Alexis de Tocqueville vis a vis des courante de la pensée sociale franęaise du XIXе siécle
Streszczenie
Na wstępie autor twierdzi, że w wyniku Wielkiej.Rewolucji nastąpił
podział francuskiej myśli politycznej XIX w. na dwa przeciwstawne
sobie nurty: konserwatyzm i doktryny socjalistyczne.
Przeciwstawienie takie utrudnia usytuowanie myśli Alexies de
Tocquevllle na siatce ówczesnych sporów teoretycznych. Celem tej
pracy Jest ukazanie, w Jaki sposób de Tocqueville, żywiąc niechęć
do francuskiej ideologii socjalistycznej, nie mieści się
również na przeciwległym biegunie stanowisk politycznych, tj.
nie Jest myślicielem konserwatywnym. Konfrontacja Jego liberalnego
i pluralistycznego modelu społeczeństwa z koncepcjami socjalistycznymi
z jednej, a myślą konserwatywną z drugiej strony,
pozwala wykazaó, Jak te dwa zazwyczaj sobie przeciwstawne światopoglądy
zbliżają się do siebie w sposobie rozumienia funkcji
państwa. Obie ideologie żywią wspólną wiarę w siłę instytucji
centralnych, a ich ideałem Jest państwo o rozszerzonych kompetencjach.
Socjaliści domagali się rządu represjonującego życie
społeczne, aby szybciej i skutecznej wprowadzić słuszne zasady
sprawiedliwości. Podobnie 1 zdaniem konserwatystów porządek społeczny cechować się musi hierarchią i realizacją zasady zwierzchnictwa.
Tocqueville natomiast uważa, że społeczeństwo nie opiera
się na porządku zesłanym przez Boga, ani też na schemacie wywiedzionym
z praw natury czy kosmosu. Nie uznaje zatem hierarchicznej
struktury społecznej, ani tezy o nadrzędności interesu politycznego
względem celów prywatnych. Przeprowadzone w artykule
porównania pozwalają konflikty ideologiczne lat 1815 - 1848 widzieć
również jako spory toczone pomiędzy zasadą centralizacji a społecznym
pluralizmem, wolnością a absolutyzmem politycznym. Na wstępie autor twierdzi, że w wyniku Wielkiej Rewolucji nastąpił
 podział francuskiej myśli politycznej XIX w. na dwa przeciwstawne
 sobie nurty: konserwatyzm i doktryny socjalistyczne.
 Przeciwstawienie takie utrudnia usytuowanie myśli Alexies de
 Tocquevllle na siatce ówczesnych sporów teoretycznych. Celem tej
 pracy Jest ukazanie, w Jaki sposób de Tocqueville, żywiąc niechęć
 do francuskiej ideologii socjalistycznej, nie mieści się
 również na przeciwległym biegunie stanowisk politycznych, tj.
 nie Jest myślicielem konserwatywnym. Konfrontacja Jego liberalnego
 i pluralistycznego modelu społeczeństwa z koncepcjami socjalistycznymi
 z jednej, a myślą konserwatywną z drugiej strony,
 pozwala wykazaó, Jak te dwa zazwyczaj sobie przeciwstawne światopoglądy
 zbliżają się do siebie w sposobie rozumienia funkcji
 państwa. Obie ideologie żywią wspólną wiarę w siłę instytucji
 centralnych, a ich ideałem Jest państwo o rozszerzonych kompetencjach.
 Socjaliści domagali się rządu represjonującego życie
 społeczne, aby szybciej i skutecznej wprowadzić słuszne zasady
 sprawiedliwości. Podobnie 1 zdaniem konserwatystów porządek społeczny cechować się musi hierarchią i realizacją zasady zwierzchnictwa.
 Tocqueville natomiast uważa, że społeczeństwo nie opiera
 się na porządku zesłanym przez Boga, ani też na schemacie wywiedzionym
 z praw natury czy kosmosu. Nie uznaje zatem hierarchicznej
 struktury społecznej, ani tezy o nadrzędności interesu politycznego
 względem celów prywatnych. Przeprowadzone w artykule
 porównania pozwalają konflikty ideologiczne lat 1815 - 1848 widzieć
 również jako spory toczone pomiędzy zasadą centralizacji a społecznym
 pluralizmem, wolnością a absolutyzmem politycznym. 
Collections