"Muskets and handgonnes inlaid with bone” – ornaments of hand-held firearms in the 16th–17th centuries
Streszczenie
Rozwój ręcznej broni palnej w XVI w. przebiegał w dwóch odrębnych kierunkach.
Pierwszy to produkcja na potrzeby armii, drugi to broń wykonywana na potrzeby
odbiorcy indywidualnego – szlachcica czy bogatego mieszczanina. Tutaj egzemplarze
nie tylko powinny być niezawodne, ale przede wszystkim wyróżniać
właściciela z tłumu jemu podobnych. W tym przypadku nie było więc miejsca na
standaryzację, a raczej na kunszt i przepych zdobnictwa. Ich produkcją zajmowali
się rusznikarze, sztyftarze ze snycerzami, sztyftarze-rytownicy oraz złotnicy.
Wysoki kunszt ówczesnego rzemiosła widoczny jest szczególnie w przypadku
zamków broni. Było to przede wszystkim rycie i wycinanie w żelazie, platerowanie
innym metalem (brąz, mosiądz, srebro, złoto). Do ozdobienia nadawała się szczególnie blacha zamka kołowego, ale upiększano też poszczególne elementy
składowe zamka, jak koło iskrowe czy kurek. Łoże broni też nie pozostało w zapomnieniu
– wykładano je szlachetnymi odmianami surowców organicznych, jak
kość, róg, masa perłowa. Obok rogu i kości tworzono także geometryczne wzory,
wykonywane w wbijanych w drewno cienkich, żelaznych lub srebrnych drucikach,
w których umieszczano kolorowe elementy kościane, rogowe czy perłowe.
Do wykonania wartościowego łoża konieczny był odpowiedni materiał. Dominuje
tu drewno liściaste, takie jak jawor, wiąz czy buk, oraz drzewa owocowe: czereśnia
i gruszka, a od XVII w. także orzech.
Do najprostszych motywów zdobniczych obecnych na elementach składowych
broni zaliczyć można kompozycje ułożone z geometrycznie uformowanych
płytek czy blaszek (różnego kształtu z rogu, kości lub z masy perłowej – niekiedy
barwione na dowolny kolor). Najczęściej ozdabiano w ten sposób łoża. Z takich
elementów układano dalsze kompozycje – różnokolorowe szachownice, kwiaty,
gwiazdy itp.
Częściej mamy do czynienia ze scenami rodzajowymi. Wydaje się, że na pierwszym
miejscu należy wymienić scenki, które określiliśmy ogólnym mianem myśliwskich.
Dynamiczny charakter posiadają też sceny batalistyczne przedstawiane
na łożach. Czasami są to przemarsze wojsk lub pokaz musztry, niekiedy walka
dwóch armii. Nie brak też wyobrażeń zamków i oblężeń. W pewnym związku
z batalistyką pozostają sceny religijne, ograniczające się jednak właściwie do
przedstawień Św. Jerzego walczącego ze smokiem. Bardzo popularnym motywem
są także wyobrażenia fantastycznych zwierząt i postaci. „Faunę” reprezentują
mityczne stwory, takie jak np. gryfy czy smoki. Ostatnia grupa tematyczna
ma związek ze sztuką renesansu czerpiącej inspiracje w starożytności. Z tego
względu wiele jest wyobrażeń postaci antycznych.
Decydując się na zakup bogato zdobionych okazów ręcznej broni palnej,
przede wszystkim starano się podkreślić osiągnięty status społeczny i wyróżnić
się z licznego tłumu sobie podobnych obywateli. Z uwagi na wysoką cenę takich
ekskluzywnych egzemplarzy, niejako przy okazji korzystnie lokowano kapitał.
Zauważyć też należy, iż przeprowadzone zabiegi upiększające wzmacniały także
walory bojowe broni, np. dzięki dodaniu okładzin łoże było bardziej odporne na
działanie wilgoci, kurzu czy słońca, a wykładanie elementów składowych zamka
zabezpieczało go z kolei przed żrącymi produktami spalania się prochu.
Collections