Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKról, Mieczysław
dc.contributor.authorPisula, Tomasz
dc.date.accessioned2015-02-19T08:49:11Z
dc.date.available2015-02-19T08:49:11Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6803
dc.description.abstractThe paper presents an econometric evaluation of possibilities of effective control in a system of ‘transport-reserves’ type with an emergency supply. The system consists of one sender of resources and one receiver of resources, and has a stock reservoir, which secures continuous operation of the receiver even if there is a supply failure. The effectiveness of the system operation (in economical terms) was assessed on the basis of the so-called function of losses. The function takes into account the total system losses, which are connected with: resources supply costs, storage costs and emergency supply costs from external suppliers. The function of losses also accounts for additional profits resulting from the sale of the excess resources to external buyers. The detailed econometric analysis of the function of losses for different variants of the system operation provided a lot of practical conclusions, which make it possible (by means of appropriate choice of the parameters) to control the system in such a way that its operation is the most effective.pl_PL
dc.description.abstractW pracy przedstawiono ekonometryczną ocenę możliwości efektywnego sterowania pewnym systemem typu „transport-zasoby” z awaryjnym układem transportowym, składającym się z pojedynczego nadawcy zasobów i pojedynczego ich odbiorcy oraz z magazynem zasobów jako buforem, zapewniającym ciągłą pracę odbiorcy, nawet w sytuacji awarii dostaw zasobów od nadawcy. Za miarę efektywności funkcjonowania systemu (w aspekcie ekonomicznym) przyjęto tzw. funkcję strat, uwzględniającą sumaryczne straty systemu związane z kosztami pozyskiwania zasobów od nadawcy, kosztami magazynowania ich zapasów oraz kosztami awaryjnego pozyskiwania brakujących zasobów od innych kontrahentów zewnętrznych (w sytuacji ich deficytu). W funkcji strat uwzględniono także ewentualne dodatkowe zyski systemu, wynikające ze sprzedaży nadwyżki zasobów magazynowych (w sytuacji ich nadmiaru) kontrahentom zewnętrznym. Szczegółowa ekonometryczną analiza funkcji strat dla różnych wariantów funkcjonowania systemu pozwoliła na uzyskanie szeregu wniosków o istotnym znaczeniu praktycznym, które umożliwiają takie sterowanie funkcjonowaniem systemu (poprzez odpowiedni dobór jego parametrów), aby funkcjonował on najbardziej efektywnie (ponosił relatywnie niskie straty).pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;164
dc.subjectinventory systemspl_PL
dc.subjectinventory managementpl_PL
dc.subjectoptimal controlpl_PL
dc.subjectsimulation and forecastingpl_PL
dc.titleEconometric Evaluation of Effective Control in a System of "Transport-reserves" Typepl_PL
dc.title.alternativeEkonometryczną ocena efektywnego sterowania systemem typu „transporl-zasady”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number131-142pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationTechnical University, Rzeszówpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord