Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRojewska, Magdalena
dc.date.accessioned2015-03-05T10:10:08Z
dc.date.available2015-03-05T10:10:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7041
dc.description.abstractRozprawa podzielona jest na część historycznoliteracką i edytorską. Część wstępna, składająca się z pięciu rozdziałów, stanowi wprowadzenie do lektury. W pierwszym z nich pojawia się zarys biograficzny twórcy, obejmuje on lata 1807-1822, kiedy to Niemcewicz po wieloletnim pobycie w Stanach Zjednoczonych powrócił do czynnej służby publicznej w kraju. Rozdział drugi – Komedia Niemcewiczowska stanowi przegląd zagadnień dotyczących twórczości komediowej pisarza oraz jego związków ze sceną publiczną początków XIX wieku. Materię rozdziału trzeciego stanowi analiza komedii obyczajowych – Samoluba i Pana Nowiny. Poruszono tutaj zagadnienia związane z ramą wydawniczą obu utworów stanowiącą narzędzie ideologicznej wypowiedzi autora. W analizie Pana Nowiny, zwrócono szczególną uwagę na modę na francuszczyznę, która wielokrotnie stanowiła cel krytyki Niemcewicza, z kolei podrozdział dotyczący drugiej komedii omawia prezentację krytykowanej przez pisarza tytułowej. Kolejnym z tematów poruszonych w rozdziale dotyczącym komedii obyczajowych jest wpływ twórczości Moliera na ich układ treściowy i kompozycję. Dopełnienie tych zagadnień stanowi Galeria postaci i nazwiska znaczące – próba ujęcia upodobań pisarza w zakresie tendencji nazewniczej. W rozdziale dotyczącym sztuki Podejrzliwy omawiane są nawiązania do wileńskiego procesu filaretów oraz europejskie źródła komedii. W tym przypadku dokonano również próby identyfikacji głównych postaci dramatu i określenia ich roli we współczesnych wydarzeniach. Ostatni rozdział prezentuje sceniczne losy każdej z komedii, recenzje oraz późniejsze opinie badaczy dotyczące artystycznej wartości sztuk Niemcewicza. Część edytorską rozpoczynają sztuki ułożone w porządku chronologicznym. Teksty komedii opatrzono objaśnieniami i poddano modernizacji zgodnie z zawartymi w rozprawie Zasadami transkrypcji. W Komentarzu edytorskim argumentowano wybór każdej z podstaw wydania oraz omówiono przekazy autentyczne. W Aparacie krytycznym dokumentowano ich kolacjonowanie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectNiemcewiczpl_PL
dc.subjectkomedia obyczajowapl_PL
dc.subjectOświecenie postanisławowskiepl_PL
dc.subjectedycja krytyczna komediipl_PL
dc.subjectPan Nowinapl_PL
dc.subjectSamolubpl_PL
dc.subjectPodejrzliwypl_PL
dc.subjectautografy Niemcewiczapl_PL
dc.subjectkomedia XVIII w.pl_PL
dc.subjectkomedie Niemcewiczapl_PL
dc.titleWybrane komedie polityczne i obyczajowe Juliana Ursyna Niemcewicza. Edycja krytyczna ze wstępempl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena.rojewska@exg.plpl_PL
dc.dissertation.directorPusz, Wiesław
dc.dissertation.reviewerWolska, Barbara
dc.dissertation.reviewerKowalewska, Danuta


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska