Die Fibel als Kleidungszubehör in der Tracht der Daker (2.-3. Jhr. u.Z.)
Abstract
Autor artykułu opierając się na materiałach z terenu Rumunii omawia kwestię fibul
występujących parami, na jakie natrafiano w grobach dackich i gockich. Obok tzw. fibul
podwójnych identycznych znane są przykłady występowania w grobach par fibul zróżnicowanych
typologicznie. Oczywiście istnieją też groby nie wyposażone w ogóle w fibule, lub zawierające
pojedyncze egzemplarze.
Fibule występują zarówno w grobach osób dorosłych, jak i dzieci; były ozdobami strojów
obydwu płci, choć większa ich liczba jest charakterystyczna dla grobów żeńskich.
Na dackich cmentarzyskach znajdujących się na terenach będących we władaniu rzymskim
występuje procentowo taka sama liczba grobów z podwójnymi, co i pojedynczymi fibulami.
Znajdowano tam też niecharakterystyczne dla Daków groby z trzema fibulami. We wschodniej
Dacii możemy wyróżnić dwa rejony, gdzie występują fibule „parzyste". Pierwszy obejmuje tereny
grupy iipickiej (z relatywnie dużą liczbą grobów z parzystymi fubulami datowanymi na I II w.,
n.e.), drugi - leżący w środkowej Mołdawii - obszar z podobnie dużą liczbą parzystych fibul, które można datować na III w. n.e. Nie można stwierdzić, z uwagi na istniejące między nimi różnice
typologiczne, czy używanie fibul podwójnych zostało przejęte przez Daków od Gotów; ci ostatni
stosowali, w przeciwieństwie do Daków, jedynie pary fibul identycznych. Można przypuszczać, że
istniały jakieś wpływy gockie w zwyczajach dackich spinania szat przy pomocy pary fibul.
Jednakże taki zwyczaj u Daków znany jest już z I w. n.e., na co wskazują znaleziska z Lipicy
Górnej i Zvenigorodu.
Collections