Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLewczuk, Joanna
dc.date.accessioned2015-04-30T08:19:01Z
dc.date.available2015-04-30T08:19:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8568
dc.description.abstractThe article is about the impact of social orientation on the relationship between generated assessments of the characteristics of another individual and emotion presented on his/her face. An omnibus type representative survey was carried out according to the experimental scheme, entirely via the Internet (N = 972). The following tools were used: a modifi ed version of the Ring Measure of Social Values (Liebrand, 1984) for the measurement of social value orientations; photographs of facial expressions (happiness, anger, neutrality) for the experimental manipulation; a scale for the assessment of perception of the individuals presented on the photographs. As expected, the link was demonstrated between social value orientations and the assessment about someone displaying various emotions on the face. Moderating nature of social orientation was connected with the degree of the orientation on the others as well as with the category of social orientation, but in relation to two of the eleven dimensions of features: “willing to cooperate” and “predictable”. The results seem to indicate the altruism orientation as the distinctive one in terms of moderating the relationship between observed emotion and generated evaluation. The results were given an interpretation, and areas were suggested in which it was worth planning additional researches that might provide the knowledge required to draw fi nal conclusions. It was highlighted that specifi c methodological solutions which might have infl uenced the structure of results were applied.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy wpływu orientacji społecznych na związek między generowanymi na temat obcej osoby ocenami a prezentowaną przez nią na twarzy emocją. Badanie reprezentatywne typu omnibus przeprowadzono w schemacie eksperymentalnym za pośrednictwem internetu (N = 972). Wykorzystywane narzędzia to: zmodyfi kowana wersja Metody Kołowej Liebranda (Liebrand, 1984) do pomiaru orientacji społecznych, zdjęcia ekspresji mimicznych (radość, złość, neutralna) do manipulacji eksperymentalnej, skala do oceny postrzegania prezentowanych na zdjęciach osób. Zgodnie z przewidywaniami wykazano, iż wpływ rodzaju mimicznej ekspresji emocjonalnej nadawcy komunikatu na rodzaj generowanego sądu o nadawcy zależy od orientacji społecznych obserwatora. Moderujący charakter orientacji zaobserwowano zarówno w przypadku ogólnego wskaźnika orientacji społecznych (stopień nasilenia "orientacji na innych"), jak i w przypadku kategorii orientacji społecznych, ale w odniesieniu do dwóch spośród jedenastu wymiarów cech: „skłonny do współpracowania” i „przewidywalny”. Wyniki zdają się wskazywać na orientację altruistyczną jako na wyróżniającą się na tle pozostałych grup w kwestii moderowania związku między obserwowaną emocją a generowaną oceną. Wskazano na aspekty metodologiczne, które mogły mieć wpływ na uzyskaną strukturę wyników oraz zasugerowano obszary dodatkowych badań, mogących dostarczyć wiedzy niezbędnej do formułowania ostatecznych konkluzji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;18
dc.subjectorientacje społecznepl_PL
dc.subjectorientacja na siebie/innychpl_PL
dc.subjectpostrzeganie ludzipl_PL
dc.subjectKołowa Metoda Liebrandapl_PL
dc.subjectmimiczne ekspresje emocjonalnepl_PL
dc.subjectsocial value orientationsen
dc.subjectorientation on the others/orientation on oneselfen
dc.subjectperception of peopleen
dc.subjectRing Measure of Social Valuesen
dc.subjectfacial emotional expressionsen
dc.titleOrientacje społeczne a ocenianie cech partnera interakcji zależnie od jego mimicznej ekspresji emocjonalnejpl_PL
dc.title.alternativeSocial value orientations and evaluation of the interaction partner’s traits depending on emotional facial expressionen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number5-29pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Psychologiipl_PL
dc.identifier.eissn2353-4824
dc.referencesAbric J. C., Kahan J. P. (1972). The effects of representations and behaviour in experimental games. European Journal of Social Psychology, 2, 129–144.pl_PL
dc.referencesBahrick H. P., Bahrick P. O., Wittlinger R. P. (1975). Fifty years of memory for names and faces. A cross-sectional approach. Journal of Experimental Psychology, 104, 57–75.pl_PL
dc.referencesBiele C. (2002). Spostrzeganie twarzy u ludzi i zwierząt. Studia Psychologiczne, 40, 5–25.pl_PL
dc.referencesBerscheid E. (1985). Interpersonal attraction. [W:] G. Lindzey, E. Aronson (red.), The handbook of social psychology (t. 2, s. 413–484). New York: McGraw Hill.pl_PL
dc.referencesBinet C. (2003). Twarz zwierciadłem duszy. ABC morfopsychologii czyli związki między kształtami twarzy a cechami charakteru. Białystok: Studio Astropsychologii.pl_PL
