dc.contributor.author | Ignaczak, Lidia | |
dc.date.accessioned | 2015-03-02T11:26:25Z | |
dc.date.available | 2015-03-02T11:26:25Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-509-6 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6933 | |
dc.description.abstract | The article is an extension of my previous research on Tuwim’s cabaret and theatre
songs, which resulted in the article “Tuwim’s affair with the song”. It is an attempt
to answer the question: how the achievement of Tuwim as a bibliophile influenced
the output of Tuwim as a writer in the field of cabaret, theatre, and film songs (with
special emphasis on poets cooperation with artists performing his songs). | en |
dc.description.abstract | Artykuł jest rozwinięciem wcześniejszych badań poświęconych Tuwimowskim piosenkom kabaretowym i teatralnym, których efektem był artykuł Tuwimowski romans z piosenką. Jest to próba odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób dokonania Tuwima – bibliofila wpłynęły na twórczość Tuwima – autora tekstów w dziedzinie piosenki kabaretowej, teatralnej i filmowej (ze szczególnym uwzględnieniem współpracy poety ze scenicznymi wykonawcami jego piosenek) | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;3 | |
dc.subject | Tuwim | pl_PL |
dc.subject | teatr | pl_PL |
dc.subject | piosenka | pl_PL |
dc.subject | theatre | pl_PL |
dc.subject | song | pl_PL |
dc.title | Pod urokiem piosenki – o twórczości Juliana Tuwima dla kabaretów, teatrów i filmu | pl_PL |
dc.title.alternative | Under the spell of the song – Tuwim’s work for cabarets, theatres, and film | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 81-94 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Oświecenia i Literatury Stosowanej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Lidia Ignaczak – dr, starszy wykładowca w Katedrze Oświecenia i Literatury
Stosowanej Wydziału Filologiczny UŁ. Prowadzi badania interdyscyplinarne,
które obejmują rozpoznawanie związków między literaturą i muzyką, opisy-
wanie sposobów funkcjonowania form słowno-muzycznych w teatrze XVIII–
XX wieku, tropienie możliwości partyturowego zapisu projektów spektaklu
i rejestrowania kolejnych jego realizacji; dociekania dotyczące podobieństw
i różnic w wykorzystaniu materiału literackiego w obrazku śpiewającym,
wodewilu, operetce, śpiewogrze, operze, widowisku kabaretowym (przy-
kładowo: W podróży po Szpargalii. Palimpsestowe czytanie śpiewników teatralnych
Józefa Cybulskiego, Łódź 2007 czy „Na przyczepkę”, czyli Konstantego Ildefonsa
Gałczyńskiego przygody z kabaretem, „Prace Polonistyczne”, LXVII, Łódź 2012).
Także prace komparatystyczne nad dramatem (np. Drogi ku świętości. Dzieje
Tomasza Becketa w dramaturgicznej interpretacji Thomasa Stearnsa Eliota i Jeana
Anouilha, [w:] Dramat w historii. Historia w dramacie, Kraków 2009). | pl_PL |
dc.references | Z. Adrjański, Złota księga pieśni polskich, Warszawa 1997 | pl_PL |
dc.references | Dymek z papierosa czyli wspomnienia o scenach, scenkach i nadscenkach, pod red. K. Rudzkiego, Warszawa 1959 | pl_PL |
dc.references | R. Dziewoński, Dodek Dymsza, Łomianki 2010 | pl_PL |
dc.references | D. Fox, Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy, Katowice 2007 | pl_PL |
dc.references | B. Horowicz, Nim przeminie z wiatrem. Wspomnienia, Warszawa 1974 | pl_PL |
dc.references | Julian Tuwim. Biografia. Twórczość. Recepcja , pod red. K. Ratajskiej i T. Cieślaka, Łódź 2007 | pl_PL |
dc.references | M. Komorowska, Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918–1939, Kraków 2008 | pl_PL |
dc.references | K. Krukowski, Mała antologia kabaretu, Warszawa 1982 | pl_PL |
dc.references | D. Michalski, Powróćmy jak za dawnych lat… Historia polskiej muzyki rozrywko- wej lata 1900–1939, Warszawa 2007 | pl_PL |
dc.references | L. Sempoliński, Wielcy artyści małych scen, Warszawa 1968 | pl_PL |
dc.references | A. Słonimski, Alfabet wspomnień, Warszawa 1989 | pl_PL |
dc.references | A. Słonimski, Gwałt na Melpomenie, t. 2, Warszawa 1959 | pl_PL |
dc.references | Śpiewnik polski, zebranym i ułożonym przez J. Cybulskiego (art. dram.), Warszawa 1899 | pl_PL |
dc.references | J. Tuwim, Dzieła, t. V: Pisma prozą, oprac. J. Stradecki, Warszawa 1964 | pl_PL |
dc.references | J. Warnecki, Najdłuższy mój monolog, Warszawa 1971 | pl_PL |
dc.references | T. Wittlin, Pieśniarka Warszawy. Hanka Ordonówna i jej świat, Warszawa 1990 | pl_PL |
dc.references | R. Wolański, Już nie zapomnisz mnie. Opowieść o Henryku Warsie, Warszawa 2010 | pl_PL |
dc.references | R. Wolański, Tola Mankiewiczówna. “Jak za dawnych lat”, Poznań 2013 | pl_PL |
dc.references | Wspomnienia o Julianie Tuwimie, pod red. W. Jedlickiej i M. Toporowskiego, Warszawa 1963 | pl_PL |
dc.references | M. Zimińska–Sygietyńska, Nie żyłam samotnie, Warszawa 1985 | pl_PL |
dc.references | T. (Boy) Żeleński, Pisma, t. XXIV: Okno na życie. Ludzie i bydlątka. Wrażenia teatralne, Warszawa 1966 | pl_PL |
dc.references | T. (Boy) Żeleński, Pisma, t. XXV: Reflektorem w serce cieniów. Wrażenia teatralne, Warszawa 1968 | pl_PL |
dc.references | T. (Boy) Żeleński, Perfumy i krew. Krótkie spięcie. Wrażenia teatralne, [w:] Pisma, t. XXVI, Warszawa 1969 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | liignacz@konto.pl | pl_PL |