Manifest als Medium des Protestes in der Berliner Dadabewegung und im Wiener Aktionismus
Streszczenie
Tematem artykułu jest manifest jako gatunek dominujący w awangardzie historycznej (w
tym wypadku w dadaizmie), jak i w neoawangardzie austriackiej (akcjonizm wiedeński). Ten
ostatni, radykalny ruch sztuki austriackiej lat sześćdziesiątych, dotychczas postrzegany w kategoriach
jego osiągnięć w zakresie sztuki performance i body art, analizowany jest przeze mnie
w kategoriach literackich na przykładzie manifestu jako środka autoprezentacji, obecnego na
skalę masową po raz pierwszy w awangardzie lat dwudziestych.
Istotą poruszanego przeze mnie problemu jest kontynuacja tradycji samookreślenia się
awangardy w formie manifestu, jak również przemiany, jakie dokonały się w strukturze tekstów
tego typu w okresie swoistego renesansu awangardy w latach sześćdziesiątych. Ograniczam się
przy tym do zakreślenia jednego z głównych rysów manifestu - jego kontestacyjnej krytyki
skierowanej zarówno przeciwko skostniałym formom sztuki, jak i przeciwko państwu i społeczeństwu,
narzucającym sztuce granice i sposoby jej oddziaływania.
Manifesty dadaistyczne stanowią tutaj tło dla analizy manifestów akcjonistycznych, które,
według postawionej przeze mnie tezy, mogą być rozumiane jako radykalna modyfikacja tego
gatunku w neoawangardzie, która w swej ostatecznej formie prowadzi do zaniechania manifestu
jako przekazu literackiego i do odwołania się do demonstracji celów artystycznych w sposób
pozawerbalny - poprzez akcjonizm. W analizie manifestów obu awangard podkreślam krytyczne
podejście ich autorów do gatunku jako takiego, jak i do jego korzeni wywodzących się
z dziedzin pozaartystycznych (polityka i wojskowość).
Collections