dc.contributor.author | Rojewska, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2015-03-05T10:10:08Z | |
dc.date.available | 2015-03-05T10:10:08Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/7041 | |
dc.description.abstract | Rozprawa podzielona jest na część historycznoliteracką i edytorską. Część wstępna, składająca się z pięciu rozdziałów, stanowi wprowadzenie do lektury. W pierwszym z nich pojawia się zarys biograficzny twórcy, obejmuje on lata 1807-1822, kiedy to Niemcewicz po wieloletnim pobycie w Stanach Zjednoczonych powrócił do czynnej służby publicznej w kraju. Rozdział drugi – Komedia Niemcewiczowska stanowi przegląd zagadnień dotyczących twórczości komediowej pisarza oraz jego związków ze sceną publiczną początków XIX wieku.
Materię rozdziału trzeciego stanowi analiza komedii obyczajowych – Samoluba i Pana Nowiny. Poruszono tutaj zagadnienia związane z ramą wydawniczą obu utworów stanowiącą narzędzie ideologicznej wypowiedzi autora. W analizie Pana Nowiny, zwrócono szczególną uwagę na modę na francuszczyznę, która wielokrotnie stanowiła cel krytyki Niemcewicza, z kolei podrozdział dotyczący drugiej komedii omawia prezentację krytykowanej przez pisarza tytułowej. Kolejnym z tematów poruszonych w rozdziale dotyczącym komedii obyczajowych jest wpływ twórczości Moliera na ich układ treściowy i kompozycję. Dopełnienie tych zagadnień stanowi Galeria postaci i nazwiska znaczące – próba ujęcia upodobań pisarza w zakresie tendencji nazewniczej.
W rozdziale dotyczącym sztuki Podejrzliwy omawiane są nawiązania do wileńskiego procesu filaretów oraz europejskie źródła komedii. W tym przypadku dokonano również próby identyfikacji głównych postaci dramatu i określenia ich roli we współczesnych wydarzeniach. Ostatni rozdział prezentuje sceniczne losy każdej z komedii, recenzje oraz późniejsze opinie badaczy dotyczące artystycznej wartości sztuk Niemcewicza.
Część edytorską rozpoczynają sztuki ułożone w porządku chronologicznym. Teksty komedii opatrzono objaśnieniami i poddano modernizacji zgodnie z zawartymi w rozprawie Zasadami transkrypcji. W Komentarzu edytorskim argumentowano wybór każdej z podstaw wydania oraz omówiono przekazy autentyczne. W Aparacie krytycznym dokumentowano ich kolacjonowanie. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Niemcewicz | pl_PL |
dc.subject | komedia obyczajowa | pl_PL |
dc.subject | Oświecenie postanisławowskie | pl_PL |
dc.subject | edycja krytyczna komedii | pl_PL |
dc.subject | Pan Nowina | pl_PL |
dc.subject | Samolub | pl_PL |
dc.subject | Podejrzliwy | pl_PL |
dc.subject | autografy Niemcewicza | pl_PL |
dc.subject | komedia XVIII w. | pl_PL |
dc.subject | komedie Niemcewicza | pl_PL |
dc.title | Wybrane komedie polityczne i obyczajowe Juliana Ursyna Niemcewicza. Edycja krytyczna ze wstępem | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdalena.rojewska@exg.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Pusz, Wiesław | |
dc.dissertation.reviewer | Wolska, Barbara | |
dc.dissertation.reviewer | Kowalewska, Danuta | |