dc.referencesBuss D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesCantor N., Mischel W. (1993). Prototypy w spostrzeganiu osób. [W:] T. Maruszewski (red.), Poznanie, afekt, zachowanie (s. 20–52). Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesCarnevale P. (1977). Cooperators, competitors and individualists encode nonverbal affect. Paper read at the Eastern Psychological Association Convention. Boston, Mass.pl_PL
dc.referencesDolata E. (2001). Psychologia poznawania twarzy i ich ekspresji. Białystok: Trans Humana.pl_PL
dc.referencesDoliński D. (2003). Ekspresja emocji. Emocje podstawowe i pochodne. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 351–367). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesEkman P., Friesen W. V. (1971). Constants across cultures in the face and emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 17 (2), 124–129.pl_PL
dc.referencesEkman P., Sorenson E. R., Friesen W. V. (1969). Pan-cultural elements in the facial displays of emotions. Science, 164, 86–88.pl_PL
dc.referencesFehr E., Kosfeld M., Heinrichs M., Zak P. J., Fischbacher U. (2005). Oxytocin increases trust in humans. Nature, 435, 673–676.pl_PL
dc.referencesField T. M., Woodson R., Greenberg R., Cohen D. (1982). Discrimination and imitation of facial expression by neonates. Science, 281, 179–181.pl_PL
dc.referencesFrank R. H. (1988). Passions within reason: The strategic role of the emotions. New York: W. W. Norton.pl_PL
dc.referencesFrank R. H., Gilovich T., Regan D. (1993). The evolution of one-shot cooperation. Ethology and Sociobiology, 14, 247–256.pl_PL
dc.referencesFrąckiewicz W. (2000). Percepcja twarzy: schematy preferowane a rodzicielskie. Roczniki Psychologiczne, 3, 143–153.pl_PL
dc.referencesFriedman H. S. (1979). The interactive effects of facial expressions of emotion and verbal messages on perceptions of affective meaning. Journal of Experimental Social Psychology, 15, 453–469.pl_PL
dc.referencesGriesinger D. W., Livingstone J. W. (1973). Toward a model of interpersonal motivation in experimental games. Behavioral Science, 18, 73–78.pl_PL
dc.referencesGrzelak J. Ł. (1982). Preferences and cognitive processes in interdependence situations: a theoretical analysis of cooperation. [W:] V. Derlega i J. Grzelak (red.), Cooperation and helping behavior. Theory and research (s. 97–127). New York: Academic Press.pl_PL
dc.referencesGrzelak J. Ł. (1988). Homo economicus uspołeczniony? Motywacyjne i poznawcze uwarunkowania działania w interesie społecznym. Studia Psychologiczne, 26, 5–30.pl_PL
dc.referencesGrzelak J. Ł. (2001). Kontrola, preferencje kontroli, postawy wobec problemów społecznych. [W:] M. Lewicka, J. Grzelak (red.), Jednostka i społeczeństwo (s. 131–149). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesGrzelak J. Ł. (2003). Współzależność społeczna. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 125–145). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesGrzelak J. Ł., Kuhlman D. M., Yeagley E., Joireman J. A. (2009). Attraction toprospective dyadic relationships: Effects of fate control, refl exive control, and partner’s trustworthiness. [W:] R. M. Kramer, M. H. Bazerman, A. E. Tenbrunsel (red.), Social decision making: Social dilemmas, social values, and ethical judgments (s. 205–237). New York: Psychology Press.pl_PL
dc.referencesGrzelak J. Ł., Ossewska E., Wyszogrodzki D., Bobrowski K. (1994). 3 less than 2? A negative effect of the number of allocation participants on prosocial orientations. Polish Psychological Bulletin, 25, 223–240. Hamburger H., Guyer M., Foxpl_PL
dc.referencesHamburger H., Guyer M., Fox J. (1975). Group size and cooperation. Journal of Conflict Resolution, 19, 503–531.pl_PL
dc.referencesHirshberg L. M., Svejda M. (1990). When infants look to their parents: Infants’ social referencing of mothers compared to fathers. Child Development, 61, 1175–1186.pl_PL
dc.referencesJakubiec H. (2008). Czy istnieją uniwersalne gatunkowo i stabilne w czasie cechy fizyczne twarzy człowieka zdradzające jego orientację społeczną? Niepublikowana praca magisterska, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJohnson M. H., Dziurawiec S., Ellis H., Morton J. (1991). Newborns preferential tracking of facelike stimuli and its subsequent decline. Cognition, 40, 1–19.pl_PL
dc.referencesJones B. C., Little A. C., Boothroyd L. G., DeBruine L. M., Feinberg D. R., Law Smith M. J., Cornwell R. E., Moore F. R., Perrett D. I. (2005). Commitment to relationships and preferences for femininity and apparent health in faces are strongest on days of the menstrual cycle when progesterone level is high. Hormones and Behavior, 48, 283–290.pl_PL
dc.referencesKelley H. H., Stahelski A. J. (1970). Social interaction basis of cooperator’s and competitor’s beliefs about others. Journal of Personality and Social Psychology, 16, 66–91.pl_PL
dc.referencesKelley H. H., Thibaut J. W. (1978). Interpersonal Relations: A theory of interdependence. New York: Wiley.pl_PL
