuses: Research review. [W:] J. E. Marcia, A. S. Waterman, D. R. Matteson, S. L. Archer, J. L. Orlofsky, Ego identity. A Handbook for Psychosocial Research (s. 22–41). New York: Springer-Verlag.pl_PL
dc.referencesMeeus W. (1993). Occupational identity development, school performance, and social support in adolescence: Findings of a Dutch study. Adolescence, 28 (112), 809–818.pl_PL
dc.referencesMeeus W. (1996). Studies on identity development in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 25 (5), 569–598.pl_PL
dc.referencesMeeus W. (2011). The study of adolescent identity formation 2000–2010: A review of longitudinal research. Journal of Research on Adolescence, 21 (1), 75–94.pl_PL
dc.referencesNowicka E. (2000). Polacy na Litwie – polskość zagrożona. [W:] E. Nowicka, I. Kabzińska, R. Wyszyński (red.), Polacy czy cudzoziemcy? Polacy za wschodnią granicą (s. 79–125). Kraków: Wydawnictwo Nomos.pl_PL
dc.referencesRostowski J. (1999). Rola statusu tożsamości w procesie wyboru kariery zawodowej. [W:] H. Skłodowski (red.), Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesRaport o sytuacji Polonii i Polaków za granicą 2012 (2013). Warszawa: Ministerstwo Spraw zagranicznych.pl_PL
dc.referencesRydz S. (2002). Rozwój tożsamości osobowej u młodzieży w świetle koncepcji Wima Meeusa. [W:] T. Rostowska, J. Rostowski (red.), Rodzina – rozwój – praca (s. 91–107). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki.pl_PL
dc.referencesRydz S. (2005). Osobowościowe uwarunkowania przekształceń statusów tożsamości osobowej u młodzieży. Niepublikowana praca doktorska. Łódź: Uniwersytet Łódzki.pl_PL
dc.referencesStraś-Romanowska M. (2008). Tożsamość w czasach dekonstrukcji. [W:] B. Zimoń-Dubowik, M. Gamian-Wilk (2008). Oblicza tożsamości: perspektywa interdyscyplinarna (s. 19–46). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesTrzópek J., Wasilewska M. (2008). Wpływ przekazów rodzinnych na problemy tożsamościowe związane z podejmowaniem ról społecznych przez kobiety u progu dorosłości. [W:] D. Kubacka- Jasiecka, M. Kuleta (2008). W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości (s. 161– 179). Kraków: Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesWong T., Branje S., VanderValk I., Hawk S., Meeus W. (2010). The role of siblings in identity development in adolescence end emerging adulthood. Journal of Adolescence, 33, 673–682.pl_PL
dc.referencesWyszyński R. (2013). Sytuacja Polaków na Litwie, http://historiapolski.eu/sytuacja-polakow-na-litwie- t9899.html [dostęp: 5.03.2014].pl_PL
dc.referencesRostowski J., Rostowska T. (1986). Kształtowanie identyczności osobowej studentów jako tło psychologiczne oddziaływań wychowawczych. [W:] K. Jaskot (red.), Cele i zadania wychowania w szkole wyższej (79-99). Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.pl_PL
dc.contributor.authorEmailsylwiar@uni.lodz.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord