dc.contributor.author | Kupczyńska, Kalina | |
dc.date.accessioned | 2015-04-28T13:02:34Z | |
dc.date.available | 2015-04-28T13:02:34Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.issn | 1427-9665 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8386 | |
dc.description.abstract | Tematem artykułu jest manifest jako gatunek dominujący w awangardzie historycznej (w
tym wypadku w dadaizmie), jak i w neoawangardzie austriackiej (akcjonizm wiedeński). Ten
ostatni, radykalny ruch sztuki austriackiej lat sześćdziesiątych, dotychczas postrzegany w kategoriach
jego osiągnięć w zakresie sztuki performance i body art, analizowany jest przeze mnie
w kategoriach literackich na przykładzie manifestu jako środka autoprezentacji, obecnego na
skalę masową po raz pierwszy w awangardzie lat dwudziestych.
Istotą poruszanego przeze mnie problemu jest kontynuacja tradycji samookreślenia się
awangardy w formie manifestu, jak również przemiany, jakie dokonały się w strukturze tekstów
tego typu w okresie swoistego renesansu awangardy w latach sześćdziesiątych. Ograniczam się
przy tym do zakreślenia jednego z głównych rysów manifestu - jego kontestacyjnej krytyki
skierowanej zarówno przeciwko skostniałym formom sztuki, jak i przeciwko państwu i społeczeństwu,
narzucającym sztuce granice i sposoby jej oddziaływania.
Manifesty dadaistyczne stanowią tutaj tło dla analizy manifestów akcjonistycznych, które,
według postawionej przeze mnie tezy, mogą być rozumiane jako radykalna modyfikacja tego
gatunku w neoawangardzie, która w swej ostatecznej formie prowadzi do zaniechania manifestu
jako przekazu literackiego i do odwołania się do demonstracji celów artystycznych w sposób
pozawerbalny - poprzez akcjonizm. W analizie manifestów obu awangard podkreślam krytyczne
podejście ich autorów do gatunku jako takiego, jak i do jego korzeni wywodzących się
z dziedzin pozaartystycznych (polityka i wojskowość). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Germanica;4 | |
dc.title | Manifest als Medium des Protestes in der Berliner Dadabewegung und im Wiener Aktionismus | pl_PL |
dc.title.alternative | Manifest jako medium protestu w dadaizmie berlińskim i w akcjonizmie wiedeńskim | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [199] - 209 | pl_PL |