Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIgnaczak, Lidia
dc.date.accessioned2015-03-02T11:26:25Z
dc.date.available2015-03-02T11:26:25Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-83-7969-509-6
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6933
dc.description.abstractThe article is an extension of my previous research on Tuwim’s cabaret and theatre songs, which resulted in the article “Tuwim’s affair with the song”. It is an attempt to answer the question: how the achievement of Tuwim as a bibliophile influenced the output of Tuwim as a writer in the field of cabaret, theatre, and film songs (with special emphasis on poets cooperation with artists performing his songs).en
dc.description.abstractArtykuł jest rozwinięciem wcześniejszych badań poświęconych Tuwimowskim piosenkom kabaretowym i teatralnym, których efektem był artykuł Tuwimowski romans z piosenką. Jest to próba odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób dokonania Tuwima – bibliofila wpłynęły na twórczość Tuwima – autora tekstów w dziedzinie piosenki kabaretowej, teatralnej i filmowej (ze szczególnym uwzględnieniem współpracy poety ze scenicznymi wykonawcami jego piosenek)pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;3
dc.subjectTuwimpl_PL
dc.subjectteatrpl_PL
dc.subjectpiosenkapl_PL
dc.subjecttheatrepl_PL
dc.subjectsongpl_PL
dc.titlePod urokiem piosenki – o twórczości Juliana Tuwima dla kabaretów, teatrów i filmupl_PL
dc.title.alternativeUnder the spell of the song – Tuwim’s work for cabarets, theatres, and filmen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-94pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Oświecenia i Literatury Stosowanejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteLidia Ignaczak – dr, starszy wykładowca w Katedrze Oświecenia i Literatury Stosowanej Wydziału Filologiczny UŁ. Prowadzi badania interdyscyplinarne, które obejmują rozpoznawanie związków między literaturą i muzyką, opisy- wanie sposobów funkcjonowania form słowno-muzycznych w teatrze XVIII– XX wieku, tropienie możliwości partyturowego zapisu projektów spektaklu i rejestrowania kolejnych jego realizacji; dociekania dotyczące podobieństw i różnic w wykorzystaniu materiału literackiego w obrazku śpiewającym, wodewilu, operetce, śpiewogrze, operze, widowisku kabaretowym (przy- kładowo: W podróży po Szpargalii. Palimpsestowe czytanie śpiewników teatralnych Józefa Cybulskiego, Łódź 2007 czy „Na przyczepkę”, czyli Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego przygody z kabaretem, „Prace Polonistyczne”, LXVII, Łódź 2012). Także prace komparatystyczne nad dramatem (np. Drogi ku świętości. Dzieje Tomasza Becketa w dramaturgicznej interpretacji Thomasa Stearnsa Eliota i Jeana Anouilha, [w:] Dramat w historii. Historia w dramacie, Kraków 2009).pl_PL
dc.referencesZ. Adrjański, Złota księga pieśni polskich, Warszawa 1997pl_PL
dc.referencesDymek z papierosa czyli wspomnienia o scenach, scenkach i nadscenkach, pod red. K. Rudzkiego, Warszawa 1959pl_PL
dc.referencesR. Dziewoński, Dodek Dymsza, Łomianki 2010pl_PL
dc.referencesD. Fox, Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy, Katowice 2007pl_PL
dc.referencesB. Horowicz, Nim przeminie z wiatrem. Wspomnienia, Warszawa 1974pl_PL
dc.referencesJulian Tuwim. Biografia. Twórczość. Recepcja , pod red. K. Ratajskiej i T. Cieślaka, Łódź 2007pl_PL
dc.referencesM. Komorowska, Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918–1939, Kraków 2008pl_PL
dc.referencesK. Krukowski, Mała antologia kabaretu, Warszawa 1982pl_PL
dc.referencesD. Michalski, Powróćmy jak za dawnych lat… Historia polskiej muzyki rozrywko- wej lata 1900–1939, Warszawa 2007pl_PL
dc.referencesL. Sempoliński, Wielcy artyści małych scen, Warszawa 1968pl_PL
dc.referencesA. Słonimski, Alfabet wspomnień, Warszawa 1989pl_PL
dc.referencesA. Słonimski, Gwałt na Melpomenie, t. 2, Warszawa 1959pl_PL
dc.referencesŚpiewnik polski, zebranym i ułożonym przez J. Cybulskiego (art. dram.), Warszawa 1899pl_PL
dc.referencesJ. Tuwim, Dzieła, t. V: Pisma prozą, oprac. J. Stradecki, Warszawa 1964pl_PL
dc.referencesJ. Warnecki, Najdłuższy mój monolog, Warszawa 1971pl_PL
dc.referencesT. Wittlin, Pieśniarka Warszawy. Hanka Ordonówna i jej świat, Warszawa 1990pl_PL
dc.referencesR. Wolański, Już nie zapomnisz mnie. Opowieść o Henryku Warsie, Warszawa 2010pl_PL
dc.referencesR. Wolański, Tola Mankiewiczówna. “Jak za dawnych lat”, Poznań 2013pl_PL
dc.referencesWspomnienia o Julianie Tuwimie, pod red. W. Jedlickiej i M. Toporowskiego, Warszawa 1963pl_PL
dc.referencesM. Zimińska–Sygietyńska, Nie żyłam samotnie, Warszawa 1985pl_PL
dc.referencesT. (Boy) Żeleński, Pisma, t. XXIV: Okno na życie. Ludzie i bydlątka. Wrażenia teatralne, Warszawa 1966pl_PL
dc.referencesT. (Boy) Żeleński, Pisma, t. XXV: Reflektorem w serce cieniów. Wrażenia teatralne, Warszawa 1968pl_PL
dc.referencesT. (Boy) Żeleński, Perfumy i krew. Krótkie spięcie. Wrażenia teatralne, [w:] Pisma, t. XXVI, Warszawa 1969pl_PL
dc.contributor.authorEmailliignacz@konto.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord