• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Repozytorium UŁ
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny | Faculty of Philosophy and History
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis
  • Zobacz pozycję
  •   Repozytorium UŁ
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny | Faculty of Philosophy and History
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

ZalogujZarejestruj

Statystyki

Przejrzyj statystyki użycia

Człowiek a czas: Kant, Husserl, Heidegger

No Thumbnail [100%x80]
Oglądaj/Otwórz
Człowiek_a_czas.pdf (1.164MB)
Data
2015
Autor
Ustyniak, Iwo
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Celem niniejszej pracy jest prześledzenie ważnego przejścia, które w dokonało się w nowożytnej i współczesnej filozoficznej refleksji nad czasem. Ta zasadnicza zmiana w podejściu do problematyki czasu polega na odejściu od obiektywistycznego sposobu pojmowania czasu i powiązaniu go z najbardziej pierwotnymi formami ludzkiej aktywności. Swoje rozważania rozpoczynam od przedstawienia odejścia od ontologicznego, zobiektywizowanego ujęcia czasu i dokonania jego upodmiotowienia w filozofii nowożytnej. W pierwszym rozdziale koncentruję się na dokładnej prezentacji Kantowskiej koncepcji czasu jako formy naoczności. W drugim rozdziale omawiam szczegółowo analizy świadomości czasu przeprowadzone przez Edmunda Husserla. Pokazuję, że dla tego myśliciela zagadnienie czasu jest związane już nie z problematyką zmysłowości, lecz zostaje włączone w fundamentalny namysł nad tym, jak ukonstytuowana jest ludzka świadomość w ogóle.Kolejny rozdział poświęcam przedstawieniu powtórnej ontologizacji pojęcia czasu w filozofii Martina Heideggera. W świetle jego stanowiska czas nie jest już pierwotnie podstawą ludzkiej świadomości, lecz staje się fundamentem, w którym ugruntowane jest samo bycie człowieka. W końcowej części rozprawy dokonuję zestawienia i porównania trzech wymienionych powyżej koncepcji, pokazując, na czym polegał realizujący się na przestrzeni dziejów proces, który można określić jako antropologizację czasu.
URI
http://hdl.handle.net/11089/8051
Collections
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis [168]

Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 


Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 

NoThumbnail