dc.referencesKopelman S., Weber J. M., Messick D. M. (2002). Factors infl uencing cooperation in commons dilemmas: A review of experimental psychological research. [W:] E. Ostrom, T. Dietz, N. Dolsak, P. C. Stern, S. Stonich, E. U. Weber (red.), The Drama of the Commons (s. 113–156). Washington: National Academy Press.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1975). Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKuhlman D. M., Carnevale P. (1984). Nonverbal demeanor as a function of social orientation. Poster presented at the Convention of the American Psychological Association, Montreal, Canada.pl_PL
dc.referencesKuhlman D. M., Fasolo P., Kiotas J., Pomare M. (1989). Facial expressions of emotion as signals of social orientation. Poster presented at the Second International Conference on Social Orientation, Warsaw, Poland.pl_PL
dc.referencesKuhlman D. M., Marshello A. (1975). Individual differences in game motivation as moderators of preprogrammed strategy effects in prisoner’s dilemma. Journal of Personality and Social Psychology, 32, 922–931.pl_PL
dc.referencesKuhlman D. M., Wimberley D. C. (1976). Expectations of choice behavior held by cooperators, competitors and individualists across four classes of experimental games. Journal of Personality and Social Psychology, 34, 69–81.pl_PL
dc.referencesKuhlman D. M., Fasolo P., Kiotas J., Pomare M. (1989). Facial expressions of emotion as signals of social, 89, 308–324.pl_PL
dc.referencesLatane B., Nida S. (1981). Ten years of group size and helping. Psychological Bulletin, 89, 308–324.pl_PL
dc.referencesLiebrand W. B. G. (1984). The effect of social motives, communication and group size on behaviour in a N-person multi-stage mixed-motive game. European Journal of Social Psychology, 14, 239–264.pl_PL
dc.referencesLiebrand W. B. G., McClintock C. G. (1988). The ring measure of social values: A computerized procedure for assessing individual differences in information processing and social value orientation. European Journal of Personality, 2, 217–230.pl_PL
dc.referencesLiebrand W. B. G., Jansen R. W. T. L., Rijken V. M., Suhre C. J. M. (1986). Might over morality: Social values and the perception of other players in experimental games. Journal of Experimental Social Psychology, 22, 203–215.pl_PL
dc.referencesMaki J. E., McClintock C. G. (1983). The accuracy of social value prediction: Actor and observer influences. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 829–838.pl_PL
dc.referencesMaki J. E., Thorngate W. B., McClintock C. G. (1979). Prediction and perception of social motives. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 203–220.pl_PL
dc.referencesMcClintock C. G., Liebrand W. B. G. (1988). Role of interdependence structure, individual value orientation, and another’s strategy in social decision making: A transformational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 55, 396–409.pl_PL
dc.referencesMessick D. M., McClintock C. G. (1968). Motivational basis of choice in experimental games. Journal of Experimental Social Psychology, 4, 1–25.pl_PL
dc.referencesOhme R. K. (2003). Podprogowe informacje mimiczne. Ujęcie psychologii eksperymentalnej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.pl_PL
dc.referencesRutkowska D., Szuster A. (red.) (2008). O różnych obliczach altruizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesSattler D. N., Kerr N. L. (1991). Might versus morality explained: Motivational and cognitive interpersonal orientation. American Journal of Sociology, 71, 179–186.pl_PL
dc.referencesSchulz U. (1986). The influence of social orientation and generalized expectancies on decision making in interated experimental games. [W:] R. Tietz, W. Albers, R. Stellen (red.), Bounded rational behaviour in experimental games and markets (s. 95–110). Berlin: Springen-Verlag.pl_PL
dc.referencesShelley G. P., Page M. J., Rives P., Yeagley E., Kuhlman D. M. (2009). Nonverbal communication and detection of individual differences in social value orientation. [W:] R. M. Kramer, M. H. Bazerman, A. E. Tenbrunsel (red.), Social decision making: Social dilemmas, social values, and ethical judgments (s. 147–169). New York: Psychology Press.pl_PL
dc.referencesSolomon E. P., Berg L. R., Martin D. W., Villee C. A. (1996). Biologia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Multico.pl_PL
dc.referencesSwingle P. G., Santi A. (1972). Communication in non-zero-sum games. Journal of Personality and Social Psychology, 23, 54–64.pl_PL
dc.referencesvan Lange P. A. M. (2000). What people look for in others: Influences of the perceiver and perceived on information selection. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 206–219.pl_PL
dc.referencesvan Lange P. A. M., Liebrand W. B. G. (1989). On perceiving morality and potency: Social values and the effects of person perception in a give-some dilemma. European Journal of Personality, 3, 209–225.pl_PL
dc.referencesWieczorkowska-Wierzbicka G. (2010). Statystyka: analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjlewczuk@poczta.fmpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord