Show simple item record

dc.contributor.authorOlszewska, Monika
dc.date.accessioned2014-10-29T09:40:26Z
dc.date.available2014-10-29T09:40:26Z
dc.date.issued2014-09
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/5675
dc.description.abstractAdam Noga, in his review of the theory of entrepreneurship, distinguishes 24 different types of goals which make entrepreneurs establish, run and develop their enterprises. He emphasizes that the maximization of profits, sales volume, satisfactory profits, flow and value were the goals enterprises strived for until the 1970’s. However, entrepreneurship, according to Noga, consists of discovering new targets and objectives which accompany the process of enterprise creation and development, including the growth in the usefulness of human, intellectual and social assets. In order to meet such expectations, appropriate social and or-ganizational conditions need to be ensured. One of these essential conditions is a suitable organizational culture, to a large extent depending on the owners and top rank managers, which con-firms that, today, growth is determined by social capital, human capital, man-agement and organizational culture. This subject is important both from the scientific and practical point of view. It shows that when it comes to management, economy lacks knowledge concerning the cultural context, as well as knowledge related to the assessment of social welfare, in which too little attention is paid to the qualitative elements of social and economic development. The aim of this paper is to answer the ques-tion whether an organizational culture which facilitates undertaking non-business activities exists. In order to answer this question, the notions of non-business activities and organizational culture have been defined. Characteristic features of an organizational culture have been presented and the culture which theoretically facilitates undertaking non-business activities has been indicated. In the empirical part, the theoretical assumptions have been verified and an organizational culture which attempts to achieve not only business goals has been identified.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherLodz University Presspl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;3
dc.subjectorganizational cultureen
dc.subjectcorporate social responsibilityen
dc.titleCechy kultury organizacyjnej warunkujące podejmowanie działań pozabiznesowychpl_PL
dc.title.alternativeCharacteristics of Organizational Culture Which Conditions Undertaking Non-Business Activitiesen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number75-90pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniupl_PL
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBlanchard K., Przywództwo wyższego stopnia, PWN, Warszawa 2009.
dc.referencesCameron K., R. Quinn, Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
dc.referencesDrucker P., Praktyka zarządzania, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1998.
dc.referencesHambrick D.A., P.A. Mason, Upper Echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers, „Academy of Management Review”, No. 9/1984.
dc.referencesJohnson R.A., D.W. Wichern, Applied Multivariate Statistical Analysis, 2nd ed., Prentice Hall, Englewood Cliffs , New Jersey, 1988.
dc.referencesKampanie społeczne, http://www.kampaniespoleczne.pl/.
dc.referencesLachowski S., DROGA ważniejsza niż cel, Studnio EMKA, Warszawa 2012.
dc.referencesNoga A., Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2011.
dc.referencesNoga M., Kultura a ekonomia, CeDeWu, Warszawa 2014.
dc.referencesRadomska A., J. Sosnowska, Bank przyjazny matkom [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harvard Business Review” 2008.
dc.referencesRanking Odpowiedzialnych Firm, opracowany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i PricewaterhouseCoopers.
dc.referencesRozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. (weszło w życie 1 stycznia 2009 roku).
dc.referencesSchein E.H., 2004, Organizational Culture and Lidership, Jossey-Bass, San Francisco.
dc.referencesStankiewicz J., M. Góralczyk, Zmienność otoczenia a kształtowanie strategii przedsiębiorstwa w kontekście jej związków z kulturą organizacyjną [w:] Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. B. Mikuła, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
dc.referencesStankiewicz J., M. Moczulska, Wartości jako czynnik warunkujący zaangażowanie pracowników w organizacji (w świetle badań empirycznych), „Zarządzanie i Finanse” 2013, nr 1, s. 333-345.
dc.referencesSułkowski Ł., A. Marjański, Firmy rodzinne jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2009.
dc.referencesWachowiak P., Wrażliwość społeczna przedsiębiorstwa, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
dc.referencesWalędzińska M., Kompania Piwowarska walczy z wykluczeniem społecznym [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review” 2008.
dc.contributor.authorEmailMonika.Olszewska@winkhaus.pl
dc.relation.volume17
dc.subject.jelL21
dc.subject.jelM14


